Rijtest Fiat Punto Mylife 1.3 MultiJet: Een hoop degelijk voordeel

Punto Mylife

Tijd voor een van Fiat’s belangrijkste massaproducten voor de massa; De Punto ‘Mylife’ 1.3 MultiJet. Vandaag kondigde Fiat Nederland zoals je weet de opvolger aan van de Punto Evo aan, maar deze Mylife blijft nog verkrijgbaar met chromen snor en vooral heel veel voordeel. Deze belastingvrije (14% bijtelling) zeer complete en praktische Punto Evo met vijf portieren is er al vanaf  een basisprijs van 15.395 euro en gaat deze dagen vaak met de nodige extra korting bij Fiat over de toonbank. De compacte gezinswagen met Mylife pakket is in heel veel opzichten net zo rijk uitgerust als een nieuwe Lounge editie en daarom buitengewoon aantrekkelijk. Voordelig en compleet, dus erg commercieel… Dat laatste beseften we vooral toen we al rijdend in de Mylife, op de radio de reclameboodschap van Fiat voor deze auto, meerdere malen voorbij hoorden komen. De driedeurs Mylife gaat vanaf de feestdagen eind vorig jaar al vanaf een kleine 13.000 euro de deur uit bij de Fiat-dealer.

[nggallery id=751]

Is AutoEdizione wel de meest ideale bron om een dergelijk praktisch product eens op objectieve wijze aan de tand te voelen? Misschien niet, maar vanwege ons bleue gedrag rond dit soort auto’s, zou je ook kunnen zeggen dat we juist zeer objectief kunnen zijn. Uiteraard kennen we de MiTo in dit segment ook erg goed, al heeft die maar drie portieren. De Ypsilon valt ook aardig te vergelijken, al is dat hoewel comfortabeler toch duidelijk een kleinere auto dan deze creatie uit Melfi. Het is trouwens niet de eerste keer dat we in deze woon-werk-auto van Fiat plaatsnemen, want in de zomer van 2010 maakten we al kennis met de 1.3 MultiJet. Toen had deze Euro 5 motor met 85 pk (Max. koppel van 200 Nm bij 1750 toeren/min) een CO² uitstoot van 95 g/km en nu is dat volgens de brochure nog maar 90 g/km. Het blijft een heerlijk ultra zuinig (3,5 l /100 km) en sterk motortje, waarvan Fiat nog veel zal kunnen verkopen in de toekomst.

Punto 13 multijet

Ooit tekende Giugiaro in 2005 de Grande Punto, de auto die Fiat onder leiding van Marchionne van de ondergang moest redden samen met de Panda. Grote verkoopaantallen kwamen er, want de B-segment Fiat werd in Italië al snel de populairste auto van het land en ook in de rest van Europa deed ie het zeker niet slecht. Na de eerste evolutie die onder leiding van Roberto Giolito door Centro Stile in 2009 werd gepresenteerd als Punto Evo, ging het succes nog altijd onverminderd door, zij het vooral binnen de Italiaanse landsgrenzen. Maar ook in Nederland doet de Punto Evo het best aardig. Het uiterlijk viel bij veel liefhebbers van de Grande Punto niet direct in de smaak en kwam vooral tot stand om de compacte Fiat meer ‘family feeling’ mee te geven en wat minder sportiviteit. Intussen ging het model er in veel opzichten op vooruit en krijgt de klant daardoor steeds meer auto voor z’n geld.

[nggallery id=752]

Dat laatste geldt dus vooral voor de Mylife en schijnt ook op de nieuwe Pop, Easy en Lounge van de 2012 editie de insteek te zijn. De Mylife spreekt ons optisch vooral aan omdat de pianolak bumperdelen, sierstrips en raamomlijstingen aan de buitenzijde, samen met de antracietgrijze lichtmetalen velgen en sneeuwwitte carrosseriekleur, een buitengewoon aangenaam ogende combinatie is. Verder is de auto qua rijdynamiek en afwerking een overtuigend solide eenheid, met een behoorlijke mate van comfort bovendien. De 1.3 MultiJet is niet alleen kampioen op het gebied van prestaties en verbruik, maar blinkt ook uit als het om geluidsreductie gaat bij lagere toeren en hogere snelheden. We denken dat Fiat hierin voorop loopt als het om downsizing en dieselmotoren gaat. De Mylife heeft een volautomatische klimaatbeheersing, bediening van de radio aan het stuur, elektrisch bedienbare ramen en details zoals het van binnenuit openen van de kofferbak. Achterin kun je opvallend goed zitten en de bekleding doet niet goedkoop aan. Wel vinden we de stoelen wat basic qua comfort en nogal vlak (de ‘Racing’ heeft sportstoelen). De besturing is naar onze smaak te licht (en dan heb je ‘m nog niet in ‘City’ stand) en de schakelpook soms wat vaag. Maar dat zijn geen echte nadelen in deze zeer economische uiterst slimme auto van Fiat. De Punto Mylife is rijk, degelijk en voordelig dus succes verzekerd. Een auto die je volledig rationeel kunt aanschaffen en dat zeker niet onderdoet voor de concurrent.

[nggallery id=753]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.