Column: Kerstgroet vanuit Piemonte

fiat xmas

2012 was een roerig jaar voor het door ons allen zo geliefde Italië. Wat jarenlang werd gedoogd en vanzelfsprekend was, stond allemaal opeens ter discussie. Bezittingen werden in kaart gebracht, belastingen aangescherpt en menig gefortuneerd Italiaan zat met samengeknepen billen te wachten tot hij of zij aan de beurt was om te worden geschoren. De financiële situatie dreigde het land in korte tijd in de hoek te manoeuvreren waar de klappen vallen. Gelukkig ging dat allemaal net goed. Super Mario (Monti) moest alle zeilen bezetten en draaide vele overuren. Mede dankzij snel en comfortabel transport in zijn Thesis.

Ook de Italiaanse auto-industrie kreeg harde klappen. Waar in het verleden ruim 2,2 miljoen auto’s op jaarbasis de fabriekspoorten uitrolden, blijft dit aantal in 2012 steken rond de 800.000 stuks. Jeep was nota bene het merk dat de Fiat Group er dit jaar doorheen zou slepen. Als je me dat een jaar of drie geleden had verteld had ik je hoogstwaarschijnlijk hard uitgelachen. Desalniettemin ben ik blij dat Marchionne dit avontuur  in 2009 heeft aangedurfd. Ik heb ooit het bedrag gehoord dat Jürgen Schrempp namens Daimler achter de merken Chrysler, Jeep & Dodge heeft aangegooid en daar krijg ik nog steeds rillingen van. Dapper van Marchionne dat hij het tóch heeft gedaan en indrukwekkend dat er dit jaar al ruim 1,5 miljoen (+22%)  van die Amerikaanse bakken over de toonbank zijn gegaan. Dat kon Marchionne drie jaar geleden ook niet bevroeden, maar soms heb je een beetje geluk nodig.

En dat de Amerikaanse automarkt behoorlijk in de lift zit, zal ook in 2013 voor Fiat van cruciaal belang zijn. Hiermee kan het merk de belabberde situatie in Europa, ook het komende jaar het hoofd bieden. Daarna maar eens kijken wat er gaat gebeuren. Marchionne is de laatste tijd volop in de media en roept van alles. Feit is denk ik dat ie erg afhankelijk is van wat er in Europa de komende periode gaat gebeuren en hoe Fiat daar naar omstandigheden het beste op in kan spelen. Dat hij ambitieus is en de aanval kiest stemt mij in ieder geval op dit moment positief.

Ook in Nederland heeft de Fiat Group Automobiles een erg moeilijk jaar achter de rug. T/m november voor Fiat een min van ruim 35%. Dat moet toch veel pijn doen. Met als voorlopig dieptepunt dat de nieuwe Nederlandse baas, Cor Baltus, al na ruim een half jaar de handdoek in de ring gooide. Persoonlijk hoopte ik dat nou juist hij dé man was die de marketing van FGA in Nederland op een hoger plan zou brengen. En de merken wat minder op aantallen en ad hoc-basis aangestuurd zouden gaan worden. Maar dat bleek ijdele hoop. Er zit nu weer een ‘carrière-Italiaan’, waarvan je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, kan verwachten dat ie hier weinig gaat opbouwen. Hij zal zich volledig gaan focussen op wat ze in Turijn willen zien: verkopen! Liever gisteren dan vandaag.

Gelukkig zijn wij/jullie als lezers van AutoEdizione niet zo afhankelijk van de bovenstaande ontwikkelingen. Wij hebben allemaal al een of meerdere bella’s uit de tijd dat het aanmerkelijk beter ging. Maar, het zou toch best leuk zijn als ook ons nageslacht met enige regelmaat kan wegdromen bij al het mooist dat tegen die tijd uit de Italiaanse fabrieken komt.

Ik wens jullie allen een goed kerstfeest & een gezellig, gezond en gelukkig 2013 toe!

 

Paul van Beukering, december 2012

[nggallery id=897]

illustratie©Mattia Mariani

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.