Alleen Alfa Romeo Giulia coupé voor 2020?

Een coupé variant van de Giulia van de assemblagelijn in Cassino eind 2018. Dat schijnt volgens de Amerikaanse bron Automotive News de enige vrucht te zijn van Alfa’s strategische plan voor de komende jaren. Het is een bevestiging van Marchionne’s aankondiging in 2015 dat het introduceren tot 2020 vertraging op zal lopen, met het verschil dat dit volgens deze bron niet vóór, maar pas na 2020 pas zal plaatsvinden. Het jaar 2021 is nu de belangrijkste op de voorlopige kalender. Pas ná het aankomende investeringsplan voor de komende 4 jaar dus.

Een vollediger gamma in de vorm van een E-segment sedan (in de wandelgangen Alfetta genoemd) en een grote SUV, zien pas in dat jaar het daglicht. Tot voor kort werd er nog over 2018 gesproken wat dit laatste model betreft. Dat geldt ook voor de opvolger van de dan 10 jaar oude Giulietta (plus Crossover). Verder is er sprake van facelifts voor Giulia, Stelvio en de 4C in dezelfde periode. Deze trage ontwikkeling is een gevolg van FCA’s zoektocht naar meer capaciteit en liquiditeit. Of dit de autofabrikant uit Italië in de toekomst voldoend zal opleveren is de vraag. Het investeringsplan van de periode 2018-2021 zal uitsluitsel geven over dit laatste gerucht.

30 gedachten over “Alleen Alfa Romeo Giulia coupé voor 2020?

  • 19 september 2017 om 17:22
    Permalink

    Jammer,in de toekomst nog minder Alfa Romeo op de weg !

    Beantwoorden
  • 19 september 2017 om 18:10
    Permalink

    En behalve jammer neemt de kans daarmee af dat we überhaupt nog smeuïge nieuwe benzineversies gaan zien van Alfa Romeo, met 2040 steeds meer in het zicht. Een snelle transitie naar elektrisch rijden zal zich noodgedwongen ook binnen FCA moeten voltrekken vanaf 2020, om de boot niet te missen in landen als Duitsland, VK en China (vanaf 2040 geen verbrandingsmotoren). De investeringen van VAG in de nieuwe technologie zijn verbijsterend hoog. FCA loopt alleen al qua ambitie daarin mijlen achter.

    Beantwoorden
  • 19 september 2017 om 20:11
    Permalink

    FCA heeft de boot al jaren geleden gemist. Een overname door een grote partij zal onafwendbaar zijn, waardoor de rol van een onafhankelijke en 100% Italiaans automerk voor de massa definitief uitgespeeld is op wereldniveau.
    Dan krijg je dus een bedrijf zoals VAG met meerdere merken die in feite allemaal technisch exact dezelfde auto’s maken met een iets andere verpakking.
    Jammer maar helaas. Met dank aan de ijzersterke marketing die de eenheidsworst massa in zijn greep houd.
    Ik doe daar niet aan mee en rijd braaf nog een Alfa Romeo… maar het is een kwestie van tijd tot

    Beantwoorden
  • 19 september 2017 om 22:19
    Permalink

    Op deze manier kom je er natuurlijk niet: In 2020 zijn de Mito en Giulietta zwaar verouderd en verkopen amper nog, als het al doenlijk is om ze tot die tijd in productie te houden. Dan zit je weer met 2 modellen opgescheep, ditmaal beiden in het D-segment en met 2 modellen kun je nooit een weerwoord aan de Duitsers geven. Alfa heeft echt een modellengamma nodig.

    Een Giulia-coupé klinkt overigens goed!

    Beantwoorden
  • 19 september 2017 om 22:27
    Permalink

    Nu ik het bronartikel nog eens nalees, begin ik me af te vragen of de conclusie van Autoedizione wel zo logisch is. In het bronartikel wordt alleen gesproken voor modellen op de Amerikaanse markt: Als men zegt dat de Giulia in 2020 een oppepper krijgt, dan bedoelt men dat de Amerikaanse versie in 2020 een oppepper gaat krijgen. Nu zijn bij de Giulia de Amerikaanse en Europese versie niet heel verschillend, dus het geeft enige informatie over de Gulia, hoewel niet uitsluitend (Alfa lanceert altijd eerst in Europa).

