Airflow Vision ook toekomstvisie Lancia Delta?

FCA toont op de innovatiebeurs CES in Las Vegas momenteel een zeer opvallend concept genaamd Airflow Vision. Volgens FCA een visie op een luxe hatchback van de toekomst. Een concept over ruimte, dat uiteraard ook voornamelijk elektrisch aangedreven zal zijn. Het draait vooral om het interieur en functionaliteit, maar wie goed kijkt en door de futuristische stilering heen kan kijken, ziet een sobere maar elegante lijnvoering. Eentje die al was ingezet op de te vroeg geannuleerde nieuwe Chrysler 200C uit 2014.

Dit keer is het echter ook wat sportiever van karakter allemaal. En is het niet Lancia, dat ooit van sobere elegantie en sportiviteit een fijne mix maakte, met als resultaat de legendarische Delta van weleer? De Delta is de enige Lancia waarvan Marchionne openlijk zei, dat deze de moeite waard is om ooit terug te laten keren.

Chrysler-fans hopen vandaag de dag eveneens dat het merk weer op mag bloeien in de toekomst. Marchionne gaf echter vlak voor zijn overlijden aan dat dit voorlopig niet mogelijk zal zijn. Met alleen de Pacifica en een veel te oude 300 in het gamma, is het merk steeds minder in beeld geraakt. Lancia-fans moeten het intussen met nóg minder doen, maar de fusie met PSA zal veel bevroren projecten weer kunnen doen ontdooien.

Deze stille stijloefening is het eerste nieuwe tastbare lichtpuntje voor beide automerken van FCA. Een compacte Chrysler 100 zat ooit in de pijplijn. Deze zou met gemak als Lancia Delta door het leven kunnen gaan, aan onze zijde van de oceaan. Voor Chrysler-liefhebbers is een nieuwe toekomst vanaf vandaag een stukje concreter dan voor ons. Airflow is namelijk een historische naam van een innovatief vooroorlogs Chrysler-model. En deze concept heeft kleine Chrysler-logo’s op de wielnaven en het stuur, ook al noemt FCA bewust niet de naam Chrysler tijdens de presentatie. Maar, de lijnvoering en het luxe interieur, zouden in onze ogen een prima basis zijn voor een nieuwe praktische (elektrische) vijfdeurs Lancia in het compacte middensegment. Daarbij komt het feit dat FCA elke technische basis, voor zoveel mogelijk merken in het portfolio zal willen gebruiken.

8 gedachten over “Airflow Vision ook toekomstvisie Lancia Delta?

  • 9 januari 2020 om 22:34
    Permalink

    Ik denk niet dat Lancia nog een rol van betekenis krijgt, Alfa moet eerst maar eens echte aantallen verkopen, anders gaan ze niet investeren in Lancia

    Beantwoorden
  • 9 januari 2020 om 23:05
    Permalink

    @RPG
    Als je zoals FCA niet investeert in nieuwe modellen, dan ga je ook geen echte aantallen verkopen. Mito exit, Giulietta vrijwel exit, geen Giulia SW, waar moeten de aantallen vandaan komen?
    Hoop dat dit een Lancia wordt. Maar alleen als echt goed. Prima afwerking, alle luxe, kwalitatief vergelijkbaar met Toyota. Dan mag ie wat kosten en heeft ie nog steeds een eigen publiek.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2020 om 07:08
    Permalink

    Alleen Lancia verkoopt beter dan Alfa, altijd al gedaan

    Beantwoorden
  • 10 januari 2020 om 09:10
    Permalink

    Als Lancia zou mooi zijn de doorlopende wielkasten is best leuk voor de airflow. Maar daar kom je in nl de wijk niet mee in of uit 😁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.