Goodwood Festival of Speed 2011 in het teken van Juan Manuel Fangio

Juan Manuel Fangio

Anderhalve week geleden haalden we al even aan dat tijdens het wereldberoemde Britse evenement voor puristen, het Engelse West Sussex steeds vaker lijkt te veranderen in het meest noordelijke gedeelte van Lombardije. Alfa Romeo is tijdens dit bijzondere weekend dat sinds 1993 wordt georganiseerd, gewoon weer een groot merk zoals in jaren voor en net na de tweede wereldoorlog. Alfa Romeo speelt nu standaard een hoofdrol tijdens dit evenement voor de grootste liefhebbers van de automobiel. Dat dit na het Centenario jaar in 2010 nu ook weer zo is, heeft ook alles te maken met het feit dat het afgelopen vrijdag 100 jaar is geleden (24 juni 1911), dat een van de mannen die onlosmakelijk met het merk uit Milaan is verbonden, werd geboren; Juan Manuel Fangio. De Argentijnse coureur die Alfa Romeo ook na een bijna fatale oorlog terug op de kaart zette, werd niet voor niets exact een jaar na de oprichting van de Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A) geboren (24 juni 2010).

Historische Alfa Romeo hoogtepunten die er voor zorgen dat je in Engeland eigenlijk het Centenario nog eens dunnetjes over kunt doen aankomend weekeind. Iets wat wij als grote Alfa Romeo liefhebbers graag aan meedoen. Over Fangio zullen we dan ook eind deze week de nodige historische feiten vertellen in onze rubriek ‘La Grande Storia’. Lees hier alvast een voorproefje:

Fangio was de man die de ‘Alfetta’ (158/159) nog te midden van de ruïnes van het bijna vernietigde Alfa Romeo tot de laatste snik (1951) op het hoogste podium hield, voordat het merk zich op overleving moest concentreren door uit de Formule één terug te trekken. Hoewel Fangio daarna ook voor merken als Ferrari, Maserati, Lancia en Mercedes reed, is de naam van ‘El Maestro’ vooral verbonden aan het klaverblad. Dat komt het best tot uiting na het winnen van de wereldtitel met de machtige 159. Deze auto had een 1,5 liter 8 cilinder in lijn met dubbele compressor, goed voor 425 pk (met wat afstel werkzaamheden zelfs 450 pk). Deze 159 (foto onder) woog 715 kilo en had een top van 305 km per uur. Er zijn nog twee exemplaren van, die momenteel in Arese achter slot en grendel zitten in het gesloten Museo Storico. Één wan deze twee mag nu gelukkig weer eens optreden voor publiek en reist deze week af naar Groot Brittannië. Ooit bestond Alfa’s machtige F1 racevloot uit vier 159’s en had het team ook nog vier reserve motoren. Fangio’s auto was altijd te herkennen aan de Argentijnse racekleuren blauw en geel op het front.

Alfetta

Maar de Argentijn is ook verbonden geweest aan de 6C 3000 CM (foto onder) waarmee hij net tweede werd in de Mille Miglia van 1953 en de 24 uurs race van Le Mans. Kort daarna won hij alsnog met de Gran Premio Supercortemaggiore van Merano met dit model. Deze 3,5 liter 6 cilinder auto (275 pk) zul je nog gewoon over de baan zien rijden op Goodwood, al zal de top van 250 km per uur uiteraard niet meer worden aangeraakt.

6C 3000 CM

Naast de ‘Fangio Alfa’s’, zijn ook de al even legendarische 6C 1750 GranSport (waar de naam Nuvolari aan is verbonden) aanwezig en de 750 Competizione uit 1955 (foto onder). Deze laatste is een open racer uit de lichtere categorie tot 1,5 liter op basis van de Giulietta Sprint. Het getal ‘750’ slaat op de motorinhoud en had de 1300 uit de Giulietta als basis. Verder kun je op Goodwood ook de latere racekampioen 33 TT 12 bewonderen (12 cilinder boxer met 550 pk uit 1975)en zoals gezegd de kersverse 4C concept met 1750 motor. Of de 4C gaat/kan rijden is niet bekend. We weten wel dat dit model volgend jaar op de markt komt en dat Alfa Romeo met deze basis naar alle waarschijnlijkheid ook de baan weer op wil. Het is in ieder geval duidelijk dat de mensen achter het merk weer een brug willen slaan naar het wedstrijdverleden van een merk dat dit het meest heeft verdiend. Juan Manuel Fangio wordt gezien als de grootste coureur ooit… Dat deze naam altijd in één adem wordt genoemd met Alfa Romeo maag dan ook geen toeval heten.

750 Competizione

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.