BMW heeft voorlopig geen grote plannen met Fiat

Vanaf de beurs in Milaan (foto) is vandaag bekend geworden dat de koers van het aandeel Fiat SpA momenteel wat in de min zit (-0,26%). Een van de oorzaken is volgens de analisten de ontkenning van BMW dat het een grootschalige samenwerking met de Italiaanse autobouwer zou overwegen. De Beierse CEO Friederich Eichner maakt een eind aan de speculaties en moest door ietwat onverklaarbare geruchten, zelfs ontkennen dat BMW zich zou klaarmaken voor een overname van Alfa Romeo. Ondanks dat, betreft het dit keer gelukkig geen moddergevecht zoals in de gevallen met Volkswagen. Reithofer liet weten dat de betrekkingen tussen BMW en Fiat uitstekend zijn, maar dat er geen groot samenwerkingsverband op handen is wat betreft het delen van techniek en platformen.

12 gedachten over “BMW heeft voorlopig geen grote plannen met Fiat

  • 4 februari 2011 om 15:20
    Permalink

    BMW had zeker FGA even nodig om Peugeot te laten instemmen op hun voorwaarden… hun samenwerking is wel aanstaande…

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 16:35
    Permalink

    Ja dat zou wel eens kunnen kloppen. Politieke spelletjes noemen we dat.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 18:29
    Permalink

    Ik zou ook niet weten wat BMW met Alfa zou moeten. BMW heeft niets maar dan ook niets te duchten van Alfa. BMW is 1 van de meest succesvolle automerken ter wereld en hoeft zich in geen enkel segment te bewijzen.

    Dat ze niet met FGA groot gaan samenwerken is ook volkomen verklaarbaar. Ze hebben de Mini en een samenwerking met PSA. Hieruit zijn fantastische motoren geboren die winnaars zijn bij de engine of the year award. Wat heeft FGA dan aan BMW te bieden ?

    Multiair ? Dat heeft BMW allang onder een andere naam
    (Valvetronic) en een iets andere techniek in haar motoren. Niets nieuws onder de zon dus voor BMW.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 19:35
    Permalink

    @Ferry832: Iets te veel loftrompetten Ferry. BMW heeft een hele hoop te duchten. In de lagere segmenten is het merk totaal afwezig dus als het geen solide samenwerking aan zou gaan met een sterke speler op die markt (PSA is aanwezig maar naar mijn mening niet sterk op de langere termijn) heeft BMW over 10 jaar een heel groot probleem. En daarbij kan het veel grotere FGA-Chrysler uitkomst bieden.

    Ik weet dus ook zeker dat deze firma’s bij elkaar zullen aankloppen voor een deal. Alleen niet voor 2014.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2011 om 20:17
    Permalink

    @Ferry832: Ik meld me direct al JohnyM3 en ga het dan heel positief over Alfa hebben! Ha.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2011 om 17:23
    Permalink

    @Ferry832: Valvetronic is veel duurder in produktie dan het systeem van fiat. Jullie onderschatten hoe fiat denkt. Maximale output tegen lage produktie kosten. Bijvoorbeeld de TSI motoren van VW, zijn super, maar heel duur. Fiat heeft TBI waardoor zonder compressor soortgelijke rijeigenschappen ontstaan.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2011 om 17:50
    Permalink

    @Pan: Klopt wat je schrijft maar beide merken berekenen dit door aan hun klanten. Dat die dat in grote getallen kopen blijkt uit het succes wat ze hebben. Die klanten vinden dat dus blijkbaar niet erg om wat meer te betalen.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2011 om 18:04
    Permalink

    Voor kwaliteit en exclusiviteit wordt meer betaald. Daarom verdient Ferrari veel meer geld per verkochte auto dan FGA.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.