Alfa Romeo Sauber F1 Team officieel gepresenteerd in Arese

Het was een waar kippenvel moment toen vanmiddag in Arese tussen allerlei afbeeldingen en oude GP-Auto’s uit Alfa Romeo’s raceverleden een moderne F1-wagen werd gepresenteerd.  Het nieuwe team AlfaRomeo-Sauber F1 Team, dat dus vanaf vandaag een officieel logo draagt (zie link onder), zal volgend seizoen aantreden met de coureurs Marcus Ericsson en Charles Leclerc. Een Zweed en een Monegask dus. De auto zoals deze nu gepresenteerd is heeft een vuurrode top met groot Alfa-logo en is verder vooral wit, voorzien van blauwe strepen in Sauber-stijl.

https://twitter.com/SauberF1Team/status/936912844674678789

Alfa Romeo en Sauber gaan zowel commercieel als technisch een samenwerking aan die toekomstgericht is. Ferrari’s heeft er tevens ook baat bij, aangezien dit team als een soort kweekvijver zal werken voor de beroemde renstal uit Maranello. Ook de technici van Ferrari kunnen dankzij dit nieuwe team hun werkveld verbreden. Marchionne benadrukte het belang van de F1 voor de zekerheid, en FIA-baas Jean Todt deed op zijn beurt een duid in het zakje door de terugkeer van Alfa Romeo te bejubelen. Wél herhaalde Marchionne dat er veel moet veranderen, zodat ook na 2021 Ferrari -en dus ook Alfa Romeo-Sauber- nog gewoon mee kunnen doen op dit podium van de FIA. Voor coureur Antonio Giovinazzi is de tijd nog niet rijp. Marchionne benadrukte dat de weg voor het aanstellen van Italiaanse coureurs in het team reeds is ingeslagen, maar dat deze ook nog lang is.

20 gedachten over “Alfa Romeo Sauber F1 Team officieel gepresenteerd in Arese

  • 2 december 2017 om 15:23
    Permalink

    TOP.

    Heel fraaie livery. Kan natuurlijk niet teveel rood vanwege Ferrari, maar mooi opgelost en erg fraai en opvallend rood.

    Wordt door de technische inbreng van Alfa ook op dat punt belangrijk voor Alfa, en met Leclerc hebben ze een toptalent van minimaal niveau Max.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 10:08
    Permalink

    Ik mis inderdaad ook het klavertje vier! Verder had ik toch wel iets meer rood verwacht op de auto.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 10:16
    Permalink

    Misschien maar beginnen dit gewoon geen Alfa Romeo te noemen maar een Sauber F1 C32 uit 2013. Ik snap al het enthousiasme van de Alfisti nu wel, maar in mijn ogen is er geen beroerder team om in te stappen dan Sauber. Gaat het merk naar mijn idee meer schade berokkenen dan goed doen. Tenzij er echt serieus veel van Ferrari input in Sauber gaat komen.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 11:54
    Permalink

    Dennis de technische staf van alfa staat de popelen om de sauber aan te pakken.
    Tel daar bij op dat er gewoon de nieuwste motor in komt te leggen .

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 12:45
    Permalink

    Ik verwacht gewoon de zelfde specs Motor als Ferrari zal gebruiken.
    Ze zullen Sauber – Alfa Romeo toch voorin willen zien rijden, anders heeft deze hele actie geen nut en doet het Alfa Romeo meer slecht dan goed.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 15:27
    Permalink

    Men neme een Sauber chassis, lepelt er een ferrari motor in en noemt het Alfa Romeo…..

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 16:04
    Permalink

    Nee nicolo zo makkelijk is het niet ook de alfa mannen gaan met die auto aan de slag.
    Maar deed enzo ferrari in de jaren 50 niet hetzelde?
    Men neme de alfa crew mee en onderdelen en noemen het ferrari.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 17:12
    Permalink

    Een groot belang is er voor de Alfa engineers die ervaring op gaan doen op top (race) niveau. Het hele Alfa gaat daarvan profiteren.

    Het is goed vergelijkbaar met Ferrari waar het afgelopen jaar vanuit de auto divisie top engineers naar het F1 team zijn gegaan. Recentelijk nog vanuit de afdeling aandrijving/motoren. Reden: om het F1 team van vers top kennis te voorzien en om de engineers race ervaring te laten opdoen. Zowel de divisie F1 als de divisie auto gaan daarvan profiteren. Honda heeft dat altijd zeer succesvol gedaan.

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 20:47
    Permalink

    @Hoekree: Nou nee.

