Duitse ADAC vindt Fiat kwalitatief het beste na Toyota

Fiat ADAC

Fiat scoort zeer hoog in de jaarlijkse Duitse ADAC degelijkheidstest. Angela Merkel zal wel geen hoge pet op hebben van Italiaanse economische hervorimgsplannen, maar de auto’s van beneden de Alpen maken intussen zelfs indruk in het land van de ‘Gründlichkeit’. Dat is inmiddels al een paar jaar zo, dus de hele ouwe borrelpraat van ‘Italiaanse auto’s deugen niet‘ verdienen enkel nog een klein gapend handgebaartje en kunnen zo de prullenbak in. Fiat bouwt gestaag een goede reputatie op en de 500, Panda en Bravo scoren daarbij erg hoog. Intussen is Alfa Romeo erg goed bezig met de kwaliteit van MiTo en Giulietta en zijn de Delta en nieuwe Ypsilon uiteraard ook prima in orde.

De nieuwe Panda zal niet aan het vertrouwen van klanten hoeven te werken straks, want het huidige model heeft al jaren lang alle oude vooroordelen die nog bestonden onschadelijk gemaakt. Dat heeft overigens niet alleen met het spartaanse ontwerp te maken, want de meer chique 500 (de populairste Fiat van Duitsland) scoort nóg hoger door als tweede achter Toyota te eindigen in het klassement voor stadauto’s. Opmerkelijk is de veel minder goede score van de Ford Ka, die uit dezelfde fabriek in Polen rolt.

Uitslag ADAC betrouwbaarheidstest stadsauto’s:

 

  1. Toyota Aygo
  2. Fiat 500
  3. Peugeot 107
  4. Fiat Panda
  5. Renault Twingo
  6. Citroën C1
  7. Hyundai i10
  8. Volkswagen Fox
  9. Citroën C2
  10. Ford Ka

13 gedachten over “Duitse ADAC vindt Fiat kwalitatief het beste na Toyota

  • 27 oktober 2011 om 23:51
    Permalink

    @Autoedizione, nergens in het onderzoek wordt beweerd dat Adac Fiat kwalitatief het beste vindt na Toyota. Er staat slechts dat de 500 als 2e eindigt achter Aygo, dat zegt niets over beide merken als geheel.
    Het onderzoek zelf is overigens nietszeggend: de Aygo, 107 en C1 zijn technisch volkomen identiek maar toch krijgen ze verschillende kwaliteitsbeoordelingen (plaats 1,3 en 6).
    Als je hiermee wilt aangeven dat de kleine Fiat’s kwalitatief prima in orde zijn in vergelijking met andere kleine auto’s dan mag je dat op grond van dit onderzoek best concluderen natuurlijk:-)

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2011 om 10:50
    Permalink

    @mareblu

    Misschien om dat de Aygo als “Japanse” auto 3 i.p.v. 2jr garantie kent wat betrouwbaarder lijkt? Toyota heeft de naam ook mee.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2011 om 11:06
    Permalink

    @Mareblu: Fiat staat net achter Toyota in Duitsland… mag dat niet in een dikke smeuïge kop? Maar we accepteren wel dat iedereen op alle momenten zelfs tot op de dag van vandaag een Italiaanse auto degradeert tot een minderwaardig product terwijl het in werkelijkheid een betere auto is dan menig Frans of Duits model uit hetzelfde segment… 🙄 Laten we elkaar dan niet de maat nemen na minstens 15 jaar van onterechte -soms agressieve- antipubliciteit voor het Italiaanse product.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2011 om 11:16
    Permalink

    Ik moet al jaren “uitleggen” waarom ik in godsnaam in een Italiaanse auto rijd, zal wel nooit veranderen.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2011 om 14:12
    Permalink

    Dat de Ka zo slecht scoort komt vooral door de resultaten van oude bouwjaren. De huidige generatie die bij Fiat wordt gebouwd doet het wel goed, qua pechgevoeligheid.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2011 om 14:39
    Permalink

