Dus toch…Een Chrysler…Delta?

We zien een prachtige Lancia Delta Executive met vreemde logo’s en grille. Precies zoals we dachten.

Tegen de verwachting in is ie er dan toch. Het lijkt een voorzichtige gok van de kant van FGA. De concept heeft namelijk nog geen naam en is gewoon op de Chrysler stand neergezet zonder begeleidend commentaar. Zo van; ‘hier is ie, schiet er maar op!’ En dat doen de bronnen op internet. De meest noemen het een ‘ugly car’. Iets wat bijna niet te begrijpen valt als je af gaat op de verfijning in vormgeving die deze Lancia -want dat is het- met zich meedraagt. Iets wat je van het gemiddelde Amerikaanse product tot nu toe niet kunt zeggen. Amerikanen moeten nu nog wennen, maar misschien is het als de kritiek te grote vormen aanneemt ook het eerste en laatste wat we zien van dit staaltje Chrysler-Lancia badge-engineering-techniek. Hopelijk niet…Want dan zou het met de toekomst van Lancia wel eens slecht af kunnen lopen. Sommigen beweren dat dit enkel een PR stunt is. Daar geloven we niets van aangezien Chrysler veel kan winnen met deze ruime hatch.

Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen. We zijn bij AutoEdizione vooral heel erg benieuwd naar de uiteindelijke commentaren van de producent. Olivier Franรงois is nu stil maar zal toch uiteindelijk moeten spreken. Wij vinden dit in ieder geval de mooiste Chrysler ooit!

[nggallery id=155]

14 gedachten over “Dus toch…Een Chrysler…Delta?

  • 11 januari 2010 om 15:46
    Permalink

    Hoe lomp kun je zijn.

    Een klap in het gezicht voor Lancisti.

    Moet er dan zรณ nodig gescoord worden op de amerikaanse markt ?
    Waarom niet wat zorgvuldiger te werk gaan, dan ‘zomaar’ een logo vervangen. Ik denk niet dat dit het vertrouwen wekt bij de amerikaanse klanten wat men zich hoopte.

    Gemist kans.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 15:52
    Permalink

    Lancisti boeit dit weinig..trust me, ik ben er eentje..en een hele erge… ๐Ÿ˜‰ Dit is eerder een compliment voor ons kleine nobele merk. Bovendien de VS is heel ver weg.

    Een ver land van plastic dat nog nooit van het mooie Lancia heeft gehoord.Het Amerikaanse publiek is bovendien makkelijk te beรฏnvloeden zolang je maar consequent blijft. Tradities duren daar kort.

    Ik zou met een dikke stift de tekst “Good luck Chrysler! Kindest regards, Lancia!” op de grond schrijven naast deze auto.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 16:01
    Permalink

    Helemaal mee eens Mattia,

    Ik ben zelf ook Alfist maar Lancia staat zeker op de 2de plek. Dit is juist een goede stap voor het merk welke toch nooit America zal bereiken.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 18:18
    Permalink

    Als de amerikanen het niks vinden hebben ze groot gelijk. Fiat moet niet italiaans design door hun strot gaan douwen. Amerikaans design is overigens niet lelijk maar eerder “anders”. Er zijn genoeg amerikaanse stijl-iconen.

    Denk dat dit eerder een snelle cheap oplossing is om een gat in het Chrysler gamma snel op te vullen. Dit zou zomaar de eerste maar ook meteen de laatste rebadge kunnen zijn. De amerikaanse klant is ook koning die een eigen design kunnen eisen. Denk dat Lancia-styling uit de eind jaren 80 het best goed had kunnen doen.

