Duitse minister klaagt FCA gewoon opnieuw aan

dobrindt

Blijkbaar zijn modellen als de 500X en de Renegade de Duitse concurrenten een doorn in het oog, want de onvermoeibare Alexander Dobrindt herhaalt een paar dagen na FCA’s ontkenning voor de enquêtecommissie gewoon zijn aanklacht in Brussel. Daarmee lijkt er maar geen eind te komen aan de Duitse jacht op FCA. De MultiJet varianten van de 500X, Renegade en Doblò zouden uitgerust zijn met frauduleuze systemen, oftewel sjoemelsoftware. Het is een publiek geheim dat de Duitse minister van transport Dobrindt, enkel fel gekant is tegen milieuverontreinigend onrecht indien het niet ten nadele is van een van de Duitse fabrikanten. Critici zijn daar heel duidelijk in, ook op lokaal niveau.

renegade-clean-diesel

Harald Wester heeft als Duitser in Italiaanse dienst, afgelopen maandag een helder pleidooi gehouden, waarin gesteld wordt dat FCA geen handige software toepast om diesels schoner te laten lijken en dat FCA grote vraagtekens heeft bij het door de Duitse overheid uitgevoerde onderzoek naar de genoemde modellen. Eerder verklaarde de Italiaanse collega van deze minister Dobrindt, Graziano Delrio, hetzelfde. De Italiaanse minister wijst bovendien op de regels binnen de EU, die stellen dat een autofabrikant enkel verantwoording hoeft af te leggen tegenover de nationale regering van het land waarin de auto’s worden geproduceerd. In dit geval Italië en Turkije. Het is afwachten wat Brussel’s reactie zal zijn op de hernieuwde aantijging.

7 gedachten over “Duitse minister klaagt FCA gewoon opnieuw aan

  • 20 oktober 2016 om 20:53
    Permalink

    Duitsland is wilt en stoer aan het doen om de pijn bij VW te verzachten ik hoorde ook dat PON ff betaald heeft in Nederland ivm corruptie.

    Gaat lekker daar bij VW

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2016 om 17:05
    Permalink

    Breed lachend in een Fraudi met de armen over elkaar. Laten die Duitsers eerst VAG maar eens dwingen tot meer haast. Tot dus ver zijn die de gene die echt over de streep zijn gegaan van wat wel en niet mag. Dat er andere zijn die de grens van de letter der wet hebben opgezocht is misschien niet fraai als dat zo is maar geen overtreding. Iedereen weet dat de verbruiks cijfers niet kloppen bij modellen na 2008 omdat de regels zijn aangescherpt alleen de test methode niet die stammen uit de jaren 70 dat is de schuld van overheden niet de fabrikant.

    Beantwoorden
  • 21 oktober 2016 om 20:15
    Permalink

    De wetten van de markt dwingen automobielfabrikanten ook gewoon de grenzen van wat mag op te zoeken. De wetgeving is broddelwerk en staat van alles toe. Of figuurlijk is de lijn waar fabrikanten achter moeten blijven niet duidelijk getekend. Bij Volkswagen is duidelijk dat ze er ver overheen zijn, de andere fabrikanten bevinden zich dicht bij de lijn. Dat moeten ze ook, wat het gaat om een fijn lijntje tussen NO2, CO2 en prestaties.

    Om beter te kunnen oordelen is het echt nodig dat de lijn opnieuw en duidelijk op de vloer wordt aangebracht.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2016 om 13:17
    Permalink

    Duitse minister heeft deze (Fr)audi niet zelf betaald, vandaar!!!

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2016 om 19:04
    Permalink

    11miljoen van volkswagen en dan komen die duitsers met 50000 fiats en jeeps .zo zielig die duitsers , gaan jullie eerst je eigen pui maar ruimen

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2016 om 11:30
    Permalink

    inmiddels heet het al wel Fiat-Abgas-Skandal in de Duitse pers. De schade moet daarmee voor Fiat (in Duitsland) behoorlijk voelbaar zijn.

    http://www.autozeitung.de/auto-news/abgasskandal-fiat

    Google anders op Fiat abgasskandal Dobrindt.

    Het is de bekende verdeel en heers techniek. Zorgen dat de aandacht verschuift van VW naar anderen. De discussie gaat zo inmiddels nog nauwelijks over VW maar over Fiat en alle anderen (Renault, Opel,Volvo en Ford).

    Na 11 jaar in Duitsland gewoond te hebben weet ik na schade en schande dat een Duitser zo probeert te `vertuschen´ dat hij zelf fout zit. Fouten toegeven doen ze niet, dan begin je gewoon met modder te gooien en start je een discussie over de ander. En kijk je wie het sterkst kan argumenteren. Door de discussie breder te trekken of appels met peren te gaan vergelijken leid je je tegenstander van de oorspronkelijk discussie af en probeer je te winnen op argumenten. Ziehier wat er gebeurt.

    In Duitsland is in de pers tegelijk ook veel kritiek op Dobrindt omdat hij geen stappen onderneemt naar VW – VW nog nauwelijks auto´s aanpast – inmiddels bekend is dat ze in Berlijn al in 2008 op de hoogte waren van het gesjoemel – Duitsland in het geheim besloten heeft niets gaat ondernemen richting VW omdat het ze dan teveel geld gaat kosten – de Duitse lobby in Brussel hetzelfde lijkt bereikt te hebben – allerlei adviserende en keurende instanties lekker meegedaan hebben aan het gesjoemel, waaronder het genoemde KBA, de TüV.

    (bronnen, WDR, ARD/NDR, Spiegel, Die Zeit)

    Dobrindt vorig jaar met droge ogen knalhard beweerde dat hij van niets wist, maar waarvan inmiddels duidelijk is dat hij en zijn voorgangers zelfs er aan meegedaan hebben. Hoe pak je corruptie aan, als alle instanties en de onderzoekscommissies zelf meegedaan hebben? Niet dus. Wat doe je dan het beste? Een rookgordijn optrekken en met je vingers naar een ander wijzen.

    Schuld erkennen is ondenkbaar. Verantwoording nemen voor je fouten ook. Regels gelden voor anderen, voor ons de uitzonderingen. En anders zijn de anderen schuld eraan dat het zo gelopen is. Daarmee kan je je eigen foute gedrag enigszins rechtvaardigen. De anderen doen het ook… Als je appels met peren vergelijk misschien wel ja…

    Ik begrijp steeds beter waarom Sergio en Ferdinand elkaars bloed konden drinken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.