Alfa Romeo Giulia en Lancia Flavia worden in Amerika geproduceerd

Lancia Lybra

De afgelopen week stond een beetje in het teken van vragen en antwoorden over de opvolger van de 159. Vandaag komt hierover zelfs nog een slotakkoord naar buiten; Behalve over ‘wanneer’, wordt er ook vaak gespeculeerd over ‘waar’ en vooral ‘waarom’. Want wat is de reden dat de opvolger van de uitgerangeerde 159 pas in het eerste kwartaal (of later) van 2013 op de markt zal verschijnen? Een belangrijk feit dat hier naar onze mening mee te maken heeft is namelijk het gegeven dat de Giulia het sleutelmodel wordt om het Milanese merk definitief in de VS te kunnen vestigen. Daarvoor zijn korte lijntjes nodig en dus laat Fiat weten dat de Giulia niet in Italië (Cassino), maar in het Amerikaanse Detroit geproduceerd zal worden. Iets meer dan een jaar geleden zei Marchionne nog dat hij eigenlijk het tegenovergestelde van plan was.

Lybra interieur

Het produceren van D-segment modellen die vooral in Amerika een grote rol zullen spelen voor de groep, maakt dat een thuiswedstrijd in Italië absoluut niet op z’n plaats is. Daarom zal FGA ook de opvolger van de Lybra (en de 200) in dezelfde Amerikaanse fabriek (Sterling Heights, Michigan) van de band laten rollen. De Lancia gaat waarschijnlijk Flavia heten. Er komt dus geen herhaling van de tijd waarin het verlieslijdende Fiat, in een ultieme poging zakelijke sedans en stationwagons van de beide Italiaanse merken op eigen bodem bouwde. Destijds waren dit de 156 (1997) te Pomigliano d’Arco en de Lybra in Rivalta (TO).

Alfa Romeo 156

Dit gegeven is overigens geen kwalijk feit, al worden we als liefhebbers er natuurlijk wel wat melancholisch van. De fabriek van Cassino krijgt waarschijnlijk een heel andere rol toebedeeld en logistiek klinkt het zelfs allemaal heel logisch. Bovendien verwachten we het zelfs de snelste weg is, om de Giulia en de Flavia op onze markt te zien verschijnen. We zijn alvast benieuwd naar het verschil in karakteristiek. Krijgen de nieuwe Lancia en Alfa wel dezelfde aandrijftechniek? Wat zal het verschil zijn qua opzet van de ophanging? De nieuwe Lancia/Chrysler heeft een hoge prioriteit evenals de Alfa Romeo. Door het enigszins gelijk op laten gaan van deze projecten, zullen de kosten gedrukt kunnen worden en lijken dit soort Italiaanse creaties eindelijk eens met een eerlijke kans de mondiale markt te kunnen betreden.

156 interieur

De Giulia wordt naar men zegt 4,64 lang en de Flavia 4,80. De Flavia zal in Amerika en Azië als Chrysler door het leven gaan en bij ons als Lancia. De Alfa Romeo voert in alle landen het logo uit Lombardije. Hoewel de Giulia vrijwel direct ook als Sportwagon naar Europa zal komen, komt de Lancia als sedan en als cabriolet. Een Stationwagon als opvolger van de Lybra SW, komt alleen als de verkopen blijven aantrekken. Een belangrijke reden voor terughoudendheid rond stationwagons, is dat de vraag in Amerika naar zulke modellen nooit groot is geweest, maar dat deze door al het Crossover en SUV-geweld van de laatste jaren, ook bij ons telkens blijft teruglopen. Men zegt dat de Chrysler geen nummer meer zal dragen, maar Nassau gaat heten. Het is de verwachting dat de Lancia en Alfa Romeo op Compact Wide platform, vlak achterelkaar op de markt zullen verschijnen. Een waar offensief in het D-segment van de Fiat groep dus, na jaren van afwezigheid. Dit keer zal het echter vanuit een veel betere startpositie plaatsvinden.

