Alfa Romeo’s gamma groeit vanaf 2020 maar zonder Giulietta vanaf 2022

Via een Italiaans forum zou een deel van FCA’s plannen die pas volgend jaar gepresenteerd zullen worden zijn uitgelekt. We zien een fragment van een sheet met een modelplan voor Alfa Romeo tot 2024. Of dit daadwerkelijk het plan is van Lingotto is nog maar de vraag en zal t.z.t. moeten blijken. Mocht het waarheidsgetrouw zijn, dan toont het ons dat tot 2020 de koek voorlopig op is. Drie magere jaren met enkel een coupé versie van de Giulia ergens in 2019 als we de laatste geruchten mogen geloven. De tweedeurs Giulia is mogelijk in Genève volgend jaar al te zien en debuteert dan gedurende de eerste helft van 2019. Automotive News maakte in september reeds bekend dat er voor 2020 verder niets te melden valt, wat op dit strookje sheet ook te zien is. De Giulia coupé is een modelvariant die niet terug te zien is overigens in deze plannen. Een Sportwagon versie van de Giulia is niet in zicht momenteel, maar zou dus theoretisch gezien ook gewoon ingepland kunnen worden, mits alles voldoende rendabel zal zijn.

De MiTo gaat ons volgend jaar na 10 jaar trouwe dienst verlaten en de 4C krijgt een update alvorens eind volgend jaar met pensioen te gaan. Dat laatste vinden we nogal opmerkelijk, maar gezien de lage productieaantallen kan het zijn dat FCA besloten heeft om een voorraad op te bouwen in de periode augustus-december 2018. In 2020 zien we dus pas een belangrijke nieuwkomer in het massasegment, in de vorm van de C-segment SUV, die vrijwel zeker uit Pomigliano d’Arco zal komen. In datzelfde jaar debuteren ook nog een nieuwe sportwagen met de inspirerende initialen 6C en een E-segment SUV (uit Mirafiori). In 2021 is het dan eindelijk de grotere broer van de Giulia aan de beurt, oftewel de langverwachte opvolger van de Alfa 166. De Giulia krijgt een grondige update in 2022, wat zelfs als nieuw model wordt aangeduid.

[nggallery id=1191]

Eigenlijk wisten we dit allemaal al, maar wat best verrassend is, is het definitief terugtrekken van de Giulietta eind 2022. Een grondige update (mogelijk met ingrijpende facelift) volgt volgend jaar, waarna het model nog vijf jaar onder ons zal blijven alvorens van het toneel te verdwijnen. Of dit wil zeggen dat Alfa Romeo in dit segment ook daadwerkelijk geen klassieke hatchback meer wil maken, is nog wat gissen. Er is namelijk weinig fantasie voor nodig om te bedenken dat de zogenaamde ‘C-UV’ uit 2021, ook als meer conventionele vijfdeurs ooit het daglicht zal zien. Maar zoals het nu lijkt zal dit niet binnen afzienbare tijd gebeuren.

In de eerste jaren erna zijn er updates gepland voor de C-segment SUV, die dus nog eerder dan de Stelvio zal worden aangepast. Alfa’s grote SUV zal dan in 2024 aan de beurt zijn.

Het plan kan misschien in bepaalde opzichten als enigszins behoudend aangemerkt worden, maar feit blijft wel dat er gestaag meerdere segmenten aangeboord zullen worden voor Alfa Romeo. Gestage uitbreiding is dan ook wellicht de enige degelijke optie voor FCA. Daarbij wordt er telkens zo mondiaal mogelijk geredeneerd. Een Giulia coupé, een 6C en de grotere modellen in het hoogste segment vormen belangrijke toevoegingen, die tevens op andere continenten kunnen aanslaan. Zelfs een compacte SUV kan overzees aan de man gebracht worden, al zal voor dat model Europa de belangrijkste afzetmarkt vormen.

