AutoEdizione-lezer test Alfa Romeo 4C op Balocco

balocco 4c

Alfa Romeo liet vandaag enkele eerste klanten van de 4C Launch Edition uit 5 verschillende Europese landen -waaronder Nederland- op de heilige grond Balocco eens flink genieten van hun aankoop. De redactie van AutoEdizione werd blij verrast toen bleek dat de Nederlandse klant trouwe lezer van onze site blijkt te zijn. Lezers van AutoEdizione lezen maar schrijven blijkbaar ook graag, want we werden op on ze wenken bediend met een fantastisch verslag van wat deze middag op Balocco heeft plaatsgevonden. Lees en geniet;

“Het wordt toch wel droog vandaag? Is de vraag waarmee ik wakker word in een tot hotel omgebouwde villa in Stresa aan het Lago Maggiore. Het is nog vroeg en de regen klettert op het balkon terwijl een dreigende wolkendeken de bergen aan de overkant van het meer bedekt. Vandaag is de dag dat ik met een viertal andere klanten van Alfa Romeo, als eerste de 4C Launch Edition in ontvangst mag nemen op het magische circuit van Balocco. In een optocht van Giulietta’s worden we als groep naar de testbaan van Alfa Romeo gereden, een uurtje verder van het meer vandaan. De rit is niet de enige zegen, aangezien het me de kans gaf om het prachtige interieur van de MY 2014 Giulietta eens goed te bekijken, maar bij aankomst blijkt dat de regen -zoals als vurig gehoopt- het in de Po vlakte gelegen circuit reeds eerder die ochtend heeft verlaten.

4c balocco

Voor het eerst van mijn leven in een 4C rijden in de stromende regen zou toch echt sub-optimaal zijn geweest. Maar wat zullen we gaan meemaken? Bij aankomst in de Autodelta paddock blijkt dat er een heel programma rond de 4C voor ons is samengesteld. Luis-Carl Vignon, hoofd van Alfa Romeo voor EMEA en Alessandro Maccolini, Exterior Chief Designer van Alfa Romeo, geven een zeer gepassioneerde presentatie over het ontstaan van de 4C en de filosofie achter deze prachtige machine. Het enthousiasme is zo aanstekelijk dat er nog maar één ding door mijn hoofd speelt; ‘Ik moet er in rijden! En wel zo snel mogelijk.’ Maar voor het zover is wordt er een andere verrassing onthuld; Nicola Larini komt binnen en vertelt niet alleen over zijn overwinningen in de DTM met de 155, alweer 20 jaar geleden. Hij blijkt de 4C al ruim 200 rondjes over het Balocco circuit te hebben gejaagd. Het enthousiasme waarmee deze door de wol geverfde coureur over de 4C spreekt maakt de spanning bijna ondragelijk. Zou het dan toch waar zijn. Heeft Alfa Romeo een supercar ontwikkeld met een prijskaartje van een (kale) E segment sedan? Het lijkt er werkelijk op als ik de twinkeling in Larini’s ogen zie. Wanneer hij over het jagen met deze auto over het circuit vertelt, hangt iedereen werkelijk aan zijn lippen. Dit is beslist geen ingevlogen VIP die even voor de bühne een ingestudeerd verhaaltje afdraait!

Dan mogen we de rode hoes van onze eigen 4C  halen. Het is een moment om even stil van te worden. Daar sta je dan oog in oog met een bommetje Italiaans temperament. De tijd van ‘hoe zou het zijn’ is definitief voorbij. Nu is het showtime!

