Alfa Romeo werkt aan Spider Duetto van minder dan 1000 kg

Alfa Duetto 2013

Eigenlijk is het geen gerucht want volgens het productieplan komt Alfa Romeo na de 4C (2013) in 2014 inderdaad met een nieuwe Duetto op de markt. Zoals we reeds vermoedden is dit dus niet een 4C met met kapje eraf en een middenmotor, maar een echte Spider met in de lengte geplaatste krachtbron voorin. Dezelfde motor als die in de 4C, en eveneens met achterwielaandrijving, maar met andere karakterestieken. De 1750 TBI motor zal in de nieuwe FPT-fabriek in Pratola Serra tot stand komen. Ook dit model zal minder dan 1000 kilo wegen en we gaan ervan uit dat ook hierin Alfa’s DNA-systeem en TCT-transmissie beschikbaar zal zijn. AutoExpress komt nu met een bevestiging dat het ontwikkelingsproces in volle gang is. Volgens dezelfde bron krijgt de auto een vanaf prijs van minder dan 30.000 euro. Een niche product dus weliswaar, maar zeker geen exoot. De Duettottanta van Pininfarina (foto’s) vormt de belangrijkste inspiratiebron bij het ontwerpproces, wat uiteraard een zeer goede zaak is. Deze ‘MX5-killer’ (ruim 100 kilo lichter) moet een succes worden in de VS en een echte stijlicoon. Behalve dit model en de 4C, komt Alfa Romeo binnen drie jaar ook met de Giulia, een SUV, een compleet nieuwe vijfdeurs MiTo en een topmodel in het E-segment op de markt. Kortom, een radicale herlancering van het merk waarbij de nieuwe Duetto een van de belangrijkste eyecatchers is.

Duetto 2014

En dan nu het zoveelste persoonlijke verzoek van onze kant: Een prachtige gesloten Lancia Fulvia met dezelfde basis graag.

11 gedachten over “Alfa Romeo werkt aan Spider Duetto van minder dan 1000 kg

  • 14 november 2011 om 20:46
    Permalink

    Jammie doe maar 1. Als ze van de Giulia nou ook nog een 4 persoons spider maken die zou het ook best goed doen. Deze komt dus gezien de prijs onder de 4C (spider) van mij mogen ze hem ook wel leveren met een alfa waardige V6 turbo (bi).

    Beantwoorden
  • 14 november 2011 om 20:50
    Permalink

    De goden zij dank!

    Een duettotanta gebaseerd op bovenstaande foto’s! Yeah baby!
    Wat mij betreft mag het zonder enige wijziging per direct; lees gisteren, in productie gaan!
    Ik ben niet weg van cabrio’s maar dit is een statement hoe het wel kan!, sterker het is een statement hoe een sportieve en toch gedistingeerde wagen er wel stijlvol uit kan zien.

    Beantwoorden
  • 14 november 2011 om 21:56
    Permalink

    Yep…. voor de herintreding op de amerikaanse is een spider onmisbaar in mijn ogen. In europa weet ik het niet met in het achterhoofd de financiele crisis. Het blijft een luxe artikel.

    Beantwoorden
  • 14 november 2011 om 22:54
    Permalink

    @ AR159,

    Ja da’s niet moeilijk kiezen he… 😉 en de auto is zeker een welkome aanvulling op het beperkte Alfa gamma van dit moment.

    Maar ik blijf erbij dat het een kleine groep mensen zal zijn die een dergelijke auto aanschaft. Zoveel Z4’s worden er ook niet gekocht.

    Beantwoorden
  • 15 november 2011 om 08:43
    Permalink

    @Lusso: Het ontwerp van de Golf is al 40 jaar over tijd en daar klaagt ook niemand over 😆 Sterker nog ze hebben de oorspronkelijke ontwerper in vaste dienst genomen.. :mrgreen:

    Nee..een design als dit is krachtig en tijdloos. Het is ook het bewijs dat de mooiste ontwerpen nog altijd uit Italië komen ook al heeft iedere autofabrikant in de wereld nu een eigen ontwerpbureau. Zoals ik al zei..de Fulvia concept uit 2003 is nog steeds super stijlvol en modern. Die zou op dezelfde basis zo ingevoerd kunnen worden. Als Lancia in EU, GB en IRL….én Amerika. Gewoon bij de Chrysler-dealer neerzetten als ‘unique Italian lifestyle-vehicle’. 8)

    Beantwoorden
  • 15 november 2011 om 13:02
    Permalink

    @AutoEdizione

    Ja wel overtijd die Golf maar ook ruimschoots beschikbaar in veel soorten en smaken. Sorry, dat ik het zeg maar dat is iets waar het bij de Italianen aan schort 😥 . Plaatjes en ideeën zat maar hardware die je kunt kopen is er nu niet erg. Wat er is is erg beperkt in uitvoeringen en combinaties. Het was ook een gemiste kans om de 147, GT, 159, brera/spider niet te voorzien van nieuwe motoren (1.4 Turbo’s). Voor het laatste trio is de 1750 er dan wel geweest maar verder niet de 159 heeft bij gratie nog de nieuwe diesel er in gekregen maar het is allemaal wel minimaal.

    Als we nog tot 2014 moeten wachten op een Giulia lever dan de 159 met motoren van 1.4MA tot 1750 TBI met 140-235PK 1.6-2.0 JTDm 120-200PK allen met optie TCT (hergebruik stuur kolom selespeed) en dat geld ook voor de ander modellen die TCT op alles. Dus ook op de 140PK diesel en ook die 135PK multi air er in (Giulietta) en dus ook voor de QV’s. Waarom dat bekrompen gedoe?!? Echt dat kost ze zoveel klanten die wel eens wat anders willen. De echte hardcore alfisti is toch al afgehaakt en heeft alleen nog maar modellen te kiezen uit de eerste 75jaar. Hoewel een 156/147 GTA en een GT 3.2 en de 155 Q4 waarschijnlijk gehaakt maken van de modellen voor hen (betaalbare tipo’s 33 buiten beschouwing gelaten) als het om een rondjes op het circuit of een bergpasje met haarspeld bochten gaat laat staan een mooi wit laken over de wegen. Maar ook de E/WTCC 156 en DTM 155 kunnen hun race voorgangers vermoedelijk wel redelijk bijbenen zo niet het snot voor de ogen rijden. 😆 😆

    Beantwoorden
  • 15 november 2011 om 13:32
    Permalink

    @autoedizione: nee, met overtijd bedoel ik niet dat het ontwerp zou dateren, maar wel dat Alfa tegen dan drie jaar zonder Spider zal zitten – iets dat nog nooit gebeurd is…

    Als de nieuweling lijkt op de Duettotanta dan zal ik binnen drie jaar onmiddellijk bij de dealer staan! Als…

    Beantwoorden
  • 15 november 2011 om 16:19
    Permalink

    Die Duettottanta is het mooiste studiemodel van de afgelopen paar jaar en mag wat mij betreft zo in productie. Onderstel van de Giulietta, 1.8 TBi erin en gaan! Zo moeilijk kan het niet zijn 😉

    Beantwoorden
  • 19 november 2011 om 09:18
    Permalink

    @Alfa156: jawel want het platform van de giulietta is niet geschikt voor dit model. Het giuliettaplatform kan enkel dwarsgeplaatste motoren aan, terwijl de motor in de Duettottanta op zijn langs geplaatst is. Als ze het platform van de giulietta gebruiken is heel het ontwerp om zeep, net zoals de productie Brera ook niet zo mooi was als het Brera prototype (omwille van dezelfde reden).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.