Fiat gaat 1.6 MultiJet leveren aan Suzuki

Fiat Suzuki

Zelfs voor de grotere dieselmotoren zal de Japanse autobouwer niet uitwijken naar de logische partner uit Wolfsburg. De relatie met Volkswagen staat namelijk flink onder druk. Tijdens de recente onderhandelingen tussen de firma’s uit Turijn en Hamamatsu, betrof dus niet enkel de belangrijke 1.3 MultiJet, Fiat’s kleinste en meest populaire diesel van dit moment. Fiat gaat vanaf 2012 namelijk 20 tot 30 duizend 1.6 MultiJet motoren leveren. Deze zullen hun weg vinden naar de SX4 en de Grand Vitara. Overigens maakt Suzuki al gebruik van een grote Italiaanse diesel, in de vorm van de 2.0 MultiJet. Deze wordt al toegepast op het model dat Suzuki samen met de Italianen deelt, de SX4. De samenwerking tussen Fiat en Suzuki zal dus alleen maar toenemen de komende jaren.

 

9 gedachten over “Fiat gaat 1.6 MultiJet leveren aan Suzuki

  • 28 juni 2011 om 09:45
    Permalink

    Misschien een uitbreiding naar onderen toe (hoewel VW Suzuki nog verder naar onderen wil uitbreiden 🙄 maar dat is een ander verhaal). Wat weegt dat ding? 120 pk moet voldoende zijn.

    Beantwoorden
  • 28 juni 2011 om 20:31
    Permalink

    @Lusso

    De 1.6 doet niet onder voor de 1.9JTDm 8V die zelfs een 1550 wegende 159SW wist voort te bewegen, maar brengt wel een lagergewicht. in Mijn nu 1500kg wegende 8V had ik liever deze 1.6 gehad met een gewichts reductie van 40KG + de reductie van 2008 zou dit z’n 80 a90 kilo schelen. Daarbij zou dus de PK/KG verhouding pittig verbeteren daarna de 1.6 naar squarda en het was een nog veel lekkerder beest geweest als hij nu is met 160PK goed voor een top van 230km/h en toen dook er weer z’n kaaskop met 120 voorme op de linkerbaan bij onze oosterburen. Want die 1500KG merk ik nog steeds. Maar laats was ik met z’n duitse schomelschuut op pad die hier erg populair zijn (her ontwoorpen 80II uit 2009) maar dat vind ik toch heelmaal niks. En het erge was het was de auto van mijn na bij Milaan wonende Italiaanse collega die al zijn derde had ik snap daar niks van. Wat een Italiaan nu met een stoeptegel op wielen moet 😥 en dan ook nog in die kleur :cry::cry:.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 09:17
    Permalink

    @AR 159
    Wat een ellende niet waar? Nabij Milaan is dat het ergste idd. Ik denk/heb goede hoop dat het ooit weer anders zal zijn zodra mensen weer anders gaan denken over status en er meer te kiezen valt in het Italiaanse kamp. Alhoewel, de 159 had het een stuk beter kunnen doen in Lombardije; wat een prachtige goede auto is dat toch.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 09:20
    Permalink

    Mooi!

    Overigens, waarom zou je voor een diesel naar VAG lopen? tegenwoordig hebben de TDI-tjes ook common-rail technologie, maar FPT doet dat kunstje al meer dan tien jaar, en JTDs (en afgeleiden) blijken in de praktijk ook zeer goede blokken te zijn. Alleen boven de 2.0 heeft FPT niks in de aanbieding, maar laten we wel wezen, suzuki heeft toch niks in het gamma waar een 2.7 TDI voor nodig zou zijn.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 11:31
    Permalink

    @AutoEdizione
    De 159 mag dan eerst wel allemaal GM motoren gehad hebben en wat gewichtig voor een Alfa maar een JTD is toch echt wel een behoorlijk echte Alfa ondanks dat hij olie gestookt is. In zijn klasse de beste rijeigenschappen en dat volgens de Duitsers en ook nog eens de best in elkaar stekende Alfa tot nu toe (Giulietta moet zich nog bewijzen. En ik blijf het de mooiste betaalbare Alfa vinden die er te koop is geweest de laatste 40 jaar. De 8C is mooi maar zal nooit betaalbaar worden ook tweedehands zullen ze vermoedelijk niet onder de prijs van een nieuwe D segment Alfa komen en daarna weer duurder worden als er de komende 20jaar een aantal gestorven zijn door boompjes, vangrail kussen etc.. Naast de 159 vind ik de GT 156 en destijds de 75 en laatste 33 mooie alfa’s. De klassiekers van voor half jaren 70 vind ik ook mooi als een 6C 8C of Eerste generatie Giulietta spiders etc.. maar ja die in goede staat zijn onbetaalbaar voor het zelfde geld koop je een nieuwe.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2011 om 23:42
    Permalink

    @ AR159
    In het rijtje mooiste Alfa’s van de laatste 40 jaar…. Vergeet niet de Alfetta GT of GTV… voor mij nog steeds een topper, vooral de GTV met z’n onvergetelijke 6V

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.