Alfa TZ3 Corsa: ‘Congratuliere Herr Kapp!’

Martin Kapp wist wat ie deed toen hij deze grote investering deed! SCARB leden en AutoEdizione lezers kennen de nieuwe Duitse eigenaar vast wel. Mister SZ en TZ zijn droom is uitgekomen.

Zie hier het oogverblindende resultaat van de hand van Zagato Milano. Het betreft nog even alleen de kiekjes uit de fotostudio, maar het spreekt allemaal voor zich wat we zien. Want wat is dit een ‘droom Alfa’! De 8C Comeptizione deed je ook heel lekker slapen… Maar sinds vanacht staat daar een TZ3 Corsa naast! De herinterpretatie die Zagato hier voorlegt is volgens ons zelfs zo indrukwekkend, dat we de mondiale impact van dit model niet durven te voorspellen. Dit is 100 jaar Milanese glorie in één nieuw ultiem designvoorstel. En als het resultaat in geluid en rijervaring net zo indrukwekkend is, verwachten we deze auto nog vaak terug te zien in de media. De Duettottanta van Pininfarina maakte je dit jaar al enthousiast en hoopvol, en de TZ3 Corsa maakt nu het Alfa Romeo jubileum tot een geslaagd feest om nooit te vergeten.

Zagato noem dit zelf terecht geen stijloefening maar een volwaardig project tot de ontwikkeling van een sportwagen. Een sportwagen die 90 jaar samenwerking markeert tussen twee Milanese bolwerken op automobielgebied. De auto is geschikt om mee te racen in competitieverband. 100 jaar Alfa Romeo racehistorie zijn in de TZ3 Corsa opnieuw samengevat. Een geschiedenis waarin Zagato veelvuldig aanwezig was samen met de ‘Biscione’.

De lichtgewicht mono-shell carbon chassis, het buizenframe, de aluminium handvervaardigde carrosserie en de samenwerking met hoogwaardige bedrijven zoals OMP en Pirelli, maken dit nieuwe Alfa wonder tot een volmaakte ultra moderne sportwagen met de emotie van toen. Het team Alfa Corse embleem met groene klaverblad maakt het geheel helemaal af. Glorieuze overwinningen met het Zagato embleem herleven. Van Fangio in de F1 159 Zagato tot de TZ en TZ2 in de Targa Florio en de 24 uurs Le Mans of op de Nürburgring.

We zien vanaf vandaag dit juweel ook op de twaalfde Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Cernobbio (CO). Blijf onze site dus in de gaten houden dit weekeinde.
Wat moet Herr Kapp gedacht hebben…’Pfff! Al die ordinaire Porsches, Mercedessen, Audi’s, BMW’s en andere saaie uitingen op sportief automobielgebied. Waar zijn de Italiaanse jaren ’50 en ’60 toch gebleven?’ ..Hij vond het antwoord in Milaan nadat hij in Zandvoort vorige zomer zijn handtekening had gezet. Wijzelf en veel van onze sitebezoekers stonden dus op een steenworp afstand van een historisch Alfa Romeo feit.
[nggallery id=298]

13 gedachten over “Alfa TZ3 Corsa: ‘Congratuliere Herr Kapp!’

  • 24 april 2010 om 12:48
    Permalink

    Ik kan het dromen niet laten !

    Voor welke raceklassen kan deze auto worden gehomologeerd?
    Welk raceteam gaat de auto inzetten (Alfa Corse – Autodelta)?
    Op welke circuits?
    Welke merken gaan verslagen worden?
    Wanneer zien we deze auto op de middelste positie voor het podium, met op de hoogste positie een coureur in Alfa raceoverall?

    Beantwoorden
  • 24 april 2010 om 13:11
    Permalink

    Echt prachtig,

    Maar als je kijkt hoe simpel dit desing is eigenlijk en daardoor juist heel moeilijk maar alle oude Alfa’s hadden eigenlijk maar een paar basis lijnen als desing. Alfa Romeo is een merk met zoveel geschiedenis dat je echt alles wel bijna kan verzinnen om te maken.

    Dit is echt prachtig kunst op wielen en heel mooi gemaakt hoop dat Zagato meer mag betekenen voor Alfa Romeo in de toekomst de Zagato Alfa’s waren eigenlijk allemaal heel byzonder.

    Nou Tommaso deze in de garage zetten je 33 had eigenlijk al de kleuren van de TZ2.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 april 2010 om 17:11
    Permalink

    Auto valt me van de zijkant toch wel tegen.
    Je ziet duidelijk de vormgeving van de 8C waar een Zagato TZ achterkant opgemodelleerd is.
    Design is daardoor in mijn ogen niet in harmonie.

    Wel hele leuke auto maar voor mij niet helemaal in balans.

    Beantwoorden
  • 24 april 2010 om 20:57
    Permalink

    Wat is ie mooi! Ik kan niet ontdekken waarom hij niet in harmonie is? Voor zover ik kan beoordelen is juist perfecto.

    Beantwoorden
  • 25 april 2010 om 13:05
    Permalink

    Geweldig! Dat een DUITSER dit wil hebben in een land met zoveel eigen historie. Zeer gedurfd, respect!

    Beantwoorden
  • 26 april 2010 om 11:41
    Permalink

    ik ben minder positief… vind hem te veel Retro… en weinig vernieuwend..
    en profil een kruising tussen een oude porsche 928 en een alfa tz1.. (natuurlijk is het best een mooie auto.. maar toch)

    vind dat een proto vernieuwing moet brengen… en kijk liever naar de Pandeon of de Duettante…

    Beantwoorden
  • 26 april 2010 om 12:23
    Permalink

    Ik denk dat je retro en vernieuwing op zichzelf mag laten bestaan los van elkaar. Soms is het zelfs een mix van beide zoals de nog steeds ongeevenaarde Fulvia concept 2003 en natuurlijk de hedendaagse 500.

    Dit is een geval apart en daarom heel erg Alfa. Een met heel veel bestaansrecht. Netals alle andere SZ’s

    Beantwoorden
  • 4 mei 2010 om 08:47
    Permalink

    Geen idee of het hier al gemeld was, maar de TZ3 blijkt gebouwd te zijn op het chassis van de Gillet Vertigo, dat 40cm verlengd is.
    Ook zou de TZ3 de sequentiële Tractive versnellingsbak en de AP remmen van de Vertigo hebben.

    Bron: een doorgaans goed geïnformeerde Alfa Dealer op het SCARB forum die dit van Tony Gillet vernomen heeft.

    Beantwoorden
  • 4 mei 2010 om 10:26
    Permalink

    Sergio;
    verklaart inderdaad dat wat vreemde vorm ten opzichte van de 8C.

    De Vertigo’s hadden altijd een door Ellegi Motori getunede Alfa motor die in de buurt van het vermogen van de 8 cylinder van de 8C kwam. Denk wel dat de 8C motor wat betrouwbaarder is.

    Beantwoorden
  • 4 mei 2010 om 14:48
    Permalink

    En dat betekent indirect ook dat in een Vertigo een 8C motor gemonteerd kan gaan worden…. Misschien wat zwaar in de neus, amar toch.
    Vertigo leent haar chassis aan Alfa Romeo/Zagato, wat krijgt Vertigo in ruil daarvoor terug……?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.