Eerste details over de Maserati GranSport

Maserati GS

Maserati’s nieuwe GT met middenmotor moet een zeer competitief ingestelde auto worden, dat een directe rivaal kan vormen van de populaire Porsche 911. Dat hebben we eerder gehoord en duikt nu weer op via het Britse Autocar, samen met de nodige extra details over wat vrijwel zeker de GranSport gaat heten. De Maserati GranSport krijgt dus zeker geen bijrolletje en wordt in verschillende smaken leverbaar.

De nieuwe sportwagen die technisch veel deelt met de Alfa 4C, verschijnt in 2015 op de markt en zal zowel met achterwiel- als met voorwielaandrijving leverbaar worden. De achterwielaangedreven GranSport zal bijvoorbeeld op de optielijst staan met de V6 TwinTurbo van 450 pk achter de stoelen, terwijl de vierwielaangedreven variant een V8 TwinTurbo met 550 pk heeft. Dit alles in combinatie met een gewicht van rond de 1400 kilo. Dit zijn cijfers waarmee men zich in Modena kan meten met bekende producten uit Stuttgart. De nieuwe GT zal een unieke positie innemen binnen de Fiat-groep en dus geen directe overlap hebben met een Alfa Romeo of Ferrari.

Voordat het zover is, volgen eerst nog een E-segment Ghibli en de Levante SUV. De Ghibli mag volgend jaar al aantreden in het kielzog van de nieuwe Quattroporte. Mogelijk zien we in Genève al wat van deze nieuwkomer.

2 gedachten over “Eerste details over de Maserati GranSport

  • 27 december 2012 om 20:19
    Permalink

    Even aan passen deze regel:

    “zowel met achterwiel- als met voorwielaandrijving”

    Dit klinkt goed maar 1400 kg en veel delen met een 900KG wegende 4C dan komt er ergens flink gewicht bij.

    Die nieuwe V8 klinkt ook goed voor een nieuwe 8C die dan weer veel deelt met deze GS. Hoewel als je in een 4C een 1.8 4cilinder lijn kunt stoppen in de lengte richting dan past een V6 zonder problemen er ook in en een V8 van 3.8L ook. Heeft deze nieuwe V8 nu veel gemeen met de 1750TBI? want x2 is dat 3.5 liter iets andere zuigers of opboren en hup we hebben een 3.8. Hoewel uit kosten besparende overwegingen zou ik de zelfde cilinder bussen gebruiken en alleen een aangepaste kop/zuigerstang/krukas gebruiken.

    Ik had alleen wel een kleinere pittige V6 gemaakt met 1999cc en biturbo als instapper (lichter zuiniger wel de sound en aanblik onder de kap) met techniek gedeeld met de 1.4 (cilinder bussen e.d.)

    Laat maar komen dit ding voor Maserati is het allemaal nieuwe markt aanboren en hopelijk kan AR er van mee profiteren.

    Ik hoop wel dat ze echte AR’s maken en niet teveel knijpen om zogenaamd Maserati en Ferrari niet in de weg te zitten zoals ze met de 8C hebben gedaan. Maar dat een AR zich kan meten met deze twee en zo niet beter kan/mag zijn als er een 6C en 8C mag komen. Maar ook de Ghibli / 166 (vervanger) aan elkaar gewaagd zijn. En naast 1750 TBI’s en 2.0JTDm’s ook de V6 en V8 onder de kap van de 166 vervanger komt mogen ze de 3L V6 achterwegen laten voor de AR en alleen een 2.0JTDm Bi of Tri turbo. O en KERS mag overal wel op

    Beantwoorden
  • 27 december 2012 om 23:30
    Permalink

    O waarom de 1999cc V6 motor? Dan kan dat blok wel eens mateloos populair worden in Italie en hopelijk ook in de rest van de EU

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.