De ‘nieuwe’ Lancia Thema

Lancia heeft weer een vlaggenschip in het hogere segment… Maar laten we bij dit aanblik vooral zeggen; Lancia ‘leent’ een vlaggenschip voor het hogere segment. De Chrysler 300 heeft in Genève een ander logo en draagt de eervolle naam Thema. Ooit was de Thema ook een Lancia met gemengd DNA, maar had het wel degelijk geheel eigen kenmerken. Deze tussenoplossing heeft dat op de naam na dus niet en heeft daarom ook weinig gemeen met het model dat in 1984 op de salon van Turijn debuteerde. De nieuwe Thema uit Detroit, heeft dus ook niets gemeen met de geheel door Lancia ontwikkelde Thesis. Dit weinig succesvolle model verliet in 2007 de markt, waardoor Lancia geen model meer had in het hogere segment.
Wat wél Italiaans is aan deze Thema, is de afwerking in Poltrona Frau® leer in het interieur. De nieuwe Thema komt in oktober op de Europese markt en verschijnt in twee uitvoeringen; Gold en Platinum. Onder de motorkap zijn drie motoren verkrijgbaar; De 3.6 V6 Pentastar met 292 pk en 8-traps automaat en de 3.0 V6 Diesel van VM Motori met 190 of 224 pk en 5-traps automaat. Voor verdere specificatie van deze auto verwijzen we je natuurlijk ook naar de bronnen over de nieuwe Chrysler 300, die vorige maand in Detroit werd gepresenteerd. Uiteraard komen we nog wel een keer terug op deze vreemde eend in de bijt, waarvan alleen het logo een herkenbaar onderdeel is voor ons. We hebben onze twijfels over de verkoopkansen van dit model. Vooral wat Italië betreft, waar Lancia het meest verkoopt omdat het merk bij de mensen daar een bepaald beeld oproept. Zou er alsnog een run ontstaan op de Thesis?…
[nggallery id=541]

15 gedachten over “De ‘nieuwe’ Lancia Thema

  • 14 februari 2011 om 10:35
    Permalink

    Er valt nu toch een kwartje bij mij, dit betekent dus wel achterwielaandrijving?

    anyway, dit ding zal wel totaal niet verkopen hier in europa, te log, te grote motoren (een instapper met 140-150pk zou toch wel moeten..)

    Desondanks vind ik em als niet-lancia wel geslaagd, de 300c is toch een leuk ontwerp, alleen jammer dat men meent het ding als een lancia te kunnen verkopen

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 11:45
    Permalink

    190 PK voor de 3.0 diesel??? De oude 2.4 had al 210pk. Ook dat is dus een stap terug…

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 11:57
    Permalink

    Ondanks dat het op fronten met alle modellen, behalve de Delta en de erg mooie Ypsilon, niet veel met Lancia te maken heeft (hét understatement van 2011…) Ben ik van mening dat dit wel een belangrijke stap is om Lancia er bovenop te krijgen. Dan maar even met badge-engeneering. Tuurlijk zien we graag nieuwe modellen, maar zo snel gaat dat nu eenmaal niet. Het kan alleen maar beter worden….

    Nu het nieuws van Lancia zo massaal naar buiten komt, kunnen we morgen nieuws van Alfa verwachten met de 4C of nog een andere verrassing??

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 13:05
    Permalink

    2011 Word dus de zwarte bladzijde uit Lancia’s geschiedenis of wellicht eindigt bij deze. Verkoop dit gewoon als een Chrysler 300 dan word er nog wat van verkocht ik zie meer 300c op straat als Lancia’s bij elkaar maar deze kopers gaan echt niet naar de fiat garage om nu een Lancia te bestellen dit is gedoemd om te mislukken jammer. Beter was het nog geweest om gewoon de 300 te leveren en dar naast een Lancia met een iets ander ontwerp thema (neus en kont).

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 15:35
    Permalink

    Wat zonde van zo’n prachtig merk.

    Daarentegen Vind ik de nieuwe Yp wel zeer geslaagd. Foto’s?

