Alfa Romeo 4C krijgt mogelijk heel andere opvolger

4c opvolger

Volgens het Duitse AutoBild zal Alfa Romeo in 2020 een volwaardige opvolger presenteren van de huidige 4C Coupé en 4C Spider. Het moet een uitermate sportieve GT worden op het modulaire Giorgio platform. De kleine lichte Alfa Romeo met middenmotor is dus van tijdelijke aard en vormt een brug van het ene lichtvoetige concept naar het andere. De 4C is hiermee een historische icoon in wording, want als dit waar is komt er dus geen vergelijkbare opvolger qua technische karakteristieken.

De 4C was vanaf z’n ontwikkeling in 2011 als het ware een vinding om de wereld alvast te tonen waar het merk toe in staat zal zijn de komende jaren. Echter niet geschikt voor grotere productieaantallen dan men misschien zou willen. De coupé van de toekomst (6C, Brera?) is dat wel en kan straks theoretisch naast een Maserati Alfieri van de band rollen in Turijn. Dat is dan weer minder goed nieuws voor de fabriek in Modena, waar men recentelijk net weer een klein beetje gerust was gesteld. Maar 2020 is nog ver en wie weet wat er voor Alfa Romeo in de toekomst allemaal mogelijk is, zodra er voldoende verkocht wordt. De 4C is nog lang niet uit beeld en er waren bovendien ook geruchten over een nieuw model met middenmotor.

4c opvolger2

7 gedachten over “Alfa Romeo 4C krijgt mogelijk heel andere opvolger

  • 18 juni 2016 om 21:13
    Permalink

    Toch kan ik niet geloven dat de hele investering in koolvezelcarosserie gedaan, waarbij Ten Cate speciaal een fabriek in Italië heeft opgezet, enkel is gedaan voor de 4C. Het kan haast niet anders dan dat we de technologie van de 4C in toekomstige modellen gaan zien.

    De 4C dient met zijn serieproductie om ervaring op de doen hoe één en ander in massaproductie kan worden ingezet.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 21:17
    Permalink

    De 4C is meer uit te halen door nog met een pittigere 2.0 tekomen met 280 Pk en die nog pittiger met 300+ PK als QV.

    Op basis van Giorgio met de V6 heb je het vast over een grotere wagen met veel meer gewicht vergelijkbaar met de huidige Brera.

    Ik verwacht deze dan ook eerder naast de 4C als grotere broer.

    Beantwoorden
  • 18 juni 2016 om 21:38
    Permalink

    2020…..Tijd voor een elektrische 4C op basis van de huidige? Zou ook wat zijn, al was het maar om te laten zien dat ze ook wat verder kijken dan hun neus lang is….Ook al zijn het er maar 500.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2016 om 01:03
    Permalink

    Ten Cate in Italië? Waar dan? Adler bouwt de koolstofvezel kooien hoor. Ten Cate deed mee in de ontwikkeling.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2016 om 21:29
    Permalink

    Adler maakt inderdaad de kooien, en die vervaardigen ze vezels die door Ten Cate geproduceerd worden. In 2014 werd bekend gemaakt dat Ten Cate de vezels lokaal in Italië gaat produceren om de logistiek te vereenvoudigen.

    Een dergelijke stap zou buitengewoon bizar zijn als het enkel om de 4C gaat, de produktieaantallen daarvan liggen dusdanig laag dat de logistieke kosten om ze uit Nederland aan te voeren altijd lager zullen liggen dan het bouwen van een lokale vezelfabriek.

    Hier twee artikelen van het net die melding maken dat Ten Cate in Italië een vezelfabriek gaat neerzetten:

    http://www.autoblog.nl/nieuws/alfa-romeo-4c-is-ook-een-beetje-made-in-nl-65263

    http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/ten_cate/22330453/__TenCate_levert_materiaal_voor_Alfa_Romeo_4C__.html

    Voor zover ik weet heeft Ten Cate zijn fabriek nog niet in bedrijf. Van elke 4C tot nog toe zijn de vezels dus in Nederland geproduceerd.

    Ten Cate kan een stap om een fabriek in Italië te bouwen alleen zetten als Adler, en daarmee indirect, Fiat, garanties afgeven dat de produktie in de toekomst ook afgenomen gaat worden.

    Conclusie: Er moeten meer modellen in de pijplijn zitten die gebaseerd zijn op koolstofvezeltechniek. En eigenlijk is de 4C met zijn serieproduktie economisch alleen te verklaren als het een experiment is om met koolvezel ervaring op te doen.

    Beantwoorden
  • 19 juni 2016 om 21:32
    Permalink

    Overigens zou het me wel eens leuk lijken als Autoedizione eens iets van een interview of reportage kan maken over Ten Cate, als gespecialiseerde Nederlandse website is geen partij beter toegelegd om eens iets over deze Nederlandse component van de Italiaanse autotechnologie te berichten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.