Aankoop Ferrari: Zegt Piëch steeds gekkere dingen?

Iemand die gek is op mooie dingen wil het altijd graag hebben.

Helemaal als deze persoon de machtigste denkt te zijn binnen een bepaalde branche, in dit geval die van ‘Das Auto’. In de Duitse pers schijnt momenteel naar voren te komen dat Ferdinand Piëch’s lust naar Italiaanse dingen steeds idiotere vormen lijkt aan te nemen. De nummer 1 van VAG lijkt inmiddels niet langer naar Alfa Romeo uit te kijken, maar naar een aandeel in één van Italië’s meest succesvolle bedrijven; Ferrari. De nummer één van VAG is blijkbaar niet tevreden met Porsche, Lamborghini en Bugatti en verlangt nu naar een ander Italiaans automerk met sportieve roots, na zijn zinnen veelvuldig op Alfa Romeo gezet te hebben. Dat laatste lokte enkel veel discussies uit, maar had verder geen enkel ander doel in zich, dan aan te tonen dat de merkenhonger van één bepaalde Duitse man niet te stillen is.

Ooit kocht hij Bugatti omdat zijn zoon er zo gek op was. Ferrari zou voor het vermogende VW (19,6 miljard euro) een koopje zijn. Ferrari is ongeveer 3,1 miljard euro waard. Sommige geruchten beweren nog altijd dat FGA zelf 51% wil houden om vervolgens een deel te verkopen van het merk van Maranello. Andere beweren dat Ferrari juist bijna helemaal op zal gaan in FGA-Chrysler en dat het aandeel van Lingotto in Maranello dus alleen maar zal toenemen in plaats van andersom. Onlangs was het Marchionne zelf die zei dat hij het aandeel wil vergroten van 85 naar 90%, door 5% terug te kopen van Mubadala Abu Dhabi.

Één ding is in ieder geval zeker… De 73 jarige F.K.Piëch speelt graag de autobaas van de wereld en heeft een zwak voor Italiaans DNA. Intussen bouwt de groep onder zijn alziende overheersende blik miljoenen auto’s (over en paar jaar 10 miljoen per jaar), die misschien wel het tegenovergestelde uitstralen van een smakelijk Italiaans product.

15 gedachten over “Aankoop Ferrari: Zegt Piëch steeds gekkere dingen?

  • 10 november 2010 om 16:08
    Permalink

    Tsja, het wordt tijd dat die man zich eens gaat melden bij zijn huisarts. Die kan op zijn beurt niet veel anders dan P. doorverwijzen naar een specialist. Daar kon nog wel eens een diagnose uitkomen die hem per direct en noodgedwongen aan een nieuwe hobby zal helpen: De teelt van geraniums.

    Beantwoorden
  • 10 november 2010 om 23:11
    Permalink

    @Marchione,
    Als u met het aanzienlijke bedrag wat de verkoop van Ferrari voor u opleverd de merken Alfa en Lancia weer kan laten bloeien zoals vroeger, zeg ik: doen!, doen!, doen!

    Want onder ons Mr. Marchione, wees eens eerlijk, gedrochten als een California of een Enzo kan de zoon van Piech ook tekenen, toch?

    hoogachtend,

    6C Jordy

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 06:32
    Permalink

    Hij heeft altijd een liefde gehad voor Ferrari. Wat ik heb gelezen heeft hij ook diverse Ferrari`s in bezit of bezit gehad. Toch wel apart als je “ eigenaar “ bent van diverse sportwagen merken dat je toch nog moet winkelen bij de concurrent.

    Ik zeg niet doen want het lijkt hier wel een beetje op alles overheersing. Ze willen volgens mij ieder segment domineren en overheersen wat natuurlijk de Duitse gedachte is. Laat het succesvolle Ferrari a.u.b. zoals het is.

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 07:37
    Permalink

    Zou meneer Piëch gewoon bang zijn voor de mondiale groei die FGA op dit moment maakt?

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 10:09
    Permalink

    @Jordy: zit een kern van waarheid in wat jij stelt al is Ferrari natuurlijk wel een bv om in te lijsten tegenwoordig en zijn de modellen steeds mooier.

    @Marcos: Ik denk wel dat zij niet kunnen waarderen dat er een nieuw bedrijf aan zit te komen dat over de volle breedte a la VAG en Toyota wil opereren. Vorig jaar nog zei Piëch (wij brachten toen de titel ‘Pech voor Piëch’) dat hij wat betreft de overlevers in mondiaal autoland uitging van een paar Duitse firma’s, 1 of 2 Franse, slechts 1 Amerikaan (GM) en wat uit Japan en China. Nul Italiaans dus en ook geen Chrysler.

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 16:40
    Permalink

    @AutoEdizione,
    Voor mijn gevoel hebben Alfa, Lancia en Maserati diepere italiaanse roots. Misschien vandaar dat ik een verkoop van Ferrari niet zo erg zal vinden.

    Daarbij zeggen ze dat er 2 soorten personen op aarde bestaan. Ferrari-mannen en Porsche-mannen. Ik behoor denk ik stiekem tot die 2e groep. 😉

    Overigens vind ik de generatie van de 360/430/458 overigens wel zeer geslaagd. De modellen daarnaast vind ik persoonlijk niet te pruimen. 🙂

    @Ferry,
    Die lijst van autos van Piech is geloof ik terug te vinden op autoblog?

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 18:04
    Permalink

    als er 1 typisch italiaanse merk is dan is dat Ferrari wel. En dit is geen persoonlijke veronderstelling.

    Het merk Ferrari is zo iconisch (en dus met zijn herkomst of land verbonden) als Coca Cola of Gucci.

    Als Piech Ferrari zou kopen en dus op een duitse leest zou willen schoeien, dan zou het betekenen dat (net zoals bij bugatti en lamborghini) duits vakmanschap en idiologische gedachtengang wat betreft ontwerp en maakbaarheid van het ontwerp erop zal worden losgelaten. De ziel zal dan niet meer typisch italiaans zijn.

    Als Piech echt een hart voor Ferrari zou hebben dan zou hij beseffen dat Ferrari typisch italiaans is en het niet willen kopen en naar zijn hand zetten. Daarmee verpest hij wat zo iconisch is aan Ferrari.

    Beantwoorden
  • 11 november 2010 om 18:27
    Permalink

    dat laatste is dan ook het bewijs dat Piëch geen echte liefhebber is maar meer een onverzadigbare zakenman

    Beantwoorden
  • 12 november 2010 om 19:57
    Permalink

    Als Piech geen liefhebber zou zijn, wat maakt dat dan van Marchione vraag ik me af? (cultuurbarbaar?)

    On-topic is een storm in glas water. Het zou erger zijn geweest als niemand interesse zou hebben in Ferrari. Dan zou Enzo pas echt op z’n buik gaan liggen.

    Beantwoorden
  • 13 november 2010 om 11:01
    Permalink

    Marchionne is de uitvoerder van het totale ‘eerherstel’ voor onze merken. Iedereen die vandaag op hem inhakt zal over een paar jaar alleen nog maar met een Burka over straat durven….

    Ik voorspel bij deze een immigratiegolf naar Afghanistan.

    Beantwoorden
  • 13 november 2010 om 17:29
    Permalink

    @AE,
    Nee, niet onze merken. Chrysler is wat ik bedoel.
    Dat is een factor van x100 vergeleken met de droom van Piech als je de 2 langs elkaar zet. Marchione is aan onze kant van de oceaan misschien bezig met eerherstel. Maar aan de andere kant van de oceaan…..
    Verkoop die burka maar aan iemand anders 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.