De FIAT 600 keert terug

Voor en na de 500.

FIAT vond 67 jaar geleden een succesvol concept uit. Dat was niet zoals de meeste mensen zullen denken de 500 uit 1957, maar de 600 uit 1955. Het zegt iets over de immense opkomst van het naoorlogse FIAT als producent van de auto als massaproduct. Successen waren geen uitzondering, het waren de hoogtijdagen van een daadkrachtige Italiaanse industrie. Door het enorme internationale succes van de 500, sneeuwde de 600 een klein beetje onder. Een klein beetje, want van de 600 werden maar liefst een paar miljoen in Italië gebouwd en nog eens enkele miljoenen onder licentie in het buitenland (van de 500 ruim 5 miljoen in totaal). Het getal 600 doet vermoeden dat de 500 chronologisch gezien aan de 600 vooraf ging. Dat is in feite ook zo, maar daarbij moet je vooral denken aan de vooroorlogse 500 ‘Topolino’ en niet aan de charismatische ‘Nuova 500’ die even later de markt zou bestormen. Lees voor een gedetailleerde beschrijving van de geschiedenis ons artikel van toen de 600 60 jaar bestond in onze lange ‘La Grande Storia’ reeks.

Een nieuw keerpunt voor FIAT?

FIAT wil zich volgend jaar opnieuw aan de wereld presenteren als elektrisch merk voor de gewone man. In 2007 zocht FIAT ook al naar een nieuw elan, toen het onder leiding van Marchionne de 500 liet terugkeren. Dat was niet zonder succes en een verademing voor het bijna ten onder gegane FIAT. FIAT heeft dat succes inmiddels verlengd met een compleet nieuwe EV. Velen van jullie zullen het FIAT van nu echter ook niet al te succesvol achten (bij gebrek aan nieuwe marktintroducties), ware het niet dat het merk in Brazilië sterker is dan ooit en dat de 500X zelfs in Amerika wordt verkocht (zij het in niet al te grote aantallen). Toch staat het beroemde merk uit Turijn er cijfermatig beter voor dan 15 jaar geleden. Hoe dan ook Stellantis vindt het na een luwe periode tijd voor een totaal nieuwe impuls op Europese bodem. Het 500 label vertegenwoordigt daarbij niet langer een heel gamma (zoals FCA dat wenste) en voor een nieuwe grotere variant van de 500 zal vrijwel zeker de historische naam 600 weer van stal gehaald worden. Dat meldt de site Passione Auto Italiane, die het uit betrouwbare bron zegt te hebben vernomen. FIAT zal de nieuwkomer hard nodig hebben aangezien het gamma nu in rap tempo aan het verouderen is.

Tot nu toe was de test in de sneeuw van begin dit jaar het enige tastbare bewijs van de FIAT B-UV in ontwikkeling. Onderhuids zal veel hetzelfde zijn als de Jeep Avenger, wat kan verklaren waarom we pas laat nieuwe testexemplaren van de 600 zullen zien. Waarschijnlijk dus direct met definitieve carrosserie. Hopelijk deze winter want het gebrek aan tastbaar bewijs maakt angstig.

FIAT 600 wordt strategisch belangrijk.

Deze ruimere 500 wordt een compacte SUV uit het Poolse Tychy, is in eerste instantie een EV, en wordt voor de Europese markt een hele belangrijke. Je zou kunnen zeggen dat deze opvolger van de 500X het succes van de elektrische 500 zal moeten gaan ondersteunen. Terwijl een nieuwe Panda bijna gelijktijdig vooral de Italiaanse markt opnieuw naar zich toe zal moeten gaan trekken, zal deze ‘600’ FIAT weer aan hogere verkoopcijfers op de Europese markt moeten gaan helpen. De FIAT 600 wordt in 2023 gepresenteerd en zal in tweede instantie ook als milde hybride op de markt komen. De nieuwe FIAT 600 wordt voor Tychy het tweede B-UV model. De nieuwe Jeep Avenger is al in productie en op termijn zal ook de kleine nieuwe Alfa Romeo SUV in productie gaan, die een historische naam zal krijgen (Junior?). Om plaats te maken voor deze nieuwkomers zullen de milde hybride modellen van de 500 en de Ypsilon uit productie gaan. De 500 uit 2007 heeft al een tijdje een opvolger uit Turijn en de nieuwe Lancia Ypsilon is reeds in ontwikkeling en komt in 2024 op de markt. Dit laatste werd afgelopen weekend trouwens vanaf Monza ook weer bevestigd door Agnelli nazaat John Elkann.

5 gedachten over “De FIAT 600 keert terug

  • 13 september 2022 om 20:36
    Permalink

    Ben benieuwd of het dan ook nog wat lijkt op een oude 600. M.a.w. Of ze er net zo goed inslagen als bij de 500 om er z’n succesvol retro wagentje van weten te maken.

    Ik vraag me wel af of het slim is de productie van de 500hybride te stoppen dat ding verkoopt nog erg goed en een EV kost toch 6 mile meer als ik de 42kw red vergelijk met de benzine versie. De 24kw is wel goedkoper maar daar kom je niet ver mee met een benzine kun je in 1 dag naar Milaan of het Gardameer reiden dat gaat je met de 42kw niet lukken maar met de 24kw heb je al een dag nodig van Groningen naar Maastricht 🙁

    Beantwoorden
    • 14 september 2022 om 11:17
      Permalink

      Als de Euro 7 norm ingaat op 1 januari 2025, zal die 500 hybrid toch verdwijnen. De kosten zijn veel te hoog om die aan de Euro 7 norm aan te passen.
      Indien in 2023 de presentatie van de “600” en aanverwanten zal gebeuren, productiestart pas in 2024 (Fiat kennende….). Dan heb je de periode ervoor de tijd nodig om de fabriek om te bouwen. En dus de productie van de 500 hybrid te stoppen.
      Eigenlijk moeilijk op te lossen om die 500 hybrid in zijn huidige vorm toch nog te produceren tot einde 2024. Verplaatsing van de productielijn naar ergens anders voor 2 jaar ? Of beginnen met de “600” en aanverwanten op een andere plaats ?
      Productiecapaciteit / plaats is er nochtans genoeg bij Fiat….
      Waarom de 500 hybrid niet naar Servië verhuizen ? Productie voor de laatste jaren voor de EU, maar (nadien ook nog) voor export naar de rest van de wereld ?

      Beantwoorden
  • 24 september 2022 om 07:13
    Permalink

    De 600 zou gewoon een 500e met 2 echte achterdeuren moeten worden, dus iets verlengd, goede achterbank plus lichte facelift en een leuke station (giardiniera) erbij: klaar. Duidelijke lijn. Immers de 500X heeft ook geen echt verband met de 500. Geen SUV in de 500/600-lijn. NB De 500e staat toch al hoger op de wielen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.