AutoEdizione test: Alfa Romeo Brera 1750 TBI ti

BreraProva

Perfectie.

Dat is de enige conclusie die je kunt trekken zodra je in deze coupé stapt (nadat je er enkele minuten lang van buitenaf op hebt zitten kwijlen). De auto is beter afgewerkt dan ooit, en voelt aan als solide GT van meer dan 50 mille. Maar nee, voor rond de 40.000 heb je al een kunstwerk als dit in huis (TI=44.000), dat bovendien nu echt snel en strak rijdt ook. Milanese kunst dus… Nu komt de naam Brera écht goed tot z’n recht!

Dat Giugiaro zijn huiswerk weer eens goed gemaakt had wisten we natuurlijk al, maar de auto die het in deze test betreft overtreft toch alles. Het Blu Misano, of beter gezegd Maserati blauw -omdat dat de lading beter dekt- met daaronder, vier prachtig gevulde wielkasten middels 19 inch 10 spaaks ‘Titanio scuro’ velgen, maken van deze Brera meer dan ooit een lust voor het oog. Het design is compleet in balans dankzij deze heerlijke TI (Turismo Internazionale) outfit. Een badge dat al sinds jaar en dag elk Alfa hart sneller doet kloppen. TI staat voor hoogwaardige sportiviteit en schoonheid. Het is alsof ze bij Alfa Romeo willen zeggen; ‘dit is nog meer Alfa, dan dat je al van ons gewend bent’. En na wat twijfelachtige jaren is dit ook meer dan terecht een model, dat deze badge met recht ‘mag’ dragen. De rode remklauwen maken het helemaal af. Vriend en vijand kijken achterom zodra deze auto nadert. Alsof gister de marktintroductie net heeft plaats gevonden. En deze variant is ook chique te noemen, want met een glazen dak en piano lak zwarte spoiler boven de achterruit en dito ‘driehoekje’ onderaan de A stijl, is het ook eens te meer duidelijk dat Italiaanse merken momenteel nog steeds de toon bepalen als het gaat om goede smaak.

En dan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over de looks gehad, die eigenlijk altijd al een ruime voldoende scoorden. Nu scoort de Brera ook op vele andere fronten. Het lichtvoetig wegsprinten dankzij de schone 1750 Tubro Benzina met een dikke 200 pk, maakt van de ‘Brera cocktail’ sinds enkele maanden een ontzettend smakelijk mixje. Het eerste wat opvalt is de ergonomische kick die je krijgt van dat geweldige stuur, die je vervolgens met ontzettende veel gevoel en precisie kunt hanteren tijdens het rijden. Dit laatste komt natuurlijk ook door het ingenieuze Q2 systeem dat tegenwoordig standaard is op de Brera’s zonder Q4. Het voelt alsof je qua bochtenwerk ‘all the way’ kan gaan, hetgeen natuurlijk niet zo is… Deze Alfa geeft een oppermachtig snel en wendbaar gevoel, iets wat over een Brera nog nooit eerder is gezegd, tot frustratie van menig Alfist. In elke bocht blijft de Brera 1750 als een blok op de weg liggen. De motor van deze lichtgroene C label 1750, is uitermate gretig en klimt lekker rap in z’n toeren (op die ene fractie na, als je het gas te snel intrapt). Netals bij de Delta 1.8 DiJet die wij reden een technische openbaring, waardoor je gelukkig even kunt stoppen met dromen over grote Italiaanse blokken met veel stuwkracht vanaf de achterwielen.

En toch denk je daar vrij snel weer aan. Want dit is hoe je het wend of keert een Alfa Romeo met een pretentieus Milanees uiterlijk. Ok.., de stoelen staan net niet diep genoeg (even bukken om het stoplicht te kunnen zien), waardoor je weet dat het officieel meer een coupé is dan een up market ‘GT al Italiana’. Maar ondanks de snelheid en de wenbaarheid die het nu heeft, weet je dat iets anders oorspronkelijk de bedoeling is geweest. De purist weet namelijk dat een Alfa die vrij laag is en waar je niet of nauwelijks achterin kan zitten, zoals bij onze testauto, een Alfa hoort te zijn met een brullend geluid en stuwkracht van achter uit… Kortom, een Alfa met meer drama.

