Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO: ‘Goedkoop rijden met Stijl’

MiTo Eco

Vorig jaar heb je in een interview met een verkoopadviseur van Wensink Galleria, kunnen lezen wat de verwachtingen waren rond de toen pas geïntroduceerde Giulietta. De inschattingen van toen, blijken vandaag exact uit te komen. De Giulietta is een succes! Reden voor ons om eens uit gaan zoeken, hoe het bijvoorbeeld met het verkooppotentieel -en de ervaringen daaromheen- zit van die andere belangrijke troef van Alfa Romeo; De MiTo 1.3 JTDm ECO. Deze auto kwam begin dit jaar naar ons land en treft op de Nederlandse markt de ideale omstandigheden aan om veel klanten aan te trekken. Uiteraard reden we ‘m zelf ook, maar zijn we vooral erg benieuwd naar het idee achter deze auto. In gesprek met Peter Harms vragen we bijvoorbeeld of deze Alfa wel een goede mix is en hoe de ervaringen en reacties tot nu toe zijn. In deze ‘Vragen Special’ kun je dit keer ook zelf onderaan het bericht participeren door eventueel aanvullende vragen te plaatsen die met dit model te maken hebben.

Peter, laten we maar direct de vraag stellen die je momenteel zeker vaak moet beantwoorden… Waarom zou ik een MiTo kopen zonder wegenbelasting als meneer Rutte, binnenkort toch weer centjes bij me komt terugvragen?

Dat is inderdaad een veelgestelde vraag sinds het met vette headlines in het nieuws is geweest. Hoewel ik er in eerste instantie best door overrompeld werd, is het antwoord eigenlijk simpeler dan je denkt. Het voordeel is er en blijft er op deze niche auto. De auto is BPM vrij, rijdt 1 op 23, 14% bijtelling voor de zakelijke rijder… en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien verwacht ik dat ook na 2013 de consument beloond zal blijven worden voor een dermate schone compacte auto.

[nggallery id=618]

Vind je het niet lastig dat dit model samen met de Giulietta eigenlijk de enige nieuwe producten zijn van Alfa Romeo, die jullie momenteel in de showroom hebben staan?

Kijk, we begrijpen heel goed dat het merk met een cruciale fase bezig is in zijn bestaan en dat daarom de productiekraan nog maar half open is. De Giulietta blijkt heel goed te werken zoals we vorig jaar aan deze tafel al hadden verwacht en deze extra zuinige MiTo is ook uniek in z’n klasse. Daarmee hebben we natuurlijk twee sterke moderne Alfa’s die we kunnen aanbieden, al zien wij een nieuwe vijfdeurs MiTo en de Giulia natuurlijk het liefst zo snel mogelijk verschijnen. Dan kan het met het merk alleen maar nog beter gaan, terwijl het nu al flink groeit.

Merkt Wensink Galleria dat ook dat Alfa Romeo groeit?

Absoluut! Met dit model hebben we het bijvoorbeeld in het eerste kwartaal al erg druk gehad. De meeste mensen stapten vanuit andere merken in de MiTo ECO. Onze filialen in Noord- en Midden-Nederland hebben het goed gedaan omdat we direct uit voorraad kunnen leveren.

[nggallery id=619]

Dat laatste zullen mensen prettig vinden, geen wonder dat jullie het druk hebben. Wat zijn nog meer de reacties die mensen hebben op het kopen van dit model bij een van jullie filialen?

We hanteren altijd korte lijntjes, doordat klanten bijvoorbeeld altijd met 1 centrale adviseur te maken hebben. Hierdoor weten onze klanten direct waar ze aan toe zijn en krijgt men altijd antwoord op vragen en gaan we in op ieders wensen. Daar komt dan bij dat de MiTo ECO ook zichzelf verkoopt dankzij de combinatie van mooie en zeer complete niche, met de eerder genoemde voordelen. Het is eigenlijk goedkoop rijden met een hele hoop stijl.

Ja? Hoe compleet koop je deze lifestyle diesel?

Naast de Progression en de Distinctive, arriveert vanaf het derde kwartaal ook de Essential, die al begint bij 17.215 euro. Dat de goedkope MiTo ECO toch heel compleet is, komt bijvoorbeeld door de Pack Premium en Pack Sport 1 pakketten. Deze basis optiepakketten zijn voor maar 733 euro per stuk al zo rijk, dat veel mensen toch nog kiezen voor de toevoeging van de prachtige Frau© lederen uitvoering (Pack Premium Plus). Dat is dus de kracht van de MiTo Eco. De ras-Alfist zal er misschien minder vatbaar voor zijn, maar veel mensen die tegen een redelijke prijs iets moois willen bezitten, gaan juist vanwege deze auto naar de Alfa-dealer. Bovendien weten we uit ervaring dat het ook nog een buitengewoon goede auto is.

MiTo 1.3 Eco

Dit klinkt als een succesverhaal… Is het meer dan een Punto in een ander jasje?

Mensen mogen erover zeggen wat ze willen, maar de MiTo is een uiterst solide en goed gebouwde auto. Er komt nooit iemand terug met een klacht of een echt probleem. We zijn al een tijd erg te spreken over de kwaliteit van deze auto. De 1.3 JTDm ECO rijdt bovendien lekker vond je niet?

Inderdaad. Geen keientrekker natuurlijk maar het DNA-systeem blijft een leuke standaard optie. Uiteraard altijd in ‘D’ zetten. De Blu Tornado kleur staat ‘m het leukst vind ik zelf. Het geeft de MiTo een chique maar trendy look.

Ja, daarom heeft Alfa Romeo ook die kleur gekozen voor de reclamecampagne. Maar we leven in Nederland (grijnzend) en dus is de Grigio Grafite de populairste kleur samen met de Bianco Spino en Nero Etna. Rosso Alfa metallizzato is overigens een buitengewoon mooie kleur op dit model. Hoewel hij nog niet in de showroom staat, de nieuwe Bronzo Metal is ook al leverbaar. Ben benieuwd hoe die kleur in het echt is.

[nggallery id=620]

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.