Eerste echte Lancia-Chrysler stand in Genève

Twee merken, één CEO, één bedrijf.

Dat is wat het legendarische Italiaanse veelzijdige luxe merk uit Turijn noodgedwongen te wachten staat, om zo op degelijke wijze niet geheel uit het straatbeeld te verdwijnen.

Hoewel sommigen geloven dat een label als bijvoorbeeld Saab zelfstandig kan overleven, weet men in Lingotto inmiddels wel beter. Samensmelting is de enige weg in de wereld van multinationals en gedeelde techniek. Merken als Rover legden reeds het loodje en Volvo maar ook Jaguar zijn niet helemaal veilig. Voor Alfa Romeo wordt nu een alternatief programma gestart om een zekere toekomst veilig te kunnen stellen. Lancia kan hoe dan ook gelukkig eindelijk rustig ademhalen en heeft dat ondermeer te danken aan een zeer effeciënte bedrijfsvoering onder leding van uitermate talenvolle managers. Managers zoals Olivier François die ook nu nog aan het roer van Lancia zal blijven staan, maar sinds kort dus ook bij Chrysler.

Sommige nieuwsbronnen op het internet geloven dat Chrysler ook in Europa volop aanwezig zal blijven. Niets is minder waar want het beeld dat FGA heeft bij het delen van twee labels is een hele andere, weten wij te melden dankzij interne bronnen. Chrysler zal primair zo’n beetje weer bij nul moeten beginnen in de VS, aangezien de verkopen ook de afgelopen maand weer een record diepte hebben bereikt. De verwachting is dan ook dat het aantal dealerschappen drastisch zal worden teruggedrongen te beginnen bij Europa, maar ook in de VS zelf. Sergio Marchionne heeft kort geleden nog laten weten dat Lancia als merk veel potentie heeft en dat de merkwaarden van elk merk onmiskenbaar in stand zullen worden gehouden. Dit laatste ziet de CEO als een uitermate belangrijke opdracht om klanten in de toekomst, vooral ook qua uitstraling en merkervaring voldoende diversiteit aan te kunnen bieden. Een Lancia zal dus niet alleen qua logo verschillen van de Chrysler -denk ook aan koplamp en achterlichtunits, grille en interieur- en daarom op veel Europese markten haar verkooppunten vermeerderen dankzij de terugtrekking van Chrysler. Er gaat in Turijn momenteel overigens het gerucht dat Chrysler ook engelstalige landen buiten de VS als toekomstplan heeft liggen, en dat wat Lancia betreft ambities voor China worden overwogen aangezien de merkidentiteit de Aziaten wel ligt.   

Inmiddels gaan er ook steeds meer stemmen op dat de ‘Chrysler Delta’ enkel een symbolische waarde heeft en dat de samensmelting van de twee merken vooral vorm gaat krijgen, op het moment dat nieuw vormgegeven modellen de markt zullen betreden voor zowel Chrysler als Lancia. Toch is het niet uitgesloten dat de Delta en de nieuwe Ypsilon ooit op de Amerikaanse markt zullen verschijnen, aangezien de nieuwe modellen ook veel raakvlak zullen hebben met de huidige Lancia styling. De nieuwe modellen die Lancia op termijn kan toevoegen aan haar gamma zijn een D segment auto op basis van de opvolger van de Sebring en een E segment auto -met als donor de nieuwe Chrysler 300C- als topmodel. Ook zal De Phedra een opvolger krijgen op basis van de nieuwe Voyager. Van het D segment model zullen naar verwachting ook een stationwagon en een coupécabrio op den duur het levenslicht zien. Deze serie kan gezien worden als de opvolger van de Lancia Lybra. De eertse vruchten van deze coop zullen vanaf eind 2011 op de markt verschijnen en onderdeel zijn van het drukke 5 modellen programma (+Lancia is 10), wat FGA in de planning heeft om de Amerikaanse tak uit het slop te krijgen. Kwaliteit en exclusiviteit staan daarbij hoog in het vaandel.

Lancia kan dankzij deze ambitieuze plannen eindelijk een volwassen ‘line-up’ creëren boven de Ypsilon, Musa en Delta. Lancia verkocht in Europa het afgelopen jaar 121.000 auto’s en Chrysler 11.500. Door de uitbreiding naar boven toe hoopt Lancia uiteindelijk een hoogwaardig merk te worden dat minstens 300.000 verkopen per jaar kan noteren op het Europese vaste land. Het enige Amerikaanse label van de groep dat wél ons continent aan zal doen is Jeep, waarvoor de fabrikant mondiale plannen op tafel heeft liggen.

7 gedachten over “Eerste echte Lancia-Chrysler stand in Genève

  • 10 februari 2010 om 12:57
    Permalink

    Ben blij dat Lancia nog een mooie toekomst heeft, het blijft een van de meest onderscheidende merken vind ik 🙂

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 18:39
    Permalink

    Het is ons allen welbekend dat de ‘journalisten’ van Autoedizione al het Italiaans autoniews door een roze bril zien, maar men moet nu ook weer niet zó gaan overdrijven.
    Lag de Lancia verkoop in 2009 namelijk niet op slechts 121.000 auto’s (waarvan 102.000 in Italië) in plaats van de hierboven vermelde 210.000?

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 19:54
    Permalink

    @Il fiammingo: Door een roze bril? Omdat we gezien de huidige omstandigheden optimistisch zijn? Als Fiat Group op z’n gat ligt, zonder de kans op een betere toekomst, lees je hier heel andere berichten.

    We kunnen de positieve veranderingen ook negeren, en gewoon lekker negatief gaan doen. Nee, dat doen we pas als we daar reden toe hebben. Wel zo fair lijkt me…

    Wij kunnen overigens ook foutjes maken in getallen. We gaan het even controleren. Bedankt voor de oplettendheid!

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 22:32
    Permalink

    FGA boert goed dus mooie berichten..Boert het slecht..minder mooie berichten.
    Alé twas overigens nen tikvaut zenne!

    Beantwoorden
  • 10 februari 2010 om 23:53
    Permalink

    Voor mijn part met een roze bril, ik lees de berichten hier graag.

    Net m’n hotel geboekt, dus over 3,5 week eens een kijkje nemen bij de lancia-chrysler stand 😛

    Beantwoorden
  • 11 februari 2010 om 09:46
    Permalink

    Dennis! Heb jij een fototoestel daar in Geneve? 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.