Alfa Giulia en Stelvio MY2020 in detail

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio MY2020 zijn grondig en mooi gedaan. Aan de vormgeving hoefde volgens Centro Stile niets te veranderen en daar zijn we het bij AutoEdizione helemaal mee eens. Behalve het feit dat Alfa Romeo de klant heel serieus neemt in dit segment, door alle minpuntjes in pluspunten om te zetten, vinden we ook de terugkeer van de Ti badge een heel mooi gegeven. Plus het feit dat de Veloce badge niet is verdwenen, terwijl dat aanvankelijk wel leek te gaan gebeuren. De Stelvio met 280 pk is nu ook als Veloce aangeduid.

Sommigen hoopten op Full-LED koplampunits, maar een leidinggevende van Alfa Romeo, heeft deze week tijdens de introductie laten weten, dat hiervoor de koplampen helemaal opnieuw ontworpen zouden moeten worden. Dat ging allemaal iets te ver voor een ModelYear.

[nggallery id=1250]

De identiteit is dus sterker geworden dankzij een historische toevoeging als Ti (Turismo Internazionale), goed te herkennen aan een speciaal ontworpen badge dat eigenlijk retro-modern is. De luxe versie Super is de meest chique van allemaal en verder staan in de folder de Business, Executive en Sprint. De Ti uitrusting is de meest rijke en is zowel op de Super als op de Veloce verkrijgbaar. De Ti is ook standaard met technologie voor autonoom rijden (level 2) uitgerust dat is aangeduid als ADAS (Bosch). In de loop van volgend jaar zal ook de Quadrifoglio als MY2020 op de markt verschijnen. Dat Alfa Romeo in alle modellen een rijk ‘premium’ gevoel wil meegeven, blijkt ook uit de nieuwe 7 inch TFT display tussen het instrumentarium en de 8 inch scherm van Marelli voor het infotainmentsysteem. Standaard op elke model.

Een andere reden om geen Duitse auto te bestellen is de wijze waarop Alfa Romeo de Giulia en de Stelvio kleur geeft. Centro Stile heeft de kleuren ondergebracht in categorieën. Onder de sportieve naam ‘Competizione’ vallen Bianco Trofeo en Rosso Competizione. Onder het kopje ‘Metal’ staan in de folder de tinten Verde Visconti (nieuw op de Giulia), Grigio Vesuvio, Grigio Stromboli, Grigio Silverstone, Grigio Vulcano, Blu Misano, Blu Montecarlo en de nieuwe kleuren Blu Anodizzato en Bianco Lunare. Onder ‘Solid’ vallen Bianco, Rosso Alfa en Nero (alleen op Giulia). Onder de nieuwe historiserende benaming ‘Old Timer’ vind je de eerder dit jaar op een Giulia Q getoonde Ocra GT Junior en Rosso 6C Villa d’Este, die half 2020 leverbaar worden.

[nggallery id=1251]

15 gedachten over “Alfa Giulia en Stelvio MY2020 in detail

  • 21 november 2019 om 20:33
    Permalink

    Alfa Guilia is eigenlijk een Lancia Thema
    Stelvio mag je kado hebben

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 20:52
    Permalink

    Sorry Hilbert, maar dat vind ik toch echt een onzin-opmerking. Je kunt veel zeggen van hoe FCA omgaat met Lancia en Alfa, maar de Giulia is met achterwielaandrijving, hoogtoerige motoren en een redelijk straffe onderstelafstelling typisch een Alfa die heel slecht voor Lancia zou kunnen doorgaan.

    OT: blijven mooie wagens, maar wat een gemiste kans dat er nog steeds geen Guilia SW en geen hybrides worden aangeboden; wat jammer dat er geen markt meer is voor een afgeleide GTV en dat Alfa/FCA zich die laatste niet wil of kan permitteren.
    En toch snap ik niet dat deze volbloeden niet beter verkopen, ligt dat nou echt aan slechte naam of beperkt dealernetwerk??

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 21:01
    Permalink

    Overigens: Verde Visconti lijkt me een geweldige kleur, heel raar dat een kleur die Alfa bij mijn weten nooit gevoerd heeft, zo goed bij het merk lijkt te passen, alleen door de naam. Zag ergens op internet “Green is the new Black”; hoop dat het aanslaat!

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 21:08
    Permalink

    Ik ben het met je eens Zebo, het zijn echte pure Alfa’s van het beste soort, ik vrees zelfs dat ze in de toekomst nooit meer zo puur zullen worden… (electrificatie, SUV mania) Het gepeupel – sorry – koopt nog enkel SUV… en past dus minder bij het Alfa Romeo dna. Ook is het gepeupel – sorry – nog altijd van mening dat italiaanse auto’s roestbakken zijn, constant in de garage staan voor herstellingen, enz… Idd onbegrijpelijk dat zo’n extreem mooie en goede Giulia geen topper is in de sales figures… ok, nu krijg ik ongetwijfeld bakken kritiek 🤨

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 21:49
    Permalink

    Eens met JJ en Zebo. Mooie en goede auto’s maar jammer dat er geen hybride of E- variant is. Ook een Firefly instapmotor zou welkom zijn geweest en al helemaal een SW.