24 gedachten over “Alfa Romeo’s gamma groeit vanaf 2020 maar zonder Giulietta vanaf 2022

  • 13 december 2017 om 20:38
    Permalink

    Ik neem dit pas serieus als FCA het zelf roept. Er zijn in het verleden heel veel plannen de pers geweest en steeds klopte die niet!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 december 2017 om 20:50
    Permalink

    pfff, nu ga ik me toch zorgen maken. We kunnen het allemaal prachtig vinden, maar als je neutraal kijkt, is het allemaal te weinig en te laat. Coupe had er volgend jaar moeten zijn, gelijk met een update van de Giulia waar de algemeen genoemde pijnpunten zijn weggewerkt. Als ze daar niet of te laat naar luisteren, komt het niet goed.

    Beantwoorden
  • 13 december 2017 om 21:46
    Permalink

    Marcos
    Eerst maar eens afwachten wat er echt komt.

    Beantwoorden
  • 13 december 2017 om 23:19
    Permalink

    mmm “Een Sportwagon versie van de Giulia is niet in zicht momenteel, maar zou dus theoretisch gezien ook gewoon ingepland kunnen worden, mits alles voldoende rendabel zal zijn.”

    Hoewel ik niet perse een Station zou willen zij alfa stations de laatste jaren erg begeerlijk geweest en in de EU de best verkopende versie. Ben bang dat Alfa teveel in de nice markt gaat die gewenste productie aantallen gaan met deze plannen in 2030 nog niet gehaald worden. Zouden ze die 5/4/300.000 na alle verlagingen hebben laten varen??? Maarja ik heb de marketing machine van FCA nog nooit begrepen eerst bijna geen automat of semi te vinden nu bijna alles maar geen handbak of instap motoren en over model consistentie al helemaal te zwijgen.

    De EU is nog altijd de belangrijkste afzet markt en ik vermoed dat een SW beter verkoopt in de EU dan de Sedan en SUV tezamen wereld wijd nu doet. Helemaal als hij iets toegankelijker zou zijn met een 100KG lichtere 1.4 van 150 en 170PK in het vooronder immers nu is de 2.2JTD een kilootje of 55 lichter dan de 2.0T de 1.4 MA is dan een mooi stuk lichter met hand bak en optioneel TCT. Gek genoeg komen ze ook nog niet erg met iets tussen de Veloce en Q en zijn de dieseltjes weer erg magertjes bedeeld met power tegen de benzine versies twin JTDm moet toch niet moeilijk zijn. net als een twin turbo 2.0 om het gat te vullen of een enkele turbo 2.9 maar die zal de gibli te veel in de weg zitten zal men wel denken maar sorry de gene die een Gibli willen vinden een Giulia te klein en omgekeerd.

    Sergio heeft een hoop goed gedaan maar vind toch dat hij er meer uit kan halen maar kennelijk willen ze dat niet (meer) Alfa’s worden weer als voor oorlogse voor de “happy view”. Waarbij de 2.0 vermoed ik waarder vaster zal zijn dan de lease dieseltjes in saai grijs en zwart die hard in waarde in zakken door een overschot aan uitvoeringen die niet erg gewild zijn. Na 14jaar D segment Alfa diesels ben ik nu over op benzine C segment ruimte genoeg voor met 4 op vakantie dan maar iets minder rommel mee 🙂 (scheelt al dat kinderwagens en stoeltjes al weer even passe zijn).