Doet dat iets af aan deze Brera 1750 ti? Helemaal niets, want deze auto is een feest in alle opzichten. Voor een relatief schappelijk bedrag rij je namelijk weg in iets dat beter oogt én rijdt, dan menig dure Duitse opponent. Je zou wel gek zijn als je als alleenstaande (of koppel), op zoek naar een mooie rijdersauto zonder al te veel ruimteaanbod, aan deze Alfa voorbij zou gaan. De TI is al helemaal een wannahave van je welste, aangezien je dankzij dat pakket nog mooier en brutaler kunt bochten en remmen in een nóg mooier maatpak.

Zittende op die prachtige Pelle Frau lederen gekuipte stoelen met unieke TI badge, in zo’n perfect afgewerkte cockpit voorzien van mooie materialen (..we zochten koortsig naar goedkoop plastic wat sommige autobladen in deze auto menen te kunnen vinden..) , uitkijkend op witte LED verlichting in de wijzerplaten, en een super stoere turbometer die lekker tekeer gaat terwijl je sprintjes trekt…, is deze Brera 1750 Turbo Benzina ti toch een echt ‘Alfa Romeo feest’ om in te rijden!

[nggallery id=66]

18 gedachten over “AutoEdizione test: Alfa Romeo Brera 1750 TBI ti

  • 19 oktober 2009 om 17:55
    Permalink

    Het is een waar genot om naar deze auto te kijken, laat staan om erin te rijden.
    Erg mooie kleur ook.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2009 om 19:33
    Permalink

    Zo te lezen erg goede verbeteringen; hopelijk gaan we ze wat meer zien! Dan wel als TI bestellen 😉

    Zit hier nog zo’n glazen dak in waar je (ik) met je hoofd tegen de rand aan zit?

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2009 om 22:00
    Permalink

    Schitterende auto blijft een wonder op wielen. Ik zou hem in die nieuwe rode kleur willen hebben met ook het TI pakket.Misschien met zwart leer met rood stiksel.

    Die mij die maar!!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 07:03
    Permalink

    Geen kritiek?… zijn jullie een beetje verliefd op die brera?

    Ik heb gehoord dat het geluid 3x niks is… wat is jullie mening hierop?

    Verder vind ik het jammer dat de achterbank in een brera echt voor de sier is… je kunt daar helemaal niets mee.. ze hadden hem beter 30 cm korter of 5 cm langer kunnen maken… wat is de bedoeling hier geweest?

    Ik heb er ingezeten, maar mijn kids (8 en 10 jaar) konden er niet met goed fatsoen zitten.. daarom rijd ik nu een GT waar ze prima de ruimte hebben..

    Beantwoorden
    • 15 augustus 2021 om 10:00
      Permalink

      Haha grappig!
      Met twee kids moet maar voor een gezinsauto gaan. Denk ik dan maar.

      Groetjes Karel

      Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 08:26
    Permalink

    @Hans75: Natuurlijk hadden we wat kritiek wat betreft het geluid:

    “De purist weet namelijk dat een Alfa die vrij laag is en waar je niet of nauwelijks achterin kan zitten, zoals bij onze testauto, een Alfa hoort te zijn met een brullend geluid en stuwkracht van achter uit… Kortom, een Alfa met meer drama.”

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 08:49
    Permalink

    Ik weet nog dat ik tijdens 1 van de ritten zei: vroeger klonk zelfs een Arna als een vechtmachine. Nieuwe techniek levert nieuwe geluiden op. De Brera 1750 klonk echter alles behalve zielig.

    Het meest opvallende is (en dat lees je ook in andere tests) dat deze coupé eigenlijk alles geeft wat je hartje begeert. Perfecte upmarket fun car dus.