    Ik begrijp veel niet bij FCA, helemaal niet dat de Firefly motoren nu zo’n 4 jaar geleden zijn geïntroduceerd en nu nog steeds nauwelijks gebruikt worden. Tegen de tijd dat ze hun weg vinden naar auto’s als 500, Tipo of, de meest krachtige versie, de Giulia, is de motor al weer verouderd. En misschien wordt ie überhaupt niet meer ingevoerd maar gaan we gelijk naar de zuinige, krachtige maar niet zo betrouwbare PSA 3 en 4-cilinders.

    Beantwoorden
  • 21 november 2019 om 23:07
    Permalink

    Als we nou eens ophouden met zeiken en deze fantastische auto gewoon kopen. Of willen we Alfa Romeo alleen maar leasen ??

    Beste Sport sedan in het D-Segment puurder dan de 3 serie beter als de Audi A4 en sneller dan een C-Klasse!

    Alfa Romeo is back!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 november 2019 om 07:11
    Permalink

    Alles staat of valt met de verkooporganisatie, Italië maakt al jaren prima auto’s maar organisatie als FCA heeft weinig vertrouwen in Europa

    Beantwoorden
  • 22 november 2019 om 07:51
    Permalink

    Met de upgrade van het infotainmentcenter en het autonoom rijden level 2, alsmede de mooiere materialen in het interieur, past Alfa Romeo de meest genoemde minpunten keurig aan. En wat een schoonheden zijn dit toch, zeker in die nieuwe kleuren! Maar zoals gewoonlijk is het too little too late: kijk naar de enorme stappen voorwaarts die merken als Tesla, BMW, Lexus maken en je ziet dat Alfa steeds verder achterop loopt op technisch gebied. Er had echt al lang een hybride moeten zijn, en een schonere basisversie van rond de 160pk. En die full LED koplampen zijn in dit segment een must, dat hadden ze dan maar even moeten ontwerpen, dat is hun vak zou ik zeggen.
    @CCHans: vergeet de Firefly motoren, die zijn voor Europa niet schoon genoeg, dat was leuk voor Brazilie, maar die gaan het hier niet worden. Zsm PSA motoren in de Fiats, en eigen PHEV’s voor Alfa en Maserati.

    Beantwoorden
  • 26 november 2019 om 10:06
    Permalink

    FCA doet al jaren alleen maar saneren niet aan klantenbinding

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 09:36
    Permalink

    @squadra, heb jij even 40K over voor me dan? (en daarnaast, ik kan eigenlijk niet echt wat met een sedan, kwa laadruimte is dat ding minder praktisch dan mijn GT)

    Terug op het bericht, waar is de firefly versie? waar is de hybride versie? interieur opfrissen is leuk en aardig, maar de onderkant van het motorengamma is waar het aan schort, een diesel als instapper is echt niet meer anno 2019, en minimaal een 2.0T is gewoon overdreven als je daadwerkelijk aantallen wil verkopen.

    Ik zou gewoon een Firefly T4 verwachten met 150pk, of zelfs een T3 met 120pk en een net stukje hybride er aan gekoppeld.

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 10:16
    Permalink

    @Vittorio: de 150pk Firefly stoot in de Jeep Renegade 141q gram co2 uit. En als 120pk nog een dikke 130 gram. Een E-label!! Die motor gaan we in Europa niet meer terugzien. PSA levert een 1.2 met 130pk in de 3008 die op 117 gram komt, een keurig B-label. De Giulia weegt hetzelfde maar is aerodynamischer, en zou dus rond de 110 gram kunnen uitkomen. Dat zou t.o.v. van de huidige 2.0 met 200pk maar liefst EUR 3668 BPM schelen. Ietsje minder luxe aangekleed zou je zo op een instapmodel kunnen komen die zomaar even EUR 5000-6000 goedkoper is dan de huidige 200pk versie. En ook de 180pk motor die PSA levert in bv de 508 zit al snel 15 gram lager dan de Giulia, die zou ook zomaar EUR 2500-3000 goedkoper worden.

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 13:21
    Permalink

    @marebu

    Goed punt, ik was vergeten dat ze nu ook in de PSA stal kunnen shoppen, nu zullen de die-hard italofielen daar wel wat van vinden (de 159 doet mij ook minder vanwege de GM blokken, raar genoeg), maar een instapper met een net A/B label zou de Giulia in ieder geval in nederland goed doen.

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 17:08
    Permalink

    Dus de Firefly’s met CNG kunnen we dan ook vergeten ?
    Die waren beloofd tegen najaar / eind 2019.
    De Italiaanse markt voor “metano” is dan helemaal voor VW.

    Beantwoorden
  • 27 november 2019 om 19:37
    Permalink

    Mareblue
    Vertel er ook bij dat de jeep en fiat 500 met hybride komen .
    Waardoor deze veel schoner zullen zijn.
    Hier zijn deze motoren ook op gebouwd.
    Jij weet altijd alles zo verdomt negatief alles te brengen dat je het haast zou geloven.
    En een franse motor in mijn alfa hoef ik al helemaal niet,men spreek over heilschennis

    Beantwoorden
  • 22 december 2019 om 11:47
    Permalink

    Allemaal heel mooi maar de giulia 2020 is nog steeds niet te bestellen
    De importeur geeft geen antwoorden en moet eerst een paar honderd giulia s die ze op voorraad ingekocht hebben model 2919 kwijt
    Slechte zaak, zo help hè een mooi merk om zeep

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.