    Het huidige model valt het meest binnen het onderzoek als je afgaat op de geanalyseerde bouwjaren. Ik geloof er dus niets van dat het vorige model er nog mee te maken heeft. Zo’n onderzoek gaat per model en niet per typenaam.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2011 om 02:22
    Permalink

    Kijk dat is nog eens verhelderend! Het gaat dus niet om de kwaliteit, maar om het geregistreerd aantal pechgevallen. De Ka valt slechts door de mand op basis van oude bouwjaren. En om het dan over de kwaliteit van de Fiat’s te hebben: de 500 bestaat korter dan de concurrenten en mist dus de relatief lage scores die de concurrenten hebben in de jaren 2005 t/m 2007. Als je een vergelijking maakt van uitsluitend 2010 dan komt de 500 er zelfs niet best van af: samen met de Hyundai I10 en de Kia Picanto is het de enige auto die niet de maximale score krijgt. De Panda scoort overigens wle constant heel goed!
    Kortom zoals ik al eerder aangaf: nietszeggend onderzoek, zeer gekleurde weergave van AutoEdizione.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2011 om 11:51
    Permalink

    En deze site (1000ste keer dat ik dit zeg sinds de oprichting) STAAT voor een gekleurde weergave! En als je als een stel calvinistische ambtenaren (die graag op exacte cijfers kicken) daar niet mee kunt leven, ga je toch lekker het Financieel Dagblad lezen of anderszins… of je koopt gewoon een Toyota en een labrador. 🙄

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2011 om 14:11
    Permalink

    Ambtenaren lezen over het algemeen niet het FD. In het FD stond deze week trouwens nog wel een enthousiast artikel over het wereldwijde succes van Fiat, ondanks de malaise in Italie/Europa. Had je zo kunnen plaatsen zonder in te kleuren 😀

    On topic: ondanks de flauwekul van het onderzoek ben ik het eens met de stelling dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van Italiaanse auto’s veel beter is dan menigeen denkt, en een overstap naar een Duits of Frans merk is geen verbetering in dat opzicht. Naar Japans (mits in Japan gebouwd) is dat nog wel denk ik, maar dan lever je wel erg veel rijgenot in, net als met een labrador.

    Beantwoorden
  • 29 oktober 2011 om 16:17
    Permalink

    Ik zeg net dat ik juist graag ZELF inkleur; We schrijven bv regelmatig dat Fiat wereldwijd succes heeft, terwijl dat voorlopig nog best tegenvalt.. 😀 (het begin van succes is er zeker).

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2011 om 15:30
    Permalink

    Dat je met nieuwe Fiat onverhoopt stukken krijgt is al erg genoeg… maar ik vind het ook erg belangrijk hoe de dealer en importeur met de garantie/service omgaat.
    Ga je hier als dealer niet goed mee om dan verlies je klanten.
    Denk ook dat daar de verschillen bij het aygo/107/c1 trio vandaan komt. kans is groot dat de het service gevoel bij de Toyota dealer groter is dan bij Peugeot en Citroen.
    Ook al maak je als autofabrikant nu nog zo’n goede en betrouwbare auto.. als er toch nog iets kapot gaat kan een slechte dealer je hele merkreputatie kapot maken.
    Want reken maar dat je klanten dit aan elkaar door vertellen, aan de koffietafel of als commentaar op de vele autosites.

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2011 om 15:42
    Permalink

    Fiat/Alfa/Lancia moet gewoon veel meer met mysteryshoppers gaan werken.
    Dit word ook veel gedaan bij winkelbedrijven.
    Gewoon de kennis en klantvriendelijkheid van de autoverkoop
    en werkplaats regelmatig testen. En bij een score van beneden de 80% binnen een paar weken nog eens testen en na 3 gezakte testen doei doei ga maar VW dealertje spelen 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.