    Automative News heeft het nergens over Europese modellen. De Mito en Giulietta zijn enkel in Europa te koop. Op dit gebied kun je dan ook geen conclusies trekken. Eerdere verhalen dat de nieuwe Giulietta eerst zou komen zijn dus op geen enkele manier strijdig met wat Automotive News schrijft.

    Beantwoorden
  • 19 september 2017 om 23:28
    Permalink

    Tsja. In de USA, en langzaam ook in de EU heeft de Giulia inmiddels de treurige status van de typische storingsgevoelige en onbetrouwbare Alfa van weleer. Valse start, gemiste kans, alweer…😩 Misschien eerst orde op zaken en dan pas nieuwe modellen?

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 08:48
    Permalink

    @Bert

    Of op tijd beginnen met ontwikkelen nieuw model als opvolger. Er zouden nu allang test Giulietta’s rond moeten rijden al zij het als mule.

    Maar wat is er mis dan met deze wagen? Je zou menen dat ze alle dingen hebben gefixt toen het nog een jaar extra duurde voor hij te koop was.

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 09:14
    Permalink

    Alle Italiaans auto loop achter de feiten het is niet meer dat mooie Italianen auto de Italiaans menteliteed ze denken nog steeds de jaar 60 70 het voorbei d

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 11:39
    Permalink

    Ik vraag mij langzamerhand steeds meer af of FCA het uberhaubt gaat redden.
    Ze lopen ver achter t.o.v van anderen met de ontwikkeling van een complete line up en nieuwe krachtbronnen.
    FCA is teveel afhankelijk van de thuismarkt en buiten die markt doet eigenlijk alleen de Fiat 500 het in aantallen goed, maar voor hoe lang nog? Je kan eenvoudig niet dit model blijven uitmelken.
    De line up van het modellenprogramma van Alfa Romeo is gewoon te treurig voor woorden. Ook hier melkt men de Mito en de Giulietta uit en biedt men geen complete line up van de Giulia om te kunnen concurreren met de Duitsers en tegenwoordig de Chinezen en Koreanen.
    Lancia is ook zo’n huilie huilie verhaal… en Abarth???? Wie kent buiten de hardcore Italiaanse auto fans dit merk?
    Ik blijf echter hopen, maar heb er wel een zwaar hoofd in.

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 12:41
    Permalink

    Als men een Coupé Giulia kan maken doe dan ook een station, zo moeilijk is dat toch niet op hetzelfde platform?!? Voor Lancia blijft het voorlopig ook triest, men wil wel maar kan voorlopig niet.

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 17:03
    Permalink

    Wat hebben we nou weer aan een Giulia coupe? De Giulia doet nog geen 10 % van de aantallen van de Duitse Drie. Alfa zou beter voorrang kunnen geven aan de kleinere SUV of een Giulietta-opvolger, en misschien daarvoor de Coupe maar opofferen…

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 17:41
    Permalink

    Een rivaal voor de duitse bmw 5 / mercedes E, enz zie ik ook niet direct een verkoop topper worden voor Alfa. Dat zal een dure wagen worden, terwijl het vertrouwen in Alfa te laag is om veel geld te geven aan een grote sedan.. De Giulia vind ik trouwens ook te duur. De opties zijn goedkoper maar de basisprijs moet omlaag. Als je in de basis hetzelfde vraagt als een BMW 3 moet de afwerking ook echt top zijn en daar wringt het nog voor veel mensen. Het interieur van de Giulia is heel mooi maar de materialen en afwerking is net niet.. voor mij zou de Giulia nog steeds voorrang krijgen maar voor de meeste mensen helaas niet. Dat men bijv ook zo’n flauwe marketing truc uithaalt zoals bmw/audi doen en je standaar moet bijbetalen voor de led’s met xenon’s is bijv ook heel flauw.

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 17:45
    Permalink

    Ik ben heel benieuwd wat er achter de schermen allemaal gebeurt. In het artikel van Automotive News staan nergens jaartallen genoemd, alleen bij de ‘Giulia Coupé’. Zou mooi zijn als die komt, maar Alfa moet snel werk maken van een C- en een E-SUV en een Giulietta-opvolger (en daar dan ook een sedan van). Allemaal erg belangrijk voor de Europese en Amerikaanse markt. De elektrificatie gaat er denk ik wel komen, alleen Maserati krijgt de primeur.