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:29
    Permalink

    Verschrikkelijk, dat ze de moeite nog nemen om de badge te veranderen. In Duitsland lachen ze zich dood.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 17:51
    Permalink

    Ben het eens met AR 159… ze hadden beter deze Cryslers als Cryslers in de FGA-showrooms kunnen zetten i.p.v. dat gegoogel met merkschildjes.
    Nu maken ze zichzelf erg ongeloofwaardig tegenover hun klanten. Wat heeft een merknaam nu nog voor waarde?
    Verder is dit een erg stoere bak, leuke auto echt! maar wel met Crysler badge graag.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 19:07
    Permalink

    Als Vincenzo Lancia nog geleefd zou hebben, zou die zich omdraaien in zijn graf!

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 20:04
    Permalink

    @ML_A: Als ie nog leefde, dan lag ook niet in een graf 😉 maar ik begrijp wat je bedoeld.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 20:38
    Permalink

    Bah wat een lelijke bak is het geworden, ik kan het geen Lancia noemen! Het is gewoon een ordinaire Amerikaans smakenloos nep product.
    Fiat shame is over you !!!!

    Beantwoorden
  • 14 februari 2011 om 22:47
    Permalink

    Hoeveel werk was het nou geweest om dat front iets met de vorm van een Lancia grille mee te geven ?
    ’t Kost blijkbaar veel tijd om er Poltrona Frau in te naaien en een lancia sticker op te plakken.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 19:14
    Permalink

    Los van het feit dat het natuurlijk geen Lancia is, zul je merken dat de auto in de realiteit een behoorlijk indrukwekkende auto is.

    Wat mij met name opvalt zijn de verbruikscijfers van de benzine V6.
    Vergelijk bijvoorbeeld eens de volgende cijfers:

    2005-Lancia Lybra 1.8(MT) (131 pk-164 Nm- 8,3 l/100km-198 g/km)
    2005-Lancia Thesis 3.0(AT) (215 pk-263 Nm-13,6 l/100km-323 g/km)
    2011-Lancia Delta 1.8 Di(AT)(200 pk-320 Nm- 7,8 l/100km-185 g/km)
    2010-Alfa Romeo 159 3.2(MT) (260 pk-322 Nm-11,0 l/100km-260 g/km)
    2011-Audi A6 3.0 TFSI(AT) (300 pk-440 Nm- 8,2 l/100km-190 g/km)
    2011-BMW 535i(MT) (306 pk-400 Nm- 8,5 l/100km-199 g/km)
    2010-Lexus GS 300(AT) (249 pk-310 Nm- 9,5 l/100km-224 g/km)
    2011-Mercedes-Benz E 350(AT)(292 pk-365 Nm- 8,5 l/100km-199 g/km)
    2011-Lancia Thema 3.6 (AT) (292 pk-353 Nm- 8,3 l/100km-199 g/km)

    Van al deze auto’s is de Thema qua afmetingen de grootste, waarschijnlijk 1 van de zwaardere en waarschijnlijk niet de meest aerodynamische.
    Toch kan de Pentastar op het eerste gezicht behoorlijk meekomen met de beste V6 motoren op de markt.
    Zowel de Audi, BMW, Lexus als Mercedes-Benz gebruiken directe injectie. Audi en BMW gebruiken daarnaast ook nog turbotechniek.

    Als je dan ziet dat de nieuwe pentastar in de absolute basisuitvoering in de nieuwe Thema zit dan lijkt het een heel behoorlijke basis.
    Er zal zoals we weten binnen afzienbare tijd een 3 liter uitvoering komen waaraan directe injectie, multi-air, turbo en twinturbo-techniek wordt toegevoegd.

    Het verbaasde mij dat de nieuwe Thema V6 net zo zuinig gaat zijn als de Lancia Lybra 1.8 4-cylinder.
    Zelfs de nieuwe Lancia Delta 1.8 DI is maar weinig zuiniger ondanks dat dit een (forse) compacte middenklasser is.
    Gezien het feit dat bij turbomotoren het praktijkverbruik gemiddeld nog iets meer tegenvalt dan bij gewone motoren zal het verschil in de praktijk misschien nog minder groot uitvallen.

    Beantwoorden
  • 15 februari 2011 om 19:20
    Permalink

    De nieuwe pentastar V6 is een high tech motor in alle opzichten.

    Beantwoorden
  • 14 maart 2011 om 12:46
    Permalink

    Ja…de 300 willen we als echte Italiaanse autoliefhebbers toch allemaal wel eens uitproberen niet waar?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.