Alfa Romeo en Maserati werken aan nieuw eigen platform!

Lees hier waarom Alfa Romeo en Maserati kort geleden definitief zijn samengevoegd.

Steeds vaker moeten we voor het nieuws wat we eigenlijk willen horen onze oren spitsen richting Detroit. Daar liggen namelijk de plannen voor een eventuele uitbreiding in de hogere Italiaanse segmenten. Die van Lancia maar natuurlijk ook die van Maserati en uiteindelijk ook die van Alfa Romeo. Dat laatste was voor ons gister nog een groot vraagteken, maar prompt komt er vandaag iets bijzonders naar voren. Volgens het Amerikaanse Inside Lane wordt er in het geheim druk gewerkt aan een nieuw platform met achterwielaandrijving dat in zijn geheel uit aluminium is opgetrokken. Op deze basis moeten volgens het gerucht in de toekomst nieuwe Maserati’s maar ook Alfa Romeo’s worden gebouwd. Ook een enkel Amerikaans model zou daarvan kunnen meeprofiteren zoals de opvolger van de Dodge Viper.

De opvolger van de Quattroporte, maar ook een volwaardig vlaggenschip voor Alfa Romeo en zelfs een opvolger voor de 8C Competizione liggen daarmee binnen handbereik. Het doel van het platform zou zijn dat het gewicht afneemt en dat het voorbereiden van ook hybride techniek makkelijker zal worden. Eerder deze week kwamen we wat dit aangaat met een bericht dat Maserati daar nog wel eens als eerste van kan profiteren. Ook is een groter aantal te assembleren auto’s in meerdere varianten (grote en compactere) beter mogelijk met dit platform. Men zegt dat de nieuwe Quattroporte het eerste model zal worden dat over twee of drie jaar zal debuteren op dit platform.

Als dit waar blijkt te zijn, krijgen veel meer zaken die wij hier graag bespreken een plaats. Zo zou de samensmelting van het merk uit Milaan en die uit Modena onder leiding van Harald Wester, meer hout snijden dan dat het al doet, en is er voor Alfa Romeo meer hoop op een goede toekomst volgens de juiste traditie. De voorbereidingen op een grote Alfa Romeo, die wel degelijk gaande zijn volgens Marchionne maar waar nog veel mist omheen hangt,  krijgen zo weer een plek binnen de mogelijke agenda vanaf 2013. De marktintroducite van Alfa Romeo en de verbetering van de positie van Maserati, in ondermeer de VS krijgen zo meer vorm. Maserati kan zich zo beter positioneren onder Ferrari en grotere aantallen afzetten. Grugliasco mag meewerken aan dit plan zodra de fabriek over minder dan 2 jaar vernieuwd is…

En zo zijn er nog vast zaken die je aan dit gerucht zou kunnen koppelen, waardoor het ons sterk zou verbazen als er geen kern van waarheid in zit. We hopen dan ook stiekem dat we op 21 april tijdens de presentatie van de nieuwe productieplannen, wat dit bereft een tipje van de sluier omhoog zien gaan. Het mooiste van dit alles, is dat FGA-Chrysler zich met deze waardevolle toevoeging direct in het kamp van Audi gaat begeven dat nu al bijna alle grotere modellen bouwt op het lichte MLB platform. Rijst ons direct de vraag of de mogelijke ‘4c’ hier ook iets mee te maken heeft. Maar goed… We hebben weer genoeg stof om over verder te bomen.

6 gedachten over “Alfa Romeo en Maserati werken aan nieuw eigen platform!

  • 12 maart 2010 om 23:41
    Permalink

    Lijkt me niet meer dan logisch. Aanpassen van het LX platform tot het gewenste niveau voor Alfa Romeo en Maserati kost enorm veel geld. Kan me ook voorstellen dat het LX platform beperkingen heeft. Het stokoude Maserati M139 platform is ook geen optie.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2010 om 14:44
    Permalink

    Nou dat is niet echt waar… Dit is gewoon een bericht over een render van een lezer. Denk in de echte wereld maar eerder aan een vier deurs auto en misschien een 6 cilinder coupé/spider. Ik vind een Montreal hoe mooi ook niet echt een Alfa die binnen de huidige en toekomstige line up past. De echte Montreal bestaat al en zijn opvolger heet 8C Competizione.

    Beantwoorden
  • 15 maart 2010 om 15:07
    Permalink

    @Mattia Mariani een Montreal was toch wel een stukje bereikbaarder dan een 8C nu neem ik aan?
    Mooie V8 dat wel, maar heel ander kaliber dan de 8C.

    Beantwoorden
  • 16 maart 2010 om 04:33
    Permalink

    tsja..net wat je zegt. Volgens mij maar een heel klein stukje bereikbaarder in de jaren ’70 toen de economie op een laag pitje zat. Wat dat betreft zijn naar mijn mening de auto’s qua exclusiviteit toen en nu dus 1 op 1 vergelijkbaar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.