    Ik hoop toch echt dat ze wel met een alternatief voor 1, C en A3 komen. Een C-SUV komt er hier niet in ik hou niet van hoog potig materiaal. Zal wellicht net als de Stelvio het mooiste meisje uit het segment zijn maar het zal niet mijn type zijn. Voor het mooie vind ik de Giulietta en Mito al een te hoog startende neus hebben door de voetganger vriendelijke verplichte extra ruimte tussen motor blok en motorkap. Maatje 48 en 220cm lang is nu eenmaal geen maatje 36/38/40 tussen 165 en 180 dan kun je trekken aan het korset misschien tot een maatje 44 maar dan zijn we er nog niet 🙂

    Ik hoop dus ook van harte dat dit maar de helft van de werkelijkheid is 🙂

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 09:18
    Permalink

    Precies, eerst maar eens zien. De gedachte dat de huidige Giulietta tot 2022 mee zou moeten is ronduit lachwekkend, wat valt er nog aan te updaten zonder in miljoenen investeringen te vervallen die niet meer terug verdiend kunnen worden.

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 10:04
    Permalink

    Vaag strookje gegevens dat me helemaal niets zegt. Misschien komt het uit de prullenbak van weggegooide plannen.

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 14:19
    Permalink

    Het hele FCA concern is overal te laat mee; hetzelfde geldt voor Fiat, geen enkel nieuw produkt, terwijl de concurrentie maar nieuwe modellen uitbrengt

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 15:34
    Permalink

    Jammer dat het allemaal zo rijkelijk laat is. Ik heb serieuzers naar de giulietta gekeken, maar ook na de facelift loopt hij behoorlijk achter. Vergelijk bijvoorbeeld de stoelen en zitpositie maar eens met bijv de A klasse. De giulia is wat dat betreft wel beter maar voor Europa is het ontbreken van een station een behooorlijke misser. Ik ben na 21 jaar alfa over gegaan naar Mercedes (s205 C klasse) en heb er absoluut geen spijt van.

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 18:19
    Permalink

    De stelvio is echt veel te groot voor ons, de giulia te onpraktisch. De giulietta voor het geld echt te veel op leeftijd. Ach eens buiten de deur shoppe. Is ook wel eens lekker en de Mercedes dealer (niet alle) wel een verademing qua aandacht voor de klant.

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 19:10
    Permalink

    Eens met Eelco. Het duurt en het duurt en het duurt en er komt gewoon veel te weinig. De Stelvio is een bakbeest. De Giulia is onpraktisch, daar kun je iets van enige omvang niet in de kofferbak vervoeren. De modellenpolitiek is onbegrijpelijk. De Punto was ooit marktleider in het B-segment. Nu is FCA daar volledig weggevaagd. En zo gaat het maar door. Tig versies van de Giulietta, maar alleen mensen met een aangeboren roze bril durven nog te stellen dat die de concurrentie aankan. Lancia naar de knoppen, terwijl juist het luxe segment door Lancia ingevuld zou kunnen worden.
    Nog totaal geen zicht op hybrides of een elektrische auto, ja in de USA zou er nou wat zijn, maar voordat dat in Europa aankomt zijn we weer jaren verder. Wanneer komen de Firefly motoren?
    Kortom, ik rij nog lekker door in mijn Lancia, maar als die het begeeft wordt het helaas geen Italiaan meer, tenzij er nu echt snel iets verandert.

    Mijn aandelen FCA zijn vandaag verkocht. Heeft voldoende opgeleverd (gezien de aankoopprijs van 4,10 €), maar ik zie geen enkele ruimte meer naar boven, tenzij iemand de hele tent opkoopt. Daar ga ik niet op zitten wachten.

    Eelco, ik zou alleen nooit een Mercedes kopen, maar dat is een andere kwestie.Desondanks veel plezier ermee, natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 14 december 2017 om 20:30
    Permalink

    Hmmmm, vind het jammer om te zeggen, maar ook ik ben overgestapt nadat ik al sinds ik mijn rijbewijs heb 15 jaar alleen maar alfa reed. Een giulia is onpraktisch voor gezin met kleine kinderen, een stelvio te duur en gek genoeg onpraktische kofferbak. Dus met pijn in het hart mijn Giulietta ingeruild voor een BMW 3 touring. Fantastische auto, alles klopt, maar niet de passie van alfa. Helaas liet alfa me geen andere keus, geen sw, geen nieuwe Giulietta en geen uitzicht op een nieuwe mito voor mijn vrouw….waarom snapt alfa nou niet wat haar klanten willen, ik ken er steeds meer die er nog wel naar kijken maar niet meer kopen. Zo jammer

