Fiat dreigt Tata als Indiase partner te verliezen

Fiat Tata

Tata staat op het punt om uit strategische overwegingen de samenwerking met Fiat te verbreken. Eerder dit jaar ging het gerucht al rond naar aanleiding van magere verkoopresultaten in India, maar dat werd toen nog door beide partijen van de hand gewezen. Nu is het CEO Ratan Tata zelf (foto boven) die dit aan zijn aandeelhouders liet weten gister. Fiat heeft nog weinig geluk in Azië en dreigt nu een belangrijke ingang te verliezen in India. In 2006 reisde Sergio Marchionne naar Ranjangaon met een investeringsplan van 650 miljoen euro. In 2007 begon de productie van Palio, Grande Punto en Linea, plus motoren en transmissies (4000 werknemers). Het doel was toen zelfs nog om ook Alfa Romeo mee te nemen in dit plan. Dit jaar stond het behalen van een break-even punt op de agenda, maar verlies is vandaag juist de harde realiteit.

Het waren de jaren voor de crisis en de verwachtingen waren erg hooggespannen. Fiat hoopte juist meer grote auto’s te kunnen verkopen op deze opkomende markt, maar naar die segmenten is in India tot op heden weinig vraag. Kleine auto’s bouwt Tata zelf met de Nano als hoogste inzet. Tata wil dit micro-model de komende jaren ook naar Indonesië, Brazilië en Europa exporteren maar heeft erg veel last van tegenwind. De onderdelen Jaguar en Land Rover presteren erg wisselend. Om meer te kunnen groeien, wil Tata Motors daarom in Noord-Europa een nieuwe elektrische auto lanceren, dat erg veel weg heeft van de Nano. Om dit alles te kunnen bereiken, zal Tata daarom binnenkort afscheid nemen van haar Italiaanse partner.

4 gedachten over “Fiat dreigt Tata als Indiase partner te verliezen

  • 17 augustus 2011 om 07:44
    Permalink

    Ik zou juist denken dat ze via Fiat gemakkelijker voet aan wal krijgen in Europa en Brazilië…

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2011 om 11:58
    Permalink

    Fiat en Azië blijkt een bijzonder slechte combi. Fiat is zo goed als afwezig in India, Indonesië en China (drie van de vier landen met de meeste inwoners ter wereld). Onbegrijpelijk, en dat terwijl Fiat wel de modellen heeft (Uno, Albea, Linea) en Alfa het bijvoorbeeld goed zou kunnen doen in Indonesië.

    Beantwoorden
  • 17 augustus 2011 om 13:50
    Permalink

    Beter dat Fiat niet geassocieerd word met dat onding van een Nano. Levensgevaarlijk rijtuigje, zal nooit gehomologeerd worden om op Europese wegen te mogen rondrijden. Dat ze zich eerst concentreren op Europa en de VS, de sociale onrust in oa China neemt zienderogen toe en dit kan niet anders dan leiden tot problemen, zowel politieke alsook economische. Wachten tot het goede moment.

    Beantwoorden
  • 18 augustus 2011 om 18:25
    Permalink

    Alfista heeft wel gelijk.
    In China gebeuren heel erg spannende dingen met een erg sterk stijgende welvaart en een bevolking die uitgebuit word door zowel hun eigen regering als ook de grote industriëlen.
    Dat blijft niet lang goed gaan, die Chinese regering ziet dat ook wel gebeuren en die kan nog eens erg rare/enge dingen gaan doen.
    Komt ook nog bij dat er in het conflict met Taiwan heel vieze spelletjes gespeeld worden, dan kan het nog eens gebeuren dat daar
    de vlam in de wokpan komt.
    Dan wil je als westerse investeerder niet in terecht komen dus voorzichtigheid is op zijn plaats.
    Laten we met zijn allen hopen dat het daar rustig blijft want zonder de Chinese producten kunnen wij met zijn allen terug naar de jaren 50 gaan vrees ik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.