Verkoopcijfers januari 2012

verkoopcijfers

De neerwaartse spiraal van de Italiaanse en Europese markt als geheel, zal niet onopgemerkt blijven voor wie de cijfers van Fiat volgt. Gelukkig zijn er een aantal nieuwe marktintroducties te vieren zoals die van de Panda en de 500L, waardoor er hoop op is op beterschap. FGA probeert het in ieder geval niet met lede ogen aan te zien en komt de komende maanden bijvoorbeeld met een offensief van extra scherp geprijsde LPG en CNG (groengas)-modellen. Fiat is een van de grootste producenten als het hier om gaat en maakt dus een goede kans om hier klanten voor te trekken. Fiat heeft mede dankzij dit soort modellen een extra lage gemiddelde CO² uitstoot van 123,1 g/km. Dat is ver onder het algemene gemiddelde van 140,9 g/km bij de concurrentie. Al vier jaar achtereen loopt de Italiaanse autobouwer hier nu in voorop. De crisis op de Italiaanse markt, door extra bezuinigingen en hogere belastingen, zorgt dat de Italiaan niet langer koste wat het kost een dure benzineslurper zal aanschaffen. Men verwacht dan ook een grote toename op de markt van auto’s op gas.

FGA verkocht in de eerste maand van dit jaar 40.463 auto’s, op de nog altijd zo belangrijke thuismarkt als het om de Europese balans gaat. Dat is 17,06% minder dan in het begin van 2011. Excellente cijfers uit 2008 en 2009 lijken verder weg dan ooit en de gematigde verkoopcijfers uit 2010 zijn hoog vergeleken bij de huidige aantallen. Toch blijft het totale marktaandeel nagenoeg gelijk met 29,49%. De vier best verkochte auto’s van het land kwamen in januari allemaal uit Turijn, met op nummer één de goede oude Panda, waarvan er een dikke 10.448 werden verkocht.

Fiat scoort dus uitmuntend met wat inmiddels de Panda Classic heet. Dit degelijke karretje zal deze maand overigens vergezeld worden door het nieuwe solide wonder met dezelfde naam. Fiat verkocht in Italië als merk 28,349 auto’s over de maand januari. In z’n totaliteit is er in vergelijking met januari vorig jaar een afname te zien van -17,66% voor het nationale volksmerk(marktaandeel van 20,76%). De Punto volgt de Panda op de tweede plaats in de nationale top tien met 8570 stuks. Op de vierde plek in de landelijke lijst zien we de comeback van de 500, die dankzij een altijd vers gamma het goed blijft doen met 4838 stuks. De ruime Freemont maak nog altijd indruk met 1357 stuks. De Bravo bewijst zich nuttig dankzij een opleving en staat zelfs op de negende plaats in het totale C-segment met 1083 stuks. De Qubo blijft het goed doen met 933 stuks. De Sedici en de Idea zijn elk goed voor een aantal van iets meer dan 500, terwijl de Doblò als personenwagen 300 keer een nieuwe klant vond.

Lancia noteert een kleine krimp van -2,39% in vergelijking met januari 2011 en verkocht 6982 auto’s (marktaandeel van 4,89%). De Ypsilon wordt steeds populairder en staat op de derde plaats van de nationale ranglijst met 5142 stuks. De Delta werd een kleine 800 keer verkocht en de Musa 702 maal. De Voyager (lees dit weekend onze review) werd als grote MPV 146 keer verkocht en de Thema ongeveer 90 maal.

Alfa Romeo verkocht in Italië in januari 4385 auto’s wat gelijk staat aan een stevige krimp van -33,30% ten opzichte van januari 2011 (marktaandeel van 3,33%). Alfa Romeo droogt eigenlijk op als je op dit percentage af gaat, maar leunt nog op het succes van de Giulietta en de redelijk presterende MiTo. De Giulietta staat landelijk op de achtste plaats en in de top tien van het C-segment nog altijd tweede met 2975 stuks. De MiTo leeft op met 1263 stuks dankzij de introductie van de 1.3 JTDm 85 pk en de Bifuel. Later volgt ook nog de TwinAir. De 159 valt nu nagenoeg helemaal weg. met nog maar 147 stuks.

Ferrari (42), Maserati (18) en Lamborghini (6) worden nu flink getroffen door het uiterst ongunstige Italiaanse belastingklimaat en noteren dus een behoorlijk afname in vergelijk met vorig jaar.

2 gedachten over “Verkoopcijfers januari 2012

  • 13 februari 2012 om 21:40
    Permalink

    Voor wat succes op relatief korte termijn zou die SW wanneer? van de Giulietta voor Alfa een uitkomst kunnen zijn. Verder verbaast het me dat die Qubo zo goed verkoopt.

    Beantwoorden
  • 14 februari 2012 om 13:20
    Permalink

    Waarom zijn die gas auto’s voornamelijk die oude motoren? de 1.2 8V en de 1.4 8V en geen twinair’s en MA op GAS. Ik vind die CO2 gas uitstoot niet zo heel erg supper als dit zelfs meer is als een blok wat bijna 100PK meer levert met tct op benzine en de auto ook nog eens zwaarder is. Een Giulietta 1.4 MA TCT doet maar 121 gram dus maak daar een LPG of groen gas versie van. Kunnen we hem hier met korting krijgen (geen BPM geen MRB tot 2014) Word het hier een nieuw lease kanon zowel de mito als de giulietta. Dan ook meteen de 135PK MA in beide op gas en TCT. Mito QV ook TCT. Lekker flippere de flapper. :mrgreen:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.