    Al staat de Chrysler grill deze delta best goed! ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 19:25
    Permalink

    Ik denk juist dat de huidige Lancia styling uitermate perfect past bij Chrysler. En als je 1 mooie Amerikaanse auto weet van recente datum mag je ‘m nu noemen ๐Ÿ˜‰

    De laatste was de Mustang convertible uit 1967

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 21:15
    Permalink

    Gewoon afwachten: Er moet maar รฉรฉn bekende Amerikaan of filmster voor deze wagen vallen en de bal gaat aan het rollen. Remember de impact op de verkoop van de Lancia Musa na de spot met Carla Bruni. Dit is wat men noemt de markt voorzichtig aftasten alvorens het grote geschut in te zetten. Het Chryslerlogo op deze wagen is gewoon een achterpoortje voor de Amerikaanse markt binnen te wandelen en…liever ginder een Lancia met Chrysler logo dan hier een Chrysler met Lancia logo.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 21:19
    Permalink

    Het design is er alvast, nu nog de verkoopaantallen. Toch had ik wat meer verschil tussen de modellen gehoopt.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 21:27
    Permalink

    @ II Quadrifoglio

    Waarom meer verschil als het de Delta de perfecte wagen is? ๐Ÿ˜‰
    Het contrast tussen de Delta en de gemiddelde Amerikaan kan nu net de sleutel van het succes worden.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2010 om 22:17
    Permalink

    Ik probeer me even voor de geest te halen of er merken zijn die eigenlijk ooit succes hebben geboekt met dit soort trucs.
    Mmnee, niet dat ik me kan herinneren. Iemand?

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 09:10
    Permalink

    @Quadrifoglio: welke geloofwaardigheid ten op zichte van wie?
    De Amerikaanse consument die deze auto nog nooit gezien heeft?
    ๐Ÿ˜‰

    @Heidekonijn: volgens mij zijn er zat voorbeelden. De grootste is misschien wel dat Daewoo’s van de ene dag op de andere Chevrolets waren, zelfs in de VS!! Pikant detail: Het enige merk waar GM nog winst mee maakt!

    En ik herhaal als je goed kijkt naar het design van de Delta (en ook de Thesis), dan zie je eigenlijk een geperfectioneerde Chrysler.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 17:22
    Permalink

    @Mattia,

    1 mooie amerikaanse auto van recente datum? Mogen het ook meer zijn? ๐Ÿ™‚

    De 3 huidige reincarnaties van de musclecars vind ik super geslaagd. Zowel de Challenger, Camaro en de Mustang vind ik typisch top design van amerikaanse bodem.
    Van de wat meer “normale personenwagens” vind ik de Cadilac CTS ook zeer mooi.
    Maar ook bestelwagens hoeven in de USA niet saai te zijn. Mocht ik een bestelwagen nodig hebben zou ik zeer graag een Chevrolet HHR Panel wagon willen rijden.

    De Mustang Convertible ’67? Kom kom, iets meer je best doen Mattia. ๐Ÿ˜‰

    Trouwens, als ik lees dat je het huidige Lancia design vind passen bij Chrysler geldt dat dus ook andersom natuurlijk? Oftewel een 300C of Sebring zou ook als Lancia verkocht kunnen worden? Het is immers eenzelfde soort van design….. ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜‰

    @Heidekonijn,
    De aloude Panda met haar Seat tweeling-zus? Of misschien alle Opels en Holdens die ook als Vauxhall verkocht worden.

    Beantwoorden
  • 12 januari 2010 om 18:41
    Permalink

    @Heidekonijn : de Opel Insigna –> Buick Regal / LaCrosse. Blijkbaar toch succesvol in …China en de VS.
    Minder succesvol : De Renault Koleos (origineel een Samsung) en binnenkort proberen ze het opnieuw met een Samsung die Safrane zal heten.
    Chevrolet Captiva –> Opel Antara.

    Blijkbaar lukt het de ene keer wel, de andere keer niet.
    Maar ergens begrijp ik je wel : de neergang van British Leyland is (volgens sommigen / auto’historici’) begonnen met het re-badgen van al hun sub-merken.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 22:53
    Permalink

    Dit voelt inderdaad als een klap in het gezicht voor de Lancisti.

    Respectloos om een typische Lancia (qua styling) een walgelijk Chrysler logo te geven.
    Zijn er al interieur pics?

    Gelukkig heb ik de laatste echte Lancia, De Gamma Berlina ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.