Alfa Romeo Giulietta: ‘Vandaag zaaien, morgen oogsten’

Na een eerste opwindende ontmoeting met de nieuwste Alfa Romeo, konden we niet langer wachten op een tweede ervaring.

Dus gingen we naar de dealer om dit uiterst belangrijke model opnieuw van dichtbij te kunnen bekijken en ervaren, maar vooral om eens vanuit een andere hoek dan de onze de komst van de Giulietta eens te analyseren. Dus voordat we weer in die heerlijke scherp sturende 170 pk sterke 1.4 MultiAir stapten, maakten we eerst van de gelegenheid gebruik om eens aan een echte Alfa Romeo dealer te vragen hoe zij dit ‘keerpunt’ van het merk ervaren en beoordelen, nu de Giulietta alweer een aantal weken in de verkoop is in ons land. We namen ons fototoestel en notitieblokje daarom mee naar de Zwolse locatie van AutoEdizione partner Galleria Wensink. We spraken daar even met verkoopadviseur Peter Harms.

-We vallen direct met de deur in huis nu we er toch zijn. Het is nog niet zo lang zo dat Wensink Alfa Romeo dealer is? Wat zijn jullie verwachtingen voor de komende tijd? Alfa Romeo is momenteel namelijk niet echt een populair merk in ons land…

Met onze locaties verspreid over een groot deel van Nederland, streven we ernaar ‘dé Alfa Romeo dealer van Nederland’ te worden. Dat klinkt misschien wat hoogdravend maar dankzij een goede kwaliteit, strategie en het juiste merkgevoel, hopen we de komende jaren echt een begrip te worden bij onze klanten.

-Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat behalve Alfa Romeo ook Wensink als merkbegrip wil groeien. Hoe zien jullie trouwens de toekomst van het merk?

Ik ben ervan overtuigd dat Alfa Romeo vanaf dit jaar zijn pijlen weer volop gericht heeft op de toekomst. Dit kunnen we natuurlijk zien aan de Giulietta en de MiTo, ook al was dat bij de 159 ook al eigenlijk het geval en de bedoeling. Maar vooral de indrukwekkende Giulietta is een duidelijk signaal voor wat komen gaat. Ook de komst van de opvolger van de 159 is daarom erg belangrijk voor het doorzetten van deze vernieuwende insteek. Jullie weten toch wanneer deze komt? (glimlach)

-We weten in ieder geval dat er veel te gebeuren staat en dat het heel interessant is om de komende tijd het Milanese merk nauwlettend te volgen. Maar gelukkig is er ook alvast de concrete realiteit van het hier en nu… De komst van de Giulietta is immers niet bepaald ongemerkt aan de wereld voorbij gegaan. Hebben jullie als Alfa Romeo dealer dat ook ervaart?

Tsja, zeg dat wel, de lang verwachte Giulietta had niet beter kunnen imponeren. Bijna iedereen zat flink op de komst van de C segment Alfa te wachten, daarom was de verrassing des te groter toen deze eenmaal van dichtbij bezien iedereen met de mond open deed staan. Vooral voor de huidige 147 rijders die niet voor de tweede dan wel de derde keer een 147 zouden aanschaffen. Niet alleen particulier maar vooral ook zakelijk is het enthousiasme groot! Het is heel mooi en belangrijk om te constateren dat de Giulietta erg goed in de leasemarkt ligt, dat kun je ook goed zien aan de tot nu toe geschreven lease orders.

-Goed om te horen. Dus de verwachtingen en de eerste tekenen zijn behoorlijk positief?

Ja. Alle voortekenen zijn er dat de Giulietta in potentie uiteindelijk minstens zoveel kopers zal trekken als z’n voorganger ook al waren het destijds andere tijden. Het verschil met de introductieperiode van de 147, is dat er bovendien ook de zogeheten ‘Giulia’ aan zit te komen, waar we hoge verwachtingen van hebben. Dan is Alfa Romeo eindelijk weer slagvaardig en kunnen we het mooie merk weer meer dan ooit bij de mensen aanprijzen. Je zou kunnen zeggen dat we nu druk aan het zaaien zijn voor een goede oogst. De kop is eraf.

[nggallery id=404]

-De Giulietta is dus duidelijk een nieuw hoofdstuk in een roemrijke geschiedenis van 100 jaar Alfa Romeo. Welke versie zou jij persoonlijk mee naar huis nemen?

Dat is de 1.4 Turbobenzina 170 pk MultiAir die jullie straks in het zonnetje gaat zetten met het fototoestel. Liefst in Grigio Antracite of Bianco Ghiaccio. Een Distinctive met Sport Pack 3 optiepakket en daar bovenop het Premium Pack. Voor 31.550 euro heb je dan een hele rijk uitgevoerde mooie Giulietta met veel vermogen, die je zuinig kunt rijden bovendien. Ik zeg daar wel eerlijk bij dat ik de QV alvast heb mogen bekijken en proberen in Italië en dat je die ook al gewoon kunt bestellen… En ja, zo’n auto is natuurlijk helemaal om van te watertanden, al koop je die sportieveling nog meer met je hart. (brede glimlach)

[nggallery id=402]