Alfa Romeo’s nieuwe HALO wordt echte “6C”

Na 4C en 8C volgt de…

We weten nog goed dat ergens in de periode dat Alfa Romeo de Giulia op de markt bracht er het gerucht klonk dat er achter de schermen al geschetst werd aan een nieuwe HALO auto. We noemden het toen de opvolger van de 4C, dat waarschijnlijk een 6C zou worden met vrijwel dezelfde technische lay-out als z’n voorganger met 1750 blok. Uiteindelijk kwam er ook een middenmotor sportwagen met die basis, alleen droeg het de befaamde drietand uit Modena. Dit tot groot verdriet van de diehard Alfista. Maar laten we niet te veel jammeren, want je zou ook kunnen zeggen dat de komst van een Alfa 6C in 2020 iets te vroeg getimed zou zijn (NB: nog geen 10 jaar na de 4C!). Maserati heeft meer momentum in deze fase dankzij de komst van nieuwe modellen die er aan parallel lopen. Inmiddels is de MC20 een succes.

Eerst als concept.

Jean Philippe Imparato houdt niet van onduidelijkheid en heeft in een recent interview doorgegeven, dat ondanks de vergaande elektrificatie van Alfa Romeo de komende jaren, de nieuwe gelimiteerde sportwagen van het Milanese merk wel degelijk van een benzinemotor zal worden voorzien. Imparato sprak over ‘ICE’; Omdat men tegenwoordig veel over PHEV, MHEV en EV’s spreekt duidt men een auto met conventionele krachtbron graag aan met ICE (Internal Combustion Engine). Marketingtechnisch klinkt dit wat minder 20ste eeuws en vervuilend. We schreven onlangs al dat we het ook logischer zouden vinden als na 8C en 4C ook een 6C zou volgen. Maserati noemt het grote blok uit Termoli de ‘Nettuno’, maar wellicht kan men voor Alfa Romeo op symbolische wijze de naam ‘Busso’ officieel gaan gebruiken. Al was het om al die Alfisti die deze naam jarenlang gebruikten met betrekking tot de beroemde voorloper van de hier besproken V6, weer blij te maken. Marketingtechnisch best interessant, ook al worden er van de auto zelf hooguit 500 exemplaren gemaakt. Imparato wil de wereld in 2023 al wat tonen. Mogelijk is een concept dus al in verregaande staat van ontwikkeling. Best aannemelijk, aangezien men technisch niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

7 gedachten over “Alfa Romeo’s nieuwe HALO wordt echte “6C”

  • 21 augustus 2022 om 19:16
    Permalink

    Interessant maar niet echt vooruitstrevend. Het zou echt van deze tijd zijn als Alfa met een EV 6C komt. Dan kunnen ze een nieuwe generatie ‘alfisti’ gaan creëren…

    Beantwoorden
  • 21 augustus 2022 om 20:07
    Permalink

    MC20 en 6C hadden prima naast elkaar gekund, zoals de Giulia voortborduurde op de Ghibli. Een segment lager, iets minder exclusief is nog steeds heel speciaal. Overigens ben ik wel een beetje klaar met cijfer+C. Tenminste, voeg nog wat toe: 6C Arese, 6C GTV, 6C Touring.. cabrio en BEV toevoegen, shooting break ook leuk. Gewoon net als bij de MC20 (ook te saai qua naam, de MC12 was genoeg, ja, nee Schitterende wagen…). 2 jaar na de MC20 lanceren en klaar. 2024: 6C Arese Spider Elettrico … zoiets. Simple.

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2022 om 12:37
    Permalink

    Busso afstoffen om marketing technische redenen is achteruit roeien. Misplaatste nostalgie, alfa verdient beter.

    Beantwoorden
    • 22 augustus 2022 om 17:48
      Permalink

      Eens, tenzij de motor dezelfde opbouw heeft als vroeger de Busso’s. Heerlijke motor, heb er diverse gehad in Lancia en Alfa. Nu nog een 3.2, veel bottom power zonder turbo en fraai geluid. Schijnen moeite te hebben gehad met de strengere (euro 4 en hoger) normen. Daarom verdwenen. Of was het weer louter geld (=luiigheid)?

      Beantwoorden
  • 23 augustus 2022 om 19:51
    Permalink

    Cosworth wilde de bouw van de Busso overnemen en verder ontwikkelen. Maar die coltrui liet de benodigde machines vernietigen.

    Beantwoorden
    • 23 augustus 2022 om 22:37
      Permalink

      Ja, Marchionne had gewoon 2.0 – 3.2 Busso in de achterzak. Heritage genoeg. Idd geen geweldige visionair. En teveel mensen die denken van wel. Het was kil en koud onder Marchionne. De uitzondering (Giulia) bevestigt de regel.
      NB Alfa 159/Brera/Spider kreeg aftandse GM-motoren (Opel), waaronder een 3.2, die vreselijk klonk, zwaar was, zoop en veel onderhoud nodig heeft. 25 Jaar Busso-geschiedenis weg.

      Beantwoorden
      • 24 augustus 2022 om 10:03
        Permalink

        Volgens mij was het gewoon contractueel verplicht (voor het toenmalige FCA) om GM motoren te gebruiken. Net zoals de toenmalige Opel Corsa onderhuids een Fiat Punto was (wat de Opel arbeiders in de GM fabriek in Antwerpen ten stelligste ontkenden… 🙂 ).

        Was die Busso gewoonweg niet te onzuinig naar de toenmalige normen (NEDC) ?
        En te arbeidsintensief om in elkaar te zetten (aantal onderdelen) ?

        Vergelijk het met de 1.2 FIRE en de 0.9 TwinAir : volgens de NEDC normen is die TwinAir “o zo zuinig”. Totdat je er mee rondrijdt in het echte verkeer…
        NEDC normen : afplakken, kale auto, verse batterij, optrekken als een slak, rijden als een man-met-hoed. Maar wel mooie cijfers tonen.
        FCA had ook de 1.2 FIRE nog verder kunnen ontwikkelen (start/stop bijvoorbeeld), maar de TwinAir is veel lichter, minder onderdelen, minder materiaal = sowieso al een voorsprong op materiaal = geld besparen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.