    In de jaren 50 reed ferrari onder eigen naam, met eigen motoren en eigen chassis, geheel onafhankelijk van Alfa Romeo. Deze laatste won in 1950 en 1951 het wereldkampioenschap voor rijders met Farina en Fangio. Als concurrent van Ferrari. Eerder, in de jaren 30, trok Alfa Romeo zich terug en fungeerde Scuderia Ferrari als fabrieks team. Kortom, de geschiedenis herhaalt zich niet. Toen was Alfa Romeo leading, nu gaan de mannen (m/v) van alfa elders in de leer. Toch net íets anders. Laat onverlet dat ik het mooi vind dat de Alfa Romeo weer mee draait in de hoogste regionen van de autosport. Maar of Marchionne dit, in tegenstelling tot de dagen van weleer, doet om A.R. zo snel mogelijk wereld kampioen te laten worden?

    Beantwoorden
  • 3 december 2017 om 21:21
    Permalink

    Je hoeft me niks over de geschiedenis te vertellen ik weet dat wel.
    Doel is om meer alfa,s te verkopen en dat willen we toch?

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 00:19
    Permalink

    Laten we duidelijk zijn dit is weer een meester zet van FCA!

    Waarom Sauber zal Alfa Romeo gaan worden techniek zal Ferrari Alfa Romeo zijn en daarin zit dan weer een deel Sauber know how. Is dit erg nee ik denk het niet Alfa Romeo is helemaal terug. Het group C racen met Lancia vinden mensen vandaag de dag echt zo waanzinnig mooi nou aan de Lancia LC2 is weinig Lancia het is een dallara chassis en een Ferrari turbo motor. Mensen vinden de Brabham Alfa’s ook prachtig toch vandaag de dag dat was alleen een motor van Alfa Romeo.

    Nu zal het een Ferrari achterwiel ophanging zijn een versnellingsbak van 2018 en een compleet nieuwe auto waar de Alfa Romeo ingenieurs ook aan mee werken de hele auto zal nog een keer tegen het licht worden gehouden voor 2018. Reken op een behoorlijke stap voorwaarts voor dit team de komende jaren. Ik denk dat Alfa Romeo gaat race om de plek best of the rest. Sauber zal met een goed chassis komen het huidige is een 2016 spec B chassis en een 2016 Spec B Ferrari motor. Dat zal dus totaal anders gaan worden. Denk erbij dat dit team al keer races heeft gewonnen en zeker ook op het podium heeft gestaan.

    Sauber als team is heel erg mooi om erbij te hebben de fabriek in Hinwil is een van de modernste uit de F1 samen met Ferrari en Mclaren. Wat gaat dit doen voor Alfa Romeo iedereen zit nu nog een beetje van is dit echt Alfa Romeo ja dat is het punt.

    En als Alfa Romeo mee gaat doen volgend jaar zal dit positief gaan uitpakken op de modellen die ze gaan verkopen kijk maar naar Mercedes hoeveel aandacht die hebben door de F1 ze verkopen er veel meer auto’s door!

    Marchionne is nu heel goed bezig hij is namelijk zijn grip aan het vergroten op de sport en de naam Alfa Romeo zal daar de komende jaren de vruchten van plukken.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 12:44
    Permalink

    Ik denk dat deze livery bij de definitieve auto voor 2018 nog wel aangepast gaat worden en dat we de def livery bij de eerste wintertests in Barcelona zullen zien.
    Wat de inbreng van Alfa betreft; Het is een Ferrari motor, versnellingsbak en achterwiel ophanging. Het is dus eerder een project voor Ferrari techneuten dan voor Alfa techneuten.

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 17:18
    Permalink

    @Durchbird

    Je vergis je, Alfa engineers gaan daadwerkelijk belangrijke inbreng geven en het wordt een heel belangrijk Alfa project. Natuurlijk ‘wordt’ en niet ‘is’ want de inbreng gaat pas vanaf nu spelen, daar heeft de Ferrari inbreng niets mee te maken.

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 19:44
    Permalink

    Goed dat A.R. het F1 toneel weer betreedt, maar om nu te bogen op de input van de Alfa engineers. Ik weet het niet, maar klinkt toch wat merkwaardig in 2017.

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 21:59
    Permalink

    Ik raad jullie aan om ook even de reacties in Autosport en op motorsport.com te lezen. SM dreigt nog steeds om de F1 te verlaten in 2020. Het jaar dat ook de huidige overeenkomst met Sauber afloopt.

    Beantwoorden
  • 4 december 2017 om 23:39
    Permalink

    @Dutchbird

    Het is zwaar onder druk zetten en dreigen bij het onderhandelen de komende tijd. Er zal zonder twijfel een tussenweg gevonden worden maar dat gaat nog even duren (Marchionne is een meester in het onderhandelen!).

    En het gaat niet over 2020 maar NA seizoen 2020, dus 2021.

    Beantwoorden
  • 5 december 2017 om 10:22
    Permalink

    @Henk.
    Brn het met je eens dat SM een meester schaker en TOP boekhouder is. Maar als hij zijn zin niet krijgt , want Liberty Media is ook geen slechte schaker en onderhandelaar, dan kan het zomaar over zijn voor Ferrari en Alfa Romeo..
    Vergeet niet dat er inmiddels ook andere merken die motoren willen leveren aan de deur staan te kloppen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.