Compleet Alfa Romeo D-segment in aantocht

alfa romeo toekomst1

De raad van bestuur van Fiat SpA zou deze week aan een groep aandeelhouders meer inzage geboden hebben, in het nabije toekomstplan voor Alfa Romeo. Zoals gezegd gaat het om 9 nieuwe modellen, waarvan velen zich nog afvragen welke dit zullen zijn en in welke Italiaanse fabriek deze geproduceerd zullen worden. Wat dat laatste betreft wordt nog voorzichtig uitgegaan van Cassino, maar gezien de omvang van het plan is Mirafiori een geschiktere kandidaat. Deze grote fabriek in Turijn kan volgende maand meer duidelijkheid verwachten als het hier om gaat.

De naam Giulia duikt officieel nog niet op, maar wel de uitspraken dat het om een zeer compleet D-segment gamma zal gaan, met een variatie aan modellen met dezelfde basis. De invulling van dit nieuwe D-segment, zal doen denken aan het Alfa Romeo van weleer wat karakter betreft (foto boven). Ook spreekt men over een zeer competitief Alfa Romeo op het gebied van kwaliteit, techniek en prijsstelling.

alfa romeo toekomst

Het D-segment van Alfa Romeo, zal gepositioneerd worden onder een E-segment topmodel dat in Turijn gebouwd zal worden (waarschijnlijk Grugliasco), op basis van de aanstaande Maserati Ghibli. Naast een sedan, zullen ook een Sportwagon, SUV én coupé  gepland worden. Dit uitgebreide project heeft inmiddels groen licht gekregen voor uitwerking. Als extra niche zal Alfa Romeo zoals bekend ook de 4C, een open 4C (Targa) en Spider Duetto lanceren in dezelfde periode tot 2016.

De positionering in de markt wordt rechtstreeks tegenover rivalen van de merken BMW en Audi, zij het voor scherpere prijzen. De prijslijst van het nieuwe D-segment van het Milanese merk, zal variëren tussen de 27.000 en 47.000 euro. De E-segment Alfa begint rond de 35.000 euro, evenals de Spider Duetto. De 4C varianten starten echter rond een prijs van 50.000 mille. In het B- en C-segment zal Alfa Romeo in deze periode werken aan evoluties van het bestaande gamma.

8 gedachten over “Compleet Alfa Romeo D-segment in aantocht

  • 27 december 2012 om 18:23
    Permalink

    Ja leuk goed nieuws maar wanneer er word al lang over gepraat maar het resultaat is dat de 159 er niet meer is een geen opvolger die morgen bij de dealer staat. Het klinkt allemaal mooi. Ik hoop dat ze ook aanslaan in de VS en in Azie. En ook dat de russen die saaie koekblikken laten staan voor een AR. Hoop wel dat het uiterlijk meer naar de 156/159 gaat ipv de Giulietta. En latten ze A.U.B. een omhoog springende motorkap maken voor die voetganger vriendelijkheid (als dat al zo nodig is) ipv een veel te hoge neus. Ik zie ook wel wat in een stradale na de euro ncap test (voor de marketing helaas een noodzaak) met maar 1 klapzak om het gewicht verder te reduceren ik koop geen auto om hem tegen een boom te parkeren maar om er omheen te sturen. Als we die zakken vervangen voor spijkers zouden meer mensen bewust en anticiperend rijden helemaal bij die SUV’s die denken allemaal dat ze king off the road zijn.

    Ik hoop dat ze snel komen 2016 duurt nog zomaar nog 3 jaar voor 2017 begint. Helaas zullen die prijzen wel zonder belasting zijn. Een instap 156 1.8 was destijds leuk geprijst 22.213 een 2.5 V6 35.700 in belastingen met 43% BPM. Toch ben ik bang dat die instapper dus zomaar 35.000+ gaat kosten met belastingen. ook een gewicht van 1225 zou me wel weer aanstaan. Maarja een 159 was net zo groot en zwaar als een 166.

