De opvolger van de Lancia Lybra in grote lijnen

Uw verslaggever rijdt zelf dagelijks met groot genoegen in een geraffineerde Lancia Lybra vijfpitter.

Puur genot met dank aan de onmiskenbare ‘Stile Italiano’. Een Aurelia uit het jaar 2000. En bij het zien van de hedendaagse concurrentie in de vorm van Mercedes C, Opel Insignia of de nieuwe Volvo S60, is het mij en andere Lancia liefhebbers meer dan duidelijk wat de wereld van vandaag mist; Een nieuwe meer klassieke zakelijke Lancia in het grotere midden segment. Lancia heeft van ouds altijd op deze wijze een aantrekkelijke optie geboden van Augusta, Aurelia en Flavia tot Prisma, Dedra en Lybra. Sinds een paar jaar maakt de veelzijdige Delta gelukkig weer een hoop goed nadat de ondergewaardeerde Lybra familie in 2005 uit productie is gegaan. Maar toch weet de kenner dat er nog wat mist…

Geen nood voor wie het daarmee eens is. Sinds de transformatie van Chrysler, in combinatie met alles uit Italië wat daaraan gelinkt wordt, is (gelukkig) weer een hoop mogelijk. Er is niet veel bekend maar een paar maanden geleden werd er nog gezegd dat er genoeg in de pijplijn zit ook voor Lancia. In Amerika wacht men wat dit zakelijke middensegment betreft, al een tijdje op de opvolger van de ongelukkige Sebring. Sterker nog, de opvolger op basis van de 200c concept moet de officiële aanhef vormen van het totaal nieuwe Chrysler. Goede kwaliteit en techniek in combinatie met een smaakvol design, moet straks via dit model de Chrysler showroom weer vol doen stromen met klanten. Een model dat zich kan meten met de betere Europese concurrenten, waar de afgelopen tijd steeds meer Amerikanen naar uit hebben geweken. Lancia zal op haar beurt van deze gelegenheid gebruik maken om eindelijk eens over de nationale landsgrenzen heen te groeien.

Via het wereldwijde web is nu van oost tot west naar buitengekomen dat Chrysler het design van de nieuwe D segment auto heeft vastgelegd. Daarbij is duidelijk te zien dat de 200c concept nagenoeg gelijk is gebleven. Deze concept toonde toen een opzet met achterwielaandrijving. De basis van een nieuwe Lancia staat nu dus vast. Het gaat in eerste instantie enkel om een sedan op het nieuwe Compact Wide platform dat tevens ook de basis vormt voor de opvolger van de Alfa 159. Volgens het meerjarenplan zal deze auto begin 2013 debuteren en volgt er eerst nog een grondige facelift van de huidige Sebring. Van deze D segment auto zal ook een hybride versie op de markt komen.

[nggallery id=411]

9 gedachten over “De opvolger van de Lancia Lybra in grote lijnen

  • 2 augustus 2010 om 17:15
    Permalink

    Ik hoop dat deze D segement echt op de 200c concept gaat lijken…en wat zal de nieuwe naam worden? Ik hoop toch echt geen Lybra..vind Aurelia een prachtnaam!

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2010 om 18:19
    Permalink

    Ik vond de Lybra altijd zo mooi, dagelijks loop ik langs een SW en het blijft een prachtige auto met bijzondere lijnen. Die 200c ziet er prachtig uit, en zou met wat aanpassing goed bij het nieuwe Lancia passen. Ik vind zelf Thema of Dedra wel een goeie naam. Maar in navolging van Alfa Romeo zou een naam uit het verdere verleden ook goed kunnen.

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2010 om 21:45
    Permalink

    Hallo,

    Hebben jullie het bericht gelezen op http://www.italiaspeed.com over de come-back van de stratos ? Foto’s inclusief op italiaspeed !!!!

    Weten jullie daar iets meer van ?

    Beantwoorden
  • 2 augustus 2010 om 22:09
    Permalink

    Ja. Een kennis van ons was er zelf bij wij hebben het geluid van deze Stratos op film maar het beeldmateriaal toont de auto enkel in een flits. Er mocht niet gefilmd worden nl.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2010 om 01:03
    Permalink

    Ze leren het noooit bij Lancia: De Lybra ging in 2005 uit productie en de opvolger staat gepland voor 2013?????? En dan vooralsnnog alleen als sedan terwijl de Lybra vooral als SW werd verkocht. Kansloos, hier gaat geen enkele Lybra-rijder op wachten. Tegen de tijd dat dit model komt (als hij komt) rijden alle Lybra rijders al lang Alfa (in een gunstig geval) of (waarschijnlijker) iets Duits. Doodzonde, maar de ondergang heeft Lancia aan zichzelf te wijten. Geen modellenpolitiek = geen toekomst

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2010 om 11:23
    Permalink

    @mareblu
    de nieuwe delta is een slag groter en in dezelfde ptijsrange als de Lybra.

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2010 om 12:43
    Permalink

    Bovendien is dit een leuke Chrysler…. maar lang geen Lancia. Ik zie niet in hoe een Lancia-rijder hierin de stijl ziet die hij zoekt (dit model heeft bovendien erg veel van een gerestylde Opel Insignia, en hoeveel worden er daarvan verkocht… en hoeveel aan voormalige Lancia rijders… geen?).

    Rembrandt

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2010 om 00:13
    Permalink

    @integralechubasco: De Delta is geen sedan en ook geen SW en daarom alleen al voor veel Lybrarijders geen alternatief. de Delta kwam ook pas in 2007, toen was er al 2 jaar niets te koop bij Lancia in dit segment. Leaserijders ruilen na 3/4 jaar in, degenen die dus in 2001/2002 een Lybra aanschaften hadden geen keuze bij Lancia, die rijden nu een ander merk. Dat is ook gebeurd bij de Delta destijds, de meeste oude Deltarijders reden al lang een ander merk toen Lancia met een nieuwe Delta kwam. Andere merken leunen op 60/70% merkentrouw, die klanten komen steeds weer terug, Lancia moet telkens klanten van de concurrent afsnoepen. Dat is een doodlopende weg, getuige de cijfers. In Nederland mikte men bij de introductie op 1700 Delta’s per jaar, de teller staat na 7 maanden in 2010 op slechts 196 stuks, alweer ruim de helft minder dan in 2009 en vergelijkbaar met de Hyundai SanteFe, Jaguar XF en Mercedes GLK. Er worden nu meer Porsches en Landrovers verkocht dan Lancia’s. Voorspelling: binnen 3 jaar trekt Fiat de stekker eruit, in elk geval in Nederland.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.