9 gedachten over “Alfa Romeo Giulia en Lancia Flavia worden in Amerika geproduceerd

  • 3 juli 2011 om 11:18
    Permalink

    Weten jullie of het RWD of FWD word voor de Alfa Romeo, nog een tip hier voor mensen die toch nu eens kijken naar een gebruikte Lybra en wees verbaasd wat deze luxe nog maar kost rond de 4000 euro koop je een hele mooie auto met weinig kilometers en een heerlijke reis auto.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 07:33
    Permalink

    Helemaal ok vind ik dit niet want het neemt toch een beetje weg van de eigenheid van Alfa en Lancia dat ze nu in de VS worden gebouwd. Hoedanook, het is in de eerste plaats belangrijk dat ze er komen en zo snel mogelijk. Ik ben vooral benieuwd hoe ze er uit zullen zien. Wat de alfa betreft hoop ik niet het een ‘gewone’ giulietta met koffer wordt zoals ik al eens ergens heb gelezen. De lancia: ik ben benieuwd hoe de eerste gezamelijk met Chrysler ontworpen auto er uit zal zien.

    Spannende tijden…

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 17:31
    Permalink

    We zullen zien. Ik ben wel benieuwd of dat ook in Europa goed gaat verkopen. Volgens mij zijn we hier niet zo dol op producten uit de USA als het gaat om degelijkheid maar aan de andere kant de Italianen zitten ook nog steeds met een groot imago probleem. Als ik eens wat versleten heb word het breed uit gemeten terwijl een dergelijk onderdeel bij hen al 2 of 3 keer is vervangen en/of de interval veel vaker is.

    Maar laat ze aub een beetje opschieten want hoe wel de 159 prachtig is en een dijk van een wagen, maar met dat aanbod wat er nu is is een verkoop aantal van 13 in de maand niet echt een vet pot. En uitbreiden gaan ze het niet. Hoe graag ik dat ook zou zien.

    Maar laat ze er wel genoeg Italiaans DNA in stoppen anders is hij het zelfde lot beschoren als deze pracht bolide die hij moet opvolgen. Want laten we wel wezen het aanbod verbeterde USA motoren is wat dit model fataal is geworden. Ook al was hij zwaar maar niet veel meer als zijn in afmetingen bijna gelijke grote broer de 166 en na half 2008 was hij afgeslankt.

    Beantwoorden
  • 4 juli 2011 om 21:16
    Permalink

    @ AR 159: klopt, het feit dat de motoren van de 159 gebaseerd waren op GM blokken heeft de auto geen goeie reclame bezorgd. Overigens wordt er veel geschreven dat de auto te zwaar is, maar als je hem vergelijkt met een A4 of 3-serie zie ik toch bijster weinig verschillen.

    Het grote probleem was dat de auto werd gelanceerd met motoren die het moesten opboksen tegen ongeveer de beste motor die alfa ooit heeft gemaakt: de Busso V6, volgens sommigen de beste motor ooit. Opvolging was sowieso al moeilijk en het feit dat ze dan een GM motor als basis hebben genomen betekende al op voorhand dat de strijd was verloren.

    Neem daarbij dat de 159 zwaarder (wegens groter) was dan de 156 en daarmee ook trager en het verdict was al gauw gevallen voor de 159.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2011 om 08:51
    Permalink

    Jammer, hou mijn hart vast ivm de kwaliteit van de afwerking, als je kijkt naar de algemene afwerking van Amerikaanse wagens, dat belooft niet veel goeds. Ook de eerste series BMW X5 werden in de VS geassembleerd en dat leverde een regen aan klachten op. Ik hoop dat men geleerd heeft van de lessen van anderen en het kwaliteitsbewakingsproces goed op orde zal hebben vooraleer gestart wordt met de serieproductie. Een nieuwe tegenvaller bij de introductie in de VS kan men er nu niet bij hebben. Algemeen kiest men in de VS voor Europese wagen juist omdat deze kwalitatief hoogstaand is (zou zijn) buiten het exclusieve.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2011 om 09:34
    Permalink

    Het voordeel is dat Fiat momenteel al auto’s produceert in het overzeese, dat is een optimale voorbereiding zou ik zeggen.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2011 om 12:16
    Permalink

    @Lusso

    Ben het met je eens
    Het gewicht valt wel mee als je het vergelijkt met de concurentie en hoeveel hij is gegroed vandaar dat ik ook aanhaalde dat hij in dat opzicht dicht tegen de 166 aan zit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.