Alfa Romeo Spider samen met Pininfarina van verleden naar toekomst

De Spider is een van de iconen van het merk Alfa Romeo en dateert al sinds het eerste decennium van het naoorlogse Alfa Romeo. Hoewel de naam Spider al veel langer voorkomt in de annalen van het Milanese merk, denken we bij het horen van de naam zonder de toevoeging ‘Duetto’ (tweezitter), uiteraard als eerste aan de compacte tweezitters uit Arese. De historische naam Spider voor de aanduiding van een sportieve open auto, wordt sowieso meestal in verband gebracht met Italiaanse auto’s, omdat snelle wagens in de pionierstijd nu eenmaal meestal uit Italië kwamen. Alfa Romeo en Maserati hadden een grote reputatie op dit gebied en later volgde bijvoorbeeld ook Ferrari. ‘Spyder’ wordt al gebruikt sinds de introductie van open tweezits rijtuigen rond 1800. Deze hadden als belangrijkste kenmerk grote wielen en veel spaken. Door deze wielen dacht men vaak aan een een geweven web van een spin. ‘Spyder’ werd al snel als ‘Spider’ geschreven, vooral op het schiereiland. Omdat in de jaren ’50 en ’60 in Italië de Cabriolet flink in opkomst was bij bijvoorbeeld merken als Lancia en Fiat, kwam Alfa Romeo in 1955 met een heel eigen interpretatie van het concept Spider. De Duetto was geboren om vervolgens nooit meer te verdwijnen.

Hoewel er vandaag de dag geen Spider in productie is bij Alfa Romeo, is sinds de recente aankondiging over een samenwerking met Mazda, duidelijk dat een dergelijk model weer terug zal keren. Alfa Romeo is de eigenlijke uitvinder van dit concept van open sportiviteit, dat door slechts weinigen op vruchtbare wijze is overgenomen. Mazda heeft het idee ook reeds jaren geleden succesvol omarmt en is daardoor de ideale partner van Alfa Romeo. Een andere mooie traditie is het feit dat Pininfarina al sinds 1955 verantwoordelijk is voor het ontwerp van de Alfa Romeo Spider. De eerste werd in 1955 bedacht op basis van de Giulietta. Dit model werd letterlijke geïnspireerd op de prestigieuze en succesvolle Lancia Aurelia B24 Spider. Een paar jaar geleden schreven we al over deze ontstaansgeschiedenis op onze site. De auto had meteen de juiste kernwaarden, namelijk wendbaarheid en sportiviteit binnen een concept voor dagelijks gebruik. Kortom net als de Giulietta Berlina. De Giulietta Spider was officieel een experiment; Alfa Romeo leverde namelijk een aantal van 500 aan een Amerikaanse importeur. Vervolgens bloeide het uit tot een succes. De Alfa Spider heeft dus oorspronkelijk voor het eerst in Amerika een commercieel succes behaald. Laten we hopen dat de geschiedenis zich zal herhalen.

Wat volgde was een Giulia Spider 1600 in 1962, wat het laatste model werd voordat Alfa Romeo besefte dat het de definitie van een echte Spider opnieuw had bepaald. Terwijl het bij andere merken een niche bleef, werd de open tweezitter de droomauto van iedere Alfist. Daarom verscheen in 1966 de geheel unieke Spider Duetto op de markt zonder verwijzingen naar een bestaand model. Een succesformule dat door zou klinken tot in Hollywood. De naam Duetto duikt voor het eerst op en is het resultaat van een wedstrijd die door Alfa Romeo werd uitgeschreven. De Bresciaan Guidobaldo Trionfi won de contest met het prachtige en klinkende ‘Duetto’. Door de afgeronde vormen waren er echter genoeg Italianen die hun eigen (vaak ludieke) bijnamen hanteerden; Bijvoorbeeld ‘Osso di seppia’, vanwege de overeenkomsten met een inktvis-schelp. Anderen noemden het weer ‘Sogliola’ (platvis), ‘Saponetta’ (zeepje) of ‘Coda Tonda’ (ronde achterzijde). De Duetto debuteerde met 1300 motor en de zeer krachtige 1750. Ook vandaag spreekt men weer over een nieuwe 1750 motor voor toekomstige sportieve Alfa’s.

De Spider Duetto werd een blijvertje, een klassieker in productie. In 1969 volgde wat men vanwege de hoekige achterzijde Spider ‘Coda Tronca’ noemde. De Bialbero motor werd vanaf 1972 beschikbaar als krachtige 2.0 met een topsnelheid van 195 km per uur. Deze sterke combinatie bleef zelfs ongewijzigd tot 1983. Dat het model niet in kracht verloor, kwam het steeds zwakker wordende Alfa Romeo goed uit. Een geluk bij een ongeluk. Toen Alfa Romeo inmiddels in bezit was van Fiat, besloot Lingotto om de kracht die Spider heet, voort te zetten. Het bestaande model dat sinds 1983 ook een weinig flatteuze zwarte kunststof spoiler had, werd in 1990 sterk gemoderniseerd, maar had nog altijd de klassieke lijn uit de jaren ’60. De 1600 was de laatste met dubbele caburateur en de 2.0 Bialbero werd uitgerust met een katalysator. In 1994 werd er uiteindelijk afscheid genomen van de klassieke Duetto.

