Opvolger Fiat Bravo in 2013 als Crossover op de Amerikaanse markt

Bravo Crossover

De Fiat 500 doet het op de Amerikaanse markt best goed. De afgelopen maanden werden er in de VS, waar de knappe kleine Italiaan vanaf maart te koop is, een paar duizend verkocht. In Canada startte de verkoop begin april en staat de teller inmiddels ook op meer dan 1000 exemplaren. Marchionne laat deze dagen zelf alvast weten dat dit uiteraard niet het enige wapenfeit van Fiat zal zijn op de Amerikaanse markt. Aan Autocar liet hij opnieuw doorschemeren welke modellen erg belangrijk zullen zijn in de toekomst. Vooral de opvolger van de Bravo kwam hierbij aan bod. Dit zal namelijk zoals eerder werd aangenomen geen compacte Dodge worden, maar de grootste Fiat die in de VS te koop zal zijn. Marchionne liet enkele maanden geleden reeds doorschemeren dat de opvolger van de ietwat commercieel ongelukkige C-segment Fiat, een beter leven zal krijgen als Crossover.

Deze Crossover die in 2013 op de markt verschijnt, zal volgens de laatste informatie evenals de 500 opvallen vanwege een kenmerkend, trendy en enigszins sportief design. Het model moet straks in Europa deels ook de Sedici gaan opvolgen, die momenteel samen met Suzuki wordt gebouwd. Na het nieuws over nieuwe onderhandelingen tussen Fiat en Suzuki, is het best mogelijk dat deze Japanse groep hier in zal participeren.

Conventionele hatchback’s in het compacte middensegment zullen we in de toekomst waarschijnlijk alleen nog Alfa Romeo en Lancia logo’s zien dragen, omdat er voor Fiat op dit gebied duidelijk te weinig ruimte is. De huidige Giulietta en de opvolger van de Delta gaan straks zij aan zij de concurrentie te lijf, elk met hun specifieke kenmerken. In Amerika neemt Dodge deze rol op zich vanaf eind dit jaar, wanneer het een jong publiek wil aanspreken met de introductie van een compleet nieuw compact model. We hebben het hier in alle gevallen over modellen die gebruik zullen maken van het excellente Compact (C-Evo) platform die we kennen van de Giulietta. De nieuwe Crossover Fiat zal, afgezien van het platform, ook een hoop techniek delen met de Alfa Romeo Kamal en een nieuwe compacte Jeep, die beide eind 2012 op de markt zullen verschijnen. Deze worden geproduceerd in de Mirafiori fabriek te Turijn. Of de Bravo-opvolger ook uit deze Piemontese fabriek zal rollen is niet bekend. Indien dit niet het geval is, is Cassino het logische alternatief, hoewel Amerika en China ook worden genoemd. De nieuwe Joint Venture-fabriek in Guangzhou (samen met Guangzhou Motors) wordt ook vaak in verband gebracht met dit belangrijke model van Fiat.

 

 

 

Een gedachte over “Opvolger Fiat Bravo in 2013 als Crossover op de Amerikaanse markt

  • 2 juni 2011 om 07:24
    Permalink

    Ook weer een auto die in 2013 zal gaan verschijnen.
    Amai het gaat nog druk worden, extra koffie en folders inslaan voor de FGA dealers in dat jaar dus.
    Gaat nog best spannend worden, moet over twee jaar al gebouwd worden en ze weten nog niet eens waar ze het laten assembleren.
    Het word dus weer een enkel type net als met de huidige bravo, ehm was dat niet de reden dat de huidige bravo zo matig verkoopt alhier?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.