    Zo zwart als The Dutchbird zie ik het niet, maar FCA moet nu wel eens gas gaan geven met belangrijke modellen, met name voor Chrysler en Dodge in de US en voor Fiat in Europa.

    Beantwoorden
  • 20 september 2017 om 21:35
    Permalink

    Als FCA Toyota , Renault of BMW heette zou dit de stroom nieuwe modellen worden: 2017: wereldwijde introductie Fiat Argos, in de Tipo per direct de FireFly motoren introduceren, en introductie van een hybride variant in alle bestaande Maserati’s en Rams en grotere Jeeps. In 2018 een Giulia SW en Coupe en een nieuwe Giulietta. In 2018 een nieuwe Cherokee, Quatroporte en Panda, facelift Fiat 500 met moderner chassis en motoren. En de introductie van een C-segment SUV voor Alfa. In 2019 een nieuwe grote Alfa en een nog grotere SUV bij Maserati, en een nieuwe Ghibili. En zo’n beetje een compleet nieuw gamma voor Chrysler. In 2020 is de Giulia 5 jaar oud en dus een facelift inclusief introductie hybride of EV variant voor zowel Giulia als Stelvio. In dit tempo wordt het misschien nog wat, maar met de kruimels die nu af en toe worden uitgedeeld worden ze links en rechts ingehaald door zo’n beetje alle concurrenten. Ik begin steeds meer te hopen op opsplitsing of een overname. Ik heb meer vertrouwen in Duitsers en Chinezen dan in het Italiaanse slakkentempo.

    Beantwoorden
  • 21 september 2017 om 10:34
    Permalink

    @Mareblue, dit tempo zou ik ook graag willen zien, er wordt wel geld verdient bij FCA maar er is qua cashflow te weinig over om echt door te pakken krijg ik het idee, schuld zie ik wel dalen, maar dat bijt om te investeren!

    Beantwoorden
  • 21 september 2017 om 12:50
    Permalink

    @Rene1964 ik denk inderdaad dat geld een belangrijke beperkende factor is voor FCA. Als dat zo is dan gaan ze het dus niet redden, omdat bij elke stap vooruit de concurrentie 3 stappen vooruit zet, en FCA steeds verder achter de feiten aan hobbelt. Daarom hoop ik op een overname of opsplitsing. Dan komt er geld beschikbaar om mooie merken als Alfa Romeo en Maserati te versterken.

    Beantwoorden
  • 21 september 2017 om 13:46
    Permalink

    Het heeft niet met geld te maken, maar met langetermijnvisie voor de hele groep. Nu worden er af en toe losse projectjes opgestart om noodzakelijke dingen te doen, maar daarna stopt het weer. Maar is dat niet altijd zo geweest bij Fiat?

    Beantwoorden
  • 21 september 2017 om 23:26
    Permalink

    Terwijl Toyota met de Mirai aan de waterstof begint, Volvo met de XC40 blaakt van zelfvertrouwen en laat zien hoe traditionele merkwaarden naar het heden vertaald worden, de industrie massaal inzet op verandering, jubelen de Autoedizionisti om twintig extra pk’s bij een Gasoline Gestookte Ghibli en liggen ze wakker van een mogelijke Giulia Coupé. Afdeling nostalgie hier afslaan, morituri te salutant!

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 09:55
    Permalink

    @niccolo Ik ben met je eens dat FCA op bepaalde gebieden achterloopt, maar om nu een waterstofauto erbij te halen? Dat gaat de komende 15 jaar niks worden in Europa. Op het gebied van elektrische auto’s moet Fiat nu wel stappen gaan zetten, dat ben ik met je eens. De XC40 is niks meer dan een nogal lelijke versie van een gekrompen XC60, met ‘ouderwetse’ verbrandingsmotoren. Ik zou me eerder zorgen maken om de stappen die bedrijven als Hyundai, Volkswagen en de nieuwe alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi zetten. FCA moet snel mee in de vaart der volkeren, alleen of als onderdeel van een kapitaalkrachtige partij. En bestaande klanten binnenboord houden. Mensen die nu in een Mito, Punto, Giulietta rijden: die ze zijn ze al kwijt of raken ze straks kwijt. Zonde, want dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Met de Giulia weet Alfa inmiddels hoe moeilijk dat is.