Het was de tijd dat coupé’s vaak ook als cabrio leverbaar werden. Alfa Romeo besloot dat ook te doen door twee historische namen op eenzelfde basis te presenteren, namelijk de GTV en de Spider. Beide modellen van deze ‘916 serie’, werden getekend door de firma uit Cambiano. Het werd een zeer modern en tegelijkertijd elegant design, gebaseerd op het prototype Proteo, een samenwerking met Centro Stile Alfa in Arese. De doorgetrokken achterlicht-unit was een familietrekje afkomstig van de 164. De ronde koplampen en de sterke oplopende taillelijn zorgden voor een zeer Italiaans karakter van deze eerste voorwielaangedreven Spider. Het model debuteerde met Busso V6 van 2 en 3 liter en sprak tot de verbeelding. Later volgde ook de 4 cilinder TwinSpark. Het moderne design zorgde ervoor dat met een kleine geslaagde facelift deze Spider nog mee kon tot 2006. Opnieuw overleefde de Spider een crisis bij Alfa Romeo.

De komst van de grote D-segment Alfa 159, deed de leiding van het merk besluiten om ook een Brera coupé en een Spider te lanceren. Aanvankelijk (2004) dacht men aan de naam ‘Brera Spider’, maar uiteindelijk koos men voor de sterke historische naamgeving, die de meeste mensen aan een ‘Duetto’ doen denken. We weten dankzij onze kennis van de geschiedenis dat dit niet helemaal terecht is, al is er wel voldoende reden om aan een vrij lichte auto te denken… Dat laatste bleek verre van het geval te zien met het model uit 2006. Dit was het gevolg van het feit dat de managers van Alfa Romeo, onder leiding van de Duitser Karl Heinz Kalbfell, op zoek gingen naar dezelfde klant die een grote Duitse auto ambieert. Dit gebeurde bovendien ook met onvoldoende reserves, zodat men bijvoorbeeld niet in staat was om alsnog een typische Duetto te creëren naast de Spider. Het echte Alfa Romeo DNA was dus, afgezien van een formidabel design, ver te zoeken. Daar kon zelfs de introductie van een prachtige nieuwe 1750 TBI met 200 pk in 2009 geen verandering in brengen. Lees vandaag nog onze review over deze moderne klassieker, die volgens ons uiteindelijk toch terecht de naam Spider mag dragen. Intussen verkeerde Pininfarina ook in een crisis en kwam er in 2010 noodgedwongen een einde aan de productie van dit weinig succesvolle model.

Intussen zoekt Fiat onder leiding van Marchionne naar een vruchtbare bodem voor de definitieve wederopstanding van Alfa Romeo. Hoewel op sterven na dood, mocht Pininfarina tijdens Alfa’s 100ste en haar eigen 80ste verjaardag (2010) het publiek een blik in de toekomst gunnen. Het resultaat; de perfecte reïncarnatie van de Spider Duetto in de vorm van de concept ‘Duettottanta’ (‘ottanta’ is Italiaans voor tachtig). Het verbeeld een achterwielaangedreven lichte Spider. Een toekomst die nog minstens 4 jaar verder pas realiteit zal worden als alles goed gaat. Inmiddels heeft het akkoord met Mazda deze realiteit een stuk dichterbij gebracht. De geschiedenis zal zich dit keer op Japanse bodem voortzetten, maar het ontwerp en de techniek is nog altijd afkomstig uit Italië en dat is het enige wat telt. De nieuwe Duetto met 1750 motor en wellicht ook een V6, verwachten we op z’n vroegst in 2014.

7 gedachten over “Alfa Romeo Spider samen met Pininfarina van verleden naar toekomst

  • 1 juni 2012 om 22:29
    Permalink

    Alle goden van het romeinse parthenon zijn verhoord,

    Al die andere goden over de wereld met bijbehorende profeten ook;
    Nu nog alleen fingers crossed en hopen op dit nu al legendarische model van louis vermeersch de productie 1 op 1 gaat halen!!!

    Beantwoorden
  • 2 juni 2012 om 09:55
    Permalink

    Volgens Vermeersch -die zijn baan verloor bij PF- zelf niet. Maar ik verwacht in grote lijnen van wel. Vooral wat de grille betreft en de vorm van de achterzijde.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2012 om 10:44
    Permalink

    Begin 2011. Hij begon een eigen design studio. Ik denk zelf als gevolg van drastische afslanking bij PF.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.