    Wat de ruimte betreft heb je gelijk. Maar dit is dan ook een echte GT/coupé. Ik vind het geweldig dat ze dat achterbankje heel goed hebben afgwerkt ook al zul je ‘m nooit gebruiken. Maar een 2+2 ?? Dat is het zeker niet. Een Maserati GranTurismo..dát is een 2+2.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 09:12
    Permalink

    Ik woon in de buurt van Hilversum en omstreken en de laatste tijd zie ik redelijk wat Brera’s en Spiders Rijden. De mooiste tot nu toe is een Witten met de mat zwarte velgen zoals deze Blauwe 1750 TBI ti ook heeft.
    Ondanks dat het front van de Brera/spider bijna gelijk is met de Alfa 159 zie je toch direct dat het niet om een 159 maar om een brera/spider gaat.
    Echt een hele coole auto…

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 20:09
    Permalink

    Als deze mooie Brera 40 k kost, waarom kost een GT nog steeds 32 k.??

    Maar top motortje die 1750 tbi, nu nog ffe muli-air erop bouwen!

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 22:54
    Permalink

    Je kan bij EPS toch gewoon een hele mooie set erop zetten de Brera is duizende euro’s goedkoper geworden dus kan dat ook wel nu en doe gelijk maar een Setje OZ velgen en een Bilstein demper setje, Squadra chipje.

    Alfa’s zijn altijd een prachtige basis waarbij je ze zelf opsmaak kan brengen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2009 om 23:03
    Permalink

    Het Engelse AutoDelta heeft trouwens een mooi pakket voor de Spider en de Brera en dan de nieuwe 1750 motor.

    Jammer dat Alfa Romeo nooit hele speciale uitvoeringen heeft gemaakt van de Brera behalve dan de Prodrive Brera S en een gelimiteerde oplage maar voor de rest nooit een GTA of een QV.

    Misschien kan zijn opvolger hopelijk met achterwiel aandrijving voor meer succes zorgen hopelijk ook weer met eigen V6 en turbo motoren. Is hier al trouwens wat over bekend weten jullie al iets van de coupe’s die gaan komen bij Alfa Romeo??

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2009 om 09:00
    Permalink

    Nee, niet echt. Behalve dat er geruchten zijn over een grote coupé op basis van de aanstaande ‘169’.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2009 om 16:58
    Permalink

    Complimenten, smakelijk geschreven testverslag (zoals we inmiddels gewend zijn ;))

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2009 om 11:37
    Permalink

    Wow, mooie foto’s zowel van de auto als van Rotterdam ;), meneer Mariani is ook Rotterdammert? Foto 3 en 4 vind ik echt heel goed gelukt.

    Even studie afmaken en dan weet ik wel wat mijn eerste leasewagen wordt 😀

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2009 om 18:23
    Permalink

    Ja het is momenteel redelijk onduidelijk wat Alfa Romeo gaat doen bijvoorbeeld de heerlijke GT krijgt die een opvolger? misschien kan Alfa Romeo met Mazda wat doen op dit gebied Mazda zou samen met Alfa Romeo een nieuwe MX 5 en Spider ontwikkelen en volgens mij komt daar ook een Lancia versie en een Abarth versie van!!.

    Het zou natuurlijk mooi zijn als Alfa Romeo een Duetto Spider maakt en een meer hardcore GT met de zelfde bodemplaat alleen andere body en meer Hardcore qwa rijders auto nog! ,waarbij ook gelijk een QV en een GTA versie kunnen komen.

    Lekker de nieuwe 1.4 TBI Multiair en de 1750 TBI Multiair voor de snelste uitvoering!!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 3 april 2010 om 21:01
    Permalink

    Even onder de kap gekeken.Alleen openen bij de garage.Ik rij zelf een 156,2.0ltrTS en die is ook mooi onder de kap.Hoe ziet deze brera eruit zonder die grote plastic kap op het blok?Of kan dat niet?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.