Alfa’s 1750 straks mogelijk met dubbele turbo en 300 pk

alfa 1750

Wie dacht dat de rol van de 1750 turbomotor voor Alfa Romeo eerder beperkt dan uitgebreid zou worden (wij!) heeft het mogelijk toch mis. Vandaag doet op minder dan twee maanden tot de presentatie van de D-segment ‘Giulia’ met achterwielaandrijving, namelijk het gerucht de ronde dat de 1750 TBi Euro6, voor de nieuwe Alfa ook gerealiseerd zal worden met dubbele turbo en een maximaal vermogen van 300 pk. De eerder genoemd 2200 4 cilinder benzinemotor uit Termoli neemt waarschijnlijk een heel andere positie in dan die van krachtige sportieveling. Daarvoor gebruikt Alfa Romeo straks namelijk een meer historische motorinhoud. De aluminium 1750 uit Pratola Serra die ook al een technisch hoogstandje vormt in de 4C, zou in ‘Progetto 592’ als ‘biturbo’ debuteren met een maximaal koppel van 400 Nm.

Wellicht een belangrijk blok voor onze eigen Europese markt, terwijl de grotere cilinderinhoud vooral voor de VS is weggelegd. De nieuwe generatie 1750 met dubbele turbo moet in staat zijn om de toekomstige sedan van Alfa Romeo in minder dan 6 seconden naar de 100 km/u te lanceren en heeft een top van 245 km/u. Het instapmodel van dit blok zal 240 pk hebben. Dit zijn de laatste geruchten afkomstig van het schiereiland aan de vooravond van een debuut na lang wachten en veel speculeren. De diesel tegenhanger is een 2.2 MultiJet (ook uit Pratola Serra) en erboven vinden we dus de eerder genoemde 2.2 benzine (uit Termoli) en de 3.0 V6 (2.9 uit Termoli) benzine en diesel (uit Cento). De V6 met dubbele turbo zou een vermogen hebben tot wel 525 pk.

11 gedachten over “Alfa’s 1750 straks mogelijk met dubbele turbo en 300 pk

  • 30 april 2015 om 07:23
    Permalink

    Deze motor is altijd al wel een beetje onderbenut geweest. Komt deze versie dan ook in de 4C?

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 10:22
    Permalink

    Wat is er eigenlijk gebeurt met MultiAir? .. vernieuwende techniek die met veel bombarie werd gelanceerd, maar zover ik weet alleen nog op de 1.4 beschikbaar… dat zou toch op alle motorvarianten worden ingezet binnen het gehele FCA concern.

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 10:47
    Permalink

    @Hans de Kok: Dat is het ook; alleen wordt het niet meer apart benoemd. Dat is ook het verschil tussen de 1750 uit de 159 en die uit de Giulietta.

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 11:48
    Permalink

    @Hans de Kok: naast de 1.4 en deze 1750 heeft de twinair turbo ook multiair.

    Er werd gezegd dat er niet genoeg productiecapaciteit is om alle motoren van multiair te voorzien. Dat zou ook de reden zijn waarom er nog modellen met een normale t-jet uitkwamen (doblo, 500L, 500 abarth) terwijl de 1.4 multiair al in productie was.

    Beantwoorden
  • 30 april 2015 om 12:27
    Permalink

    De 1750 had dacht ik geen Multi-Air, maar wel een vorm van variabele kleptiming.

    Beantwoorden
  • 1 mei 2015 om 00:21
    Permalink

    @all
    1750 heeft geen multiair maar wel variabele kleptiming en was ook te vinden in de Delta onder de naam 1.8Di.. MultiAir heeft naast de TwinAIr, de sprong over de grote plas gewaagd en is onder de naam Tigershark opgedoken in verschillende modellen van Dodge, Chrysler en Jeep, where it has a bite 🙂

    De MultiAir cilinderkoppen zijn gemonteerd op blokken die hun oorsprong vinden in de FIRE motor naar ontwerp van Rodolfo Bonetto. Hieruit werd later de T-Jet ontwikkeld en nu dus mét MultiAIr. Maximale cilinderinhoud pakweg 1.400 cc.

    In Pratola Serra ligt de oorsprong van het 4 en vijf cinilder “modulaire” blok dat voor het eerste gebruikt werd in de Kappa v.a. ’94. Cilinderinhoud v.a. een veertienhonderd cc. De 1750 wijkt met een boring/slag verhouding en 1742cc af van de andere motoren uit deze reeks.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2015 om 19:36
    Permalink

    Volgens die bron wordt de 2.2 diesel gemaakt in samenwerking met VM. Maar maakt het ook uit? Zolang ie maar gaat als de brandweer en de “Giulia” het Überhohlprestige geeft om de BMW’s naar rechts te dirigeren 🙂

    Beantwoorden
  • 3 mei 2015 om 23:39
    Permalink

    Voor de goede orde : VM Motori is Fiat. alle diesels worden daar ontwikkeld.
    En…….. we weten eigenlijk nog niets over de motoren dan alleen de bekende geruchten !!!!!!

    Beantwoorden
  • 4 mei 2015 om 10:33
    Permalink

    VM Motori is Fiat, maar is niet hetzelfde als Fiat Powertrain, waar de meeste motoren vandaan komen (ook diesel). Het is inderdaad alleen maar geruchten, maar voorlopig moeten we roeien met de riemen die we hebben. Dat een motor bij VM vandaan is wat dat betreft toch wel informatie, omdat een nieuwe motor op bestaande voortborduurt.

    Ook zou het informatie kunnen zijn over de 1750 TBI: We weten dat FCA alle fabrieken op vol vermogen wil laten draaien. Als de diesel uit Cento komt, dan heb je meer TBI’s nodig om de fabriek op vol vermogen te laten draaien en dat zou dan relatief veel auto’s met deze motor betekenen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.