    Beantwoorden
  • 15 december 2017 om 00:00
    Permalink

    Ik zeg het hier al jare: too little too late. Laten we de MiTo en Guilietta gemakshalve eens als geschiedenis beschouwen en ons richten op de andere modellen. De Giulia is 8-2015 gepresenteerd. Een facelift zou in 2019 logisch en gewenst zijn, want Alfa loopt achter met multimediasysteem, rijhulpsystemen, hybride/EV techniek en er vallen wel wat details te verbeteren aan het basisconcept. Ook de broodnodige SW en coupe en een 1.6 basisversie ontbreken. Een opvolger zou dan in 2022/2023 op de markt moeten komen. Althans zo doen alle gezonde concurrenten dat. Tragisch om te lezen dat er voor de Giulia nu alleen een coupe in het vat zit. De C-segment SUV is goed nieuws, maar had er dit jaar al moeten zijn, uiterlijk in 2018. Ook te laat dus. En al het andere…..laat maar. Laten we hopen dat FCA snel wordt opgesplitst en dat Alfa Romeo snel wordt verkocht aan een fabrikant die wel weet hoe het moet. Het zou mij worst zijn of dat een Duitse, Koreaanse, Japanse of Chinese partij is.

    Beantwoorden
  • 15 december 2017 om 09:17
    Permalink

    Ik ben 8 jaar geleden op aanraden van mijn vrouw overgestapt naar een Lancia. Ik ben nog altijd heel tevreden. Even heb ik gedacht dat ik naar Alfa kon overstappen, maar zoals hier voor mij ook al werd gesuggereerd: Stelvio is een SUV, geen optie dus, Giulia is gaat niet voor ons gezin tenzij als SW, dan koop ik hem direct. Als ik door mijn Lancia val en er is geen deftige nieuwe optie binnen FCA dan wordt het een DS. Als FCA veel auto’s wil verkopen, dan doet ze niet haar best om dit doel te bereiken. Strange…

    Beantwoorden
  • 15 december 2017 om 12:16
    Permalink

    @orso,

    Ik had een paar jaar geleden ook nooit gedacht dat ik en MB zou gaan rijden.
    Maar….
    Mb heeft de afgelopen jaren een heel mooi breed gamma opgebouwd, misschien wel iest te groot. Maar we hebben de CLA shooting brake en de GLA gereden en je ziet gewoon dat deze modellen aanslaan en ze zijn ook niet aan te slepen. De C hebben ze (door de CLA) wat hoger gepositioneerd. En we waren bij de eerste proefrit gewoon gelijk verkocht. Dit in tegenstelling overigens tot de A4 en de 3 serie.

    MB heeft de afgelopen 6 jaar een hele nieuwe koers ingeslagen, zelf zo ver dat ze afgelopen maand al over de verkoop van vorig jaar heen gingen.

    Ik vond het heel verfrissend om eens buiten de deur te shoppen. Ik had heel graag een Giulia SW gekocht, maar vergis je niet in de C klasse. De aantallen spreken ook denk ik voor zich. Ondanks dat de C tegen de facelift aanloopt verkoopt ie bijna 4x zo goed als de Giulia.

    Beantwoorden
  • 15 december 2017 om 15:39
    Permalink

    Inderdaad een heel mooie facelift Hoekree, meer dan dat zelfs. Ben toch bang dat dit ‘m niet gaat worden, gelet op de kosten van een dergelijk forse ingreep, maar de verkopen zouden er m.i. een forse boost door kunnen krijgen. Wauw.

    Beantwoorden
  • 16 december 2017 om 11:24
    Permalink

    Ik vind het zeer triest van alfa dat ze alle modellen maar steeds uitstellen.