    Beantwoorden
  • 27 december 2012 om 20:39
    Permalink

    Rechtstreeks gepositioneerd t.o. BMW en audi. En dan net zoals Karl-Heinz Kalbfell de introductie in Muenchen organiseren (159). L’histoire se repete! Als A.R. nu gewoon zijn roots trouw blijft dan komt het wel goed. Voorbeeld: 156!

    En ondertussen werd 2014 via 2015 toch nog 2016…..

    Beantwoorden
  • 28 december 2012 om 10:41
    Permalink

    @niccolo

    Het schijnt dat Audi de komende jaren miljarden 😯 wil investeren voornamelijk om BMW voorbij te streven. Wat dat betreft speelt deze nieuwe Alfa een kleine rol.

    Auto zal het voornamelijk gezien de Eurocrisis in Amerika en Azie moeten gaan doen. Imagoprobleem speelt daar ook minder, hier snappen mensen niet dat je een Alfa koopt i.p.v. een Audi.

    Beantwoorden
  • 28 december 2012 om 11:05
    Permalink

    ach Audi..die zijn alleen met formaat bezig. De grap is dat de consument straks lekker verder gaat kijken omdat ze juist iets anders willen dan zo’n massamerk. Audi heeft wel dikke plannen voor 2020, maar wat ze daarbij vergeten is dat het dan…2020 is. Andere tijden dus.

    Beantwoorden
  • 28 december 2012 om 13:49
    Permalink

    Toch is een prijsstelling van 27 tot 47K zeer scherp in de hiudige tijd. Er wordt wel verwezen naar de prijzen van de 156, maar vergeet even niet dat dit model inmiddels 15 jaar oud is ! Ik heb de mijne nog in guldens afgerekend.

    Even ter vergelijk, mijn 159 2.4 Qtronic had een catalogus prijs van 55K en dan hebben we het nog niet over de extra opties. Een collega probeerde een 318D touring te configureren en kwam zonder problemen op 47K. En dan nog was het een behoorlijk kale ECO variant.

    Dus als een 2.0JtdM met TCT (of misschien wel de nieuwe V6 diesel met TCT) voor 44K in de prijslijst komt te staan en de top V6 voor 47K dan is dit echt een competitieve prijsstelling.

    Beantwoorden
  • 28 december 2012 om 23:45
    Permalink

    @Eelco van Vliet

    Sorry ik had het er bij moeten zetten. Ging me meer om het algehele prijskaartje ongeacht fabrikant. De BPM gaat omlaag en de co2 heffing is soms nul en anders lager dan de 43% BPM maar de auto’s zijn er niet goedkoper op geworden. Dat 27 mile gezien de rest best scherp is zal vast maar een prikkie is het niet. Onze EX 156 had bijna een gelijke aanschaf prijs als een aangeklede PBM vrij Punto of Mito. Ok prijs per kg is bijna gelijk maar de afmetingen niet ruime B tegen D.

    Beantwoorden
  • 29 december 2012 om 00:42
    Permalink

    Het blijft toch lastig vergelijken aleen al vanwege de uitrusting. De 156 had een heleboel niet standaard waaronder:

    Geen 8 airbaigs
    Geen 5 sterren veiligheid
    Geen standaard Airco (of Clima)
    Geen tractiecontrole/VDC/stabiliteit
    Geen uitgebreide boardcomputer (de facelift wel)
    Geen centrale vergendeling met AB
    Geen mistlichten
    etc.

    Als je de 156 op spec van de 159 brengt dan is íe íneens een stuk duurder.

    27K is nog steeds een hoop geld, maar ga maar een voor dat bedrag een A4, C-klasse, V60 of Insignia proberen te kopen.

    3 serie vanaf 38k
    V60 vanaf 31K
    C klasse vanaf 36K

    Maar ik zit wel uit te kijken naar de nieuwe Giulia, hij kan mij toch niet snel genoeg komen. De 159 gaat gelukkig nog wel even mee 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.