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 10:37
    Permalink

    @Niccolo heeft een heel goed punt!

    Echter, weten we niet wat er achter de schermen gebeurt bij FCA, dan dat we alleen lezen. Het kan zo maar zijn, dat ze daar ook al met waterstof-ontwikkeling/electrisch rijden bezig zijn. En dat weten we niet. En daar wringt ook ‘een’ schoen, namelijk dat Volvo en VAG, het in ieder geval naar buiten communiceren, iets wat ze al tientallen jaren goed in de vingers hebben; marketing. En eerlijk gezegd, ondanks de nog steeds onge-evenaarde design van wat uit FCA komt, is de marketing hopeloos, ouderwets, achterhaald en komt het over als een rommeltje. Samengevat wekken ze de indruk een ongeorganiseerde T-zooi te zijn. De onvrede onder de liefhebbers en de (potentiele) koper, die er nu ontstaat, is daar ook een gevolg van. Het nijpende gebrek aan dealerpunten. Het gerommel achter de schermen, dat zo af en toe naar buiten komt, mbt tot afstoten, fusies, etc, etc, helpt daar ook niet aan mee. Laat staan het uitstellen van nieuwe modellen. En innoverende techniek, mwah…, das war einmal… Affijn samengevat is dat allemaal funest voor het toch al breekbare imago en niet de producten zelf.
    Mijn voorstel zou zijn, kijk het marketing-kunstje af van VAG en pas dat toe, verbeter daar waar nodig. En doe dat vooral NU!!! Marchionne heeft FCA gered van de ondergang en dat heeft ie goed gedaan(ondanks de mening van de beterwetende stuurlui aan de wal). Maar misschien wordt het nu tijd voor een ander management, met een andere gestructureerde visie gericht op de toekomst en niet op overleven.
    En oh ja voor degene onder ons, die denken dat een Giulia, zomaar even binnen een paar jaar tijd zich qua status en verkoop-aantallen kan en ‘obsessief’ moet meten met de grote drie(lees heersende); get real…
    Audi heeft er ook ruim 15 jaar over gedaan om zich te kunnen meteen met BMW en Mercedes, simpelweg door stug volhouden, duidelijke modellenbeleid en hele goeie marketing. En trouwens waarom zou je dat willen? Zijn ze soms de benchmark? Think different en wees eens echt innoverend; zet AR als een benchmark op zich in de markt.

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 13:00
    Permalink

    Iedereen weet dat Alfa te ver heen was om met 1 nieuws model gereanimeerd te kunnen worden, ik denk niet dat dat het punt van zorg is. De zorgen liggen meer op het gebied van de uiterst trage introductie en het gebrek aan doorpakken, zoals de geanuleerde station en nu dit verhaal weer. Er zouden 8 modellen in 5 jaar geïntroduceerd worden. Inmiddels tellen we de Giulia, Stelvio en dan eventueel een copué. Dan zit ik op 3. Iedereen weet dat een merk een gamma nodig heeft om goed van te leven.

    Breder gezien gaan modellen ongezond lang mee bij FCA. Meest porminente voorbeelden zijn op dit moment de Punto en Mito. In het B-segment laat men momenteel bizar veel omzet liggen en de kerncompetentie bij Fiat ligt tot echt in de kleinere segmenten. De Giulietta gaat dus ook ook die kant op.

    Op motorisch gebied is het hetzelfde liedje: Er lijkt totaal geen initiatief om de Firefly breder te introduceren. In plaats daarvan levert men nog steeds massaal de Fire-motoren, en niet de modernste worden ingezet, maar de oudste varianten die ze nog net door de emissietests heen kunnen krijgen.

    Tja, op die manier moeten vraagtekens bij de levensvatbaarheid van FCA gezet worden. Het zelfstandige Fiat leek nog innovatiever bezig.

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 18:31
    Permalink

    Vandaag weer het gerucht dat Hyundai Kia interesse heeft FCA.

    Als ik zie hoe snel de ontwikkelingen nu gaan dan lijkt mij een fusie of overname de enige optie. Italiaans design met Koreaanse techniek.

    Lancia / Chrysler graag herlanceren als een all-electric brand. Hyundai heeft de techniek en het geld.

