Alfredo Altavilla logische nieuwe baas Fiat Europa

Alfredo Altavilla (foto), we kennen ‘m al een tijdje van zijn taken bij Iveco en Fiat Powertrain, ook heeft al gediend als voorzitter bij het ACEA. Een erkende vaste kracht dus binnen het Fiat-concern en een waardige opvolger van de ervaren Gianni Coda (tweede van rechts foto onder). Over de aanstelling van Coda schreven we vorige zomer reeds. Coda gaat met pensioen na 33 jaar werk bij Fiat. Sergio Marchionne spreekt over een man waar heel de firma veel aan te danken heeft. Coda’s leidinggevende capaciteiten kwamen vooral de laatste 8 jaar naar voren. Hij was de rechterhand van Marchionne bij het maken van diverse cruciale strategische beslissingen. Sinds vorig jaar heeft hij als COO van de regio EMEA, al zijn kennis en ervaring toegepast op het moeilijkste dossier voor het concern, namelijk die van de Europese markt.

Fiat zal Europa bovenaan de agenda hebben staan de komende jaren en Altavilla is met zijn rijke ervaringen op dit continent, de ideale persoon om deze belangrijke taak op zich te nemen. Vooral de Italiaanse thuismarkt is nog een gebied waar men veel terrein wenst terug te winnen, vanaf het moment dat de markt weer wat meer aantrekt. Daarom wil Fiat ook in de hogere segmenten een daad stellen en minder afhankelijk zijn van de productie van kleinere auto’s.

Intussen is er op het vlak van management ook een aanpassing gedaan wat Fiat Industrial betreft. Er is naast het bestaande management een raad van advies aangesteld, om de bedrijfsmatige samensmelting met CNH te kunnen bevorderen. Een eerder voorstel werd onlangs namelijk afgeketst. Het nieuwe 20 man tellende ‘Group Executive Council’ lijkt organisatorisch op het team dat reeds actief is binnen Fiat SpA, de tak voor autoproductie. Fiat Industrial wil uiteindelijk de overige 12% aandeel in CNH zien te bemachtigen. Richard Tobin is aangesteld als COO om samen met voorzitter Sergio Marchionne de GEC te leiden. Tobin is reeds de eerste man bij CNH.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.