balocco 4c b

Een kwartiertje later raas ik ver voorbij de 200 kilometer per uur door de kombocht op de baan. De DNA knop mocht niet in de race stand. Het circuit was nog niet helemaal droog en hoewel alle kersverse 4C eigenaren een grote Cuore Sportivo hebben.., het zijn geen Larini’s. In de race stand staan de elektronische hulpmiddelen namelijk uit, maar in de dynamic stand waken ze nog over de veiligheid van de auto en haar inzittenden. Een drift van 30 graden wordt nog door de vingers gezien, maar daarna neemt de elektronica het over. Ik heb wel eens eerder op Balocco gereden en ben geen nieuweling op het circuit. Maar toch is het tijdens het eerste rondje een beetje aftasten. De bochten weer voor de geest halen en de rempunten bepalen. Wat dat laatste betreft hoef je je geen zorgen te maken. De vertraging is spectaculair. Zo sterk zelfs dat ik merk dat ik weldra bij het insturen  van een bocht door het grote vertrouwen tegen onderstuur aanzit. Maar het is maar een hint. De auto blijft erg neutraal en door een beetje met de massa van de auto te spelen zit je in de korte bochten zo in overstuur.

4c balocco2

En dan het vermogen; Ik ben de relatief korte versnellingen niet gewend (normaal voor een turbo motor maar zonder de lange uithalen naar 7 of 8 duizend toeren van een ongeblazen versie) maar voel me daardoor niet of zelden ongemakkelijk. Er is veel vermogen beschikbaar ongeacht het toerental. De auto voelt in het begin wat krap voor mijn Hollandse lengte, maar na een paar minuten weet ik het zeker. Dit is een maatpak waarbij rem, gas en stuur uitstekend blijven communiceren. De TCT bak is razendsnel. Klikken is schakelen. Niet alleen de handling is dik in orde maar ook de versnelling. We mogen de launch control uitproberen. Ik voel me met mijn 43 jaar weer een kleine jongen met een hele vette grijns op het gezicht. Deze auto is helemaal goed en een absolute must have voor een Alfista. Als klapper op de vuurpijl ga ik een rondje voluit in de stoel naast Nicola Larini. Hij laat zien wat ik slechts intuïtief aanvoelde. Het grensbereik bij deze auto ligt heel ver weg. De grip is fenomenaal even als de balans bij korte lastwissels. We driften een paar bochtcombinaties door en tikken bijna V-Max aan op het snelle stuk. Wat een enorm speelgenot!

httpvh://youtu.be/-prIT8O-ugU

Maar het goede nieuws is nog niet op. Fabrizio Corigliano van de marketing afdeling van Alfa Romeo vertelt ons dat er een 4C club in de maak is waar iedere 4C bezitter deel van uit kan maken. Hierdoor krijgen we de kans onze rijkunsten te verbeteren op het circuit en andere 4C ervaringen met elkaar te delen. De dag was in elk geval een overdonderend begin van deze nieuwe ervaring. De 4C is een uitgesproken beleving die wellicht niet iedereen zal aanspreken, maar een absoluut statement is van puur rijgenot en de herrijzenis van de echte Cuore Sportivo!

Mijn dank gaat ook uit naar het team van Alfa Romeo Nederland die mijn deelname aan deze onvergetelijke dag mogelijk heeft gemaakt.

 

‘OttoCi’

httpvh://youtu.be/l-3X5SGtwf8

3 gedachten over “AutoEdizione-lezer test Alfa Romeo 4C op Balocco

  • 31 oktober 2013 om 20:15
    Permalink

    Wat mij opvalt is dat Alfa Romeo weer open over de DTM aan het praten is trekken weer coureurs van stal dit zagen wij ook bij de AutoDelta meeting op Monza! prachtig verhaal trouwens dit!

    Je merkt aan alles dat Alfa Romeo nu echt los gaat!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 1 november 2013 om 13:42
    Permalink

    Het was een geweldig evenement en de aandacht voor de klant was van topnivo een echt premium merk waardig. Niettegenstaande minder positieve berichten over Alfa Romeo op deze site kan ik melden dat er echt hard gewerkt wordt aan een nieuwe positionering van een uniek merk die veel mensen met een sportief autohart zeker zal aanspreken.

    Beantwoorden
  • 1 november 2013 om 18:06
    Permalink

    OttoCi: Dat is ook zo, Alfa zal zich herpositioneren, de ingrediënten zijn voorhanden. Leve AR.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.