Alfa Romeo werkt aan D-segment met achterwielaandrijving

Alfa Romeo D-Evo

Vanuit Amerika komen aanhoudende geruchten dat Alfa Romeo in samenwerking met een team van Dodge aan een achterwielaangedreven platform werkt voor het D-segment. De uitgelekte informatie zou door werknemers zelf naar buiten zijn gebracht. Eerder wisten we al te melden dat voor een nieuwe reeks sportwagens van beide merken de handen ineen zijn geslagen. Daar komen de onderstaande details vandaag bij. Dodge en Alfa Romeo moeten als twee sportieve tot de verbeelding sprekende merken in de markt worden gezet. De één voor een specifiek Amerikaans publiek met dito kenmerken en de ander als mondiaal Italiaans merk met een onmiskenbaar en herkenbaar dynamisch karakter. Om kosten te besparen wordt louter onderhuids veel met elkaar gedeeld.

Wat we bij AutoEdizione al sinds 2009 voor het gemak D-Evo noemen, is -zoals nu blijkt- geen platformtechniek dat gebaseerd is op een ingekorte basis van het grotere ‘E-Evo’, maar een totaal nieuw platform. E-Evo wordt intussen de ondergrond voor toekomstige grotere modellen van Lancia/Chrysler, Jeep, Alfa Romeo en Maserati. Dit platform is al af en wordt als eerste ingezet voor een nieuw E-segment model van Maserati, dat in Turijn gebouwd gaat worden vanaf deze zomer. Tot nu toe namen we aan dat het één verweven was met het ander, maar men vertelt nu dus dat dit om tactische redenen niet zo is. Men wil dus enkel de beste en meest passende oplossing.

Giulia D-Evo

Een nieuw achterwielaangedreven onderstel dus dat vooral in het D-segment zal worden ingezet. Volgens Marchionne wordt dat het segment waar Alfa Romeo het meest actief in zal zijn. Dit platform wordt dus niet alleen voor coupés en Spiders gebruikt, maar ook voor sedans en Sportwagons. Dit is de gedetailleerde verklaring die naar buiten is gekomen via de Amerikaanse Chrysler fansite Allpar;

Het nieuwe D-segment platform is een samenwerking dat in Detroit tot stand komt, waarbij Italiaanse technici in zijn gevlogen, om voor langere tijd actief te zijn met het project. Het betreft een zeer prestigieus en kostbaar project, waar twee jaar aan denk- en rekenwerk aan is voorafgegaan, alvorens er überhaupt groen licht voor te krijgen. Uiteindelijk is er gekozen voor een totaal nieuwe oplossing waarbij men heeft afgezien van het verder inkorten van E-Evo. Een ingekort E-Evo platform, wordt nog wel gebruikt voor een nieuwe Dodge SRT Barracuda met een 6.2 Hemi motor.

Het nieuwe D-segment in de vorm van Alfa Romeo modellen en een nieuwe Dodge Avenger (tussen de Dart en nieuwe Charger in) zal een breder publiek bedienen en maakt dus gebruik van een nieuw platform. Motorisch zal er voor het nieuwe D-segment gebruik worden gemaakt van krachtige 1.4 MultiAir, 1.8 (TBI van FPT) motoren en een nieuwe generatie V6. Het design van de nieuwe Alfa Romeo’s is grotendeels al vastgelegd. De uiteindelijke modellen zullen vermoedelijk vanaf begin 2014 tot 2015 na elkaar op de markt verschijnen.

Hoe het ook zij; er borrelt wat in de geheimzinnige keuken van Alfa Romeo en dit zijn de eerste behoorlijk betrouwbare tekenen. Marchionne’s verklaring om het merk op de juiste manier te positioneren blijkt dus waar te zijn.

5 gedachten over “Alfa Romeo werkt aan D-segment met achterwielaandrijving

  • 20 maart 2012 om 08:14
    Permalink

    Ondanks dat het natuurlijk nog veel te lang duurt, is dit op zich wel goed nieuws. RWD!!! Daar worden we blij van! De tijden van de 75 en Alfetta komen dus terug.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2012 om 08:29
    Permalink

    Eindelijk eens positief nieuws! Hopelijk veranderen de plannen weer niet binnenkort…

    Beantwoorden
  • 20 maart 2012 om 09:49
    Permalink

    Eerst zien, dan geloven… Voorlopig zijn het allemaal roddels en speculaties. En ik mag toch hopen dat Alfa inmiddels al vergevorderd is met de Giulia want anders wordt ook 2014 een utoptie

    Beantwoorden
  • 20 maart 2012 om 20:41
    Permalink

    Hoe het er definitief uit gaat zien weet niemand maar FIAT steekt de meeste moeite en energie in het opbouwen van Alfa Romeo en dat is een feit. Ze krijgen maar 1 kans om het goed te doen anders moeten ze gaan verkopen.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2012 om 14:12
    Permalink

    moet toch steeds aan die v6 denken(pentastar).
    alleen die naam al…
    amerikanen zelf doen altijd lacherig om een v6!
    waarom geen hele nieuwe…
    kijk naar volvo,die gingen met yamaha in zee.
    een beer van een v8 kwam eruit.
    fiat/honda zou mooi zijn,een 3.2 v6,hoogtoerig!
    dromen,dromen…. :mrgreen:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.