    Beantwoorden
  • 16 december 2017 om 23:19
    Permalink

    @Hoekree

    Ziet er best wel aardig uit die Giulietta en 6C (Giulia coupe) Als ze de giulia gaan face liften graag meer na deze 4C, 8C, Giulia mix stukken krachtiger dan het mooie maar iets te brave snoetje van de Giulia. Die giulietta koplampen mogen wel wat minder hoog door lopen liever wat geknepen er.

    en dan natuurlijk ook die Zargato TZ4 uitbrengen op basis van de giulia in sedan coupe en SW. naast deze 3 in standaard modus ze verkopen heus wel. Je moet een platform maximaal benutten kijk hoe Mercedes en BMW tegenwoordig tig varianten verzinnen op de zelfde basis het heeft ze geen windeieren opgeleverd. Alfa daarentegen wel door de zwakke modellen en uitvoeringen politiek laten ze juist het grootste potentieel aan kopers links liggen waardoor ze elders gaan shoppen.

    https://www.clubalfa.it/31681-alfa-romeo-prime-anticipazioni-del-piano-industriale-2018-2024.html

    Beantwoorden
  • 17 december 2017 om 12:54
    Permalink

    MiTo volgend jaar uit productie, dan maar naar klokje rond met 500K op de teller met mijn MiTo 120Pk LPG! Staat na 2 jaar nieuw gekocht al op 90K, ik rij voor mijn werk elke dag 124km. Daarna maar eens naar een goede 2e hands Giuletta kijken op CNG of LPG in Italië, ik heb gewoon iets tegen diesel.

    Beantwoorden
  • 21 december 2017 om 08:37
    Permalink

    Eind 2018 nog maar 3 modellen over in het gamma waarvan 1 ver over de houdbaarheidsdatum. Daarna een hele tijd niets. En dan UV’s all the way en een enkel sedan of coupé… Lijkt mijn geen Cuore Sportivo meer maar eerder Cuore Malato. Echt zo jammer dit.

    Beantwoorden
  • 21 december 2017 om 10:12
    Permalink

    Ben benieuwd of er nog iets nieuws komt, het enige wat ze bij alfa doen is beloven en uitstellen.

    Beantwoorden
  • 22 december 2017 om 12:36
    Permalink

    Het wordt hoog tijd voor nieuwe modellen. Dit is niet meer te verkopen……..
    Lees het onderstaande persbericht van de ANWB maar eens!

    Het afgelopen jaar zijn de eisen die Euro NCAP stelt aan auto’s op het gebied van veiligheid weer verder aangescherpt. Auto’s moeten nog beter presteren op de onderdelen veiligheid voor inzittenden, voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen. Voorbeeld daarvan is een auto die een plotseling overstekende voetganger herkent en automatisch remt. Uit de huidige testresultaten blijkt dat autofabrikanten met nieuwe technologieën de veiligheid van nieuwe auto’s weer verder hebben weten te verbeteren, om zo ook aan de laatste veiligheidseisen te kunnen voldoen.

    Auto’s die al langer op de markt zijn en qua veiligheidsinnovaties niet worden aangepast, kunnen niet meer voldoen aan de laatste eisen, blijkt uit de laatste reeks geteste auto’s. Alleen de Toyota Yaris wist nog vijf sterren te behalen. Onder de huidige testeisen halen de al langer beschikbare Alfa Romeo Giulietta, de Ford C-MAX en Grand C-MAX, de Opel Karl en de DS 3, allen drie sterren. De Toyota Aygo haalt ook drie sterren, maar met het optionele veiligheidspakket ter waarde van €375 behaalt de Aygo alsnog vier sterren. De Fiat Punto, al op de markt verkrijgbaar sinds 2005, is qua veiligheidsuitrusting inmiddels achterhaald. De auto krijgt, onder de huidige testeisen, nul sterren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.