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 19:32
    Permalink

    @Mareblu, ik denk dat FCA blijft aflossen om interessanter te worden voor een overname / samenwerking, de helft is er al bijna af van de 5 mld, is nu ergens tussen de 2 a 3 mld. En blijven pappen en nathouden totdat er iemand opstaat die interesse toont!
    @De Longo, Kia / Hyundai best wel een idee, zij vullen elkaar aan qua modellen en techniek! De Kia’s staan bij Autowinkel Waddinxveen toch al bij de Fiats/Alfa’s in dezelfde showroom.

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 19:51
    Permalink

    Hyundai – Kia geruchten zijn hardnekkig als ik op het web kijk, als ze diepe zakken hebben kan dat leuk worden!

    Beantwoorden
  • 22 september 2017 om 21:07
    Permalink

    @OneFiveNine
    FCA loopt achter achter op bepaalde gebieden? ik stel, met lede ogen overigens, vast dat FCA inmiddels op alle gebieden achter loopt in een zeer snel veranderde automobiele wereld. Toyota en Volvo is slechts een greep uit de voorbeelden. Daarbij schrijf ik dat Toyota begint etc. en Volvo zelfvertrouwen uitstraalt en niets over het betreffende model. Ingaan op deze specifieke voorbeelden is wegkijken van de realiteit. De wereld verandert, FCA niet. Om wat voor reden dan ook. Afdeling nostalgie hier afslaan, moraturi te salutant. Een andere fabrikant die, weliswaar op minder vlakken, de aansluiting mist is BMW. Mercedes en Audi zijn verweven met fabrikanten in het segment van kleinere auto’s. BMW is dat niet. Die noodzaak is er echter wel vanwege de uitstoot eisen. Ook hier: Wat we daar ook van vinden. Ik hoop dat de ego’s uit de verschillende boardrooms over de alpen en een oceaan kunnen stappen want hier dreigt een échte kans!

    Beantwoorden
  • 23 september 2017 om 15:35
    Permalink

    @Di Segno: eens met het marketing / salesorganisatie verhaal, dat is een rommeltje vergeleken bij veel concurrenten, en zeker vergeleken met VAG, die dat als geen ander in de vingers hebben. Maar het is ook de modellenpolitiek en het tempo van het ontwikkelen van nieuwe modellen en technieken. Dat is dramatisch en traag, en zou ook een goede marketing en verkooporganisatie niet succesvol maken. Tenslotte over de Giulia: ik denk dat niemand hier verwacht had dat ze zich zomaar even naast de Duitse 3 zouden nestelen qua succes, dat duurt inderdaad decennia. Maar nu zien we dat de Guilia in 2017 blijft steken rond de 25.000 in de EU. De 159 deed in zijn 1e volledige jaar 65.000 stuks en dat model noemde Marchionne een vergissing en een mislukking. De 156 deed in zijn 2e jaar zelfs 95.000 stuks. Dat aantal moet Marchionne toch ook minimaal voor ogen hebben gehad toen hij een doelstelling noemde van 300.000-400.000 Alfa’s binnen enkele jaren.

    Beantwoorden
  • 24 september 2017 om 11:21
    Permalink

    Mareblu
    De automarkt is momenteel heel erg in beweging.
    Wat moet je nu doen ? Voor ev? Hybride?
    Je kan zo een berg geld weggooien als je verkeerd gokt.
    Dat alfa momenteel winstgevend is hoor ik hier niemand zeggen.
    Alfa diet het prima.
    De giulia is puur op de markt gezet om te laten zien kijk dit kunnen wij.
    De stelvio is voor de aantallen .
    Maar kennelijk weten de heren hierboven het beter.
    Maar ik denk van niet.

    Beantwoorden
  • 1 oktober 2017 om 08:28
    Permalink

    Ik vindt het azijn gezeur hier erg hoog, ik weet jullie wonen in een duitse deelstaat, maar hier in italie zie ik veel stelvio’s en gulia’s, ook de andere Italiaanse merken zij dik vertegenwoordigd. Ik denk dat fca er goed voor staat. Zelf in duitsland zie ik al redlijk wat Italiaans rond rijden. Volo zie je buiten nederland nauwelijks en tesla helemaal niet. De reden dat eclectische auto’s in nederland populair zijn is omdat het een postzegel landje is, hier in italie is het gewoon niet praktisch ivm afstanden

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.