Eerste indruk Alfa Romeo 4C: ‘Il Biscione’ bijt weer!

4cLE

AutoEdizione voelt zich zeer vereerd, wetende dat de auto die we onlangs reden, het eerste in Nederland op kenteken afgeleverde productiemodel is van de Alfa Romeo 4C. De exclusieve in een beperkte oplage van 500-stuks gebouwde Launch Edition die je hier ziet, is de eerste van ongeveer een tiental die ons land zullen aandoen. Vanaf deze zomer volgen vanuit Modena ook de eerste leveringen van standaardversies van de 4C. We zullen je als lezer nog veelvuldig met deze auto kennis laten maken, maar wat nu volgt is een korte eerste indruk van iets wat we niet snel zullen vergeten en waar eigenlijk maar moeilijk een rationeel of kritisch praatje bij te houden valt.

[nggallery id=1033]

De 4C is een kunststuk in zowel technisch, conceptueel als esthetisch opzicht. Alfa Romeo heeft wat ons betreft dus 100% de juiste keuze gemaakt, door middels dit model de ware identiteit van het historische merk weer aan de wereld te tonen. Een auto ontwikkelen waarbij al je zintuigen tintelen van opwinding is in de huidige wereld geen simpele klus. Vooral als deze ook nog eens niet te veel mag kosten en tegelijkertijd geen sfeer van talloze compromissen met zich mee mag brengen. De technici in Italië zijn daar toch weer eens meer dan in geslaagd. De 4C staat voor innovatie en lijkt in alle opzichten de sportwagen van de toekomst. Daarmee heeft men bij Alfa Romeo niet alleen het verleden eer aangedaan, maar wordt er ook een helder signaal afgegeven van wat we van het merk mogen verwachten.

4c launch edition

De betaalbare Supercar is geboren en is niet voor mensen met een zwak hart. Daar waar je een brullende GT als de 8C nog vrij ontspannen met een brede lach op je gezicht de sporen kunt geven, is de 4C een echte ‘Stradale’ met killerinstinct. De zeer brede en lage positie te midden van het carbon fiber, geven je als bestuurder in een fractie van een seconde al de indruk dat deze machine met maar 1 doel is gemaakt, namelijk sneller en wendbaarder zijn dan de rest van de wereld en dat met een beperkte motorinhoud plus een zo laag mogelijk gewicht. De enige reden waarom je in deze cabine meer luxe zou wensen, is om een excuus te vinden de uitdaging niet aan te hoeven gaan… Want wanneer de ferme pedalen eenmaal bediend worden, voel je al bij het wegrijden vanuit stilstand, welke sensatie je te wachten staat.

[nggallery id=1034]

Gekatapulteerd worden onder begeleiding van een oorverdovend gebrul en vooral gefluit (van de turbo), zorgen er meteen voor dat je ontzag hebt voor de Alfa 4C. De gifslang uit Milaan zit letterlijk achter je stoel luid te sissen en stopt daar pas mee als je de auto weer in stilstand uitzet. De krachten die er bij een sprint vrijkomen, zorgen dat je zeer alert blijft en het stuur extra stevig vast wilt houden. De overbrengingen van de TCT zijn verbluffend kort en verslavend van karakter. In bochten voel je duidelijk dat deze auto tot ongekende prestaties in staat is, maar ook dat je goed moet weten met welke vaardigheid je die wilt ondergaan. Spartaans tot en met, maar juist daardoor iets wat je als echte Alfista voor geen goud had willen missen. Wanneer je vervolgens vrijwel dronken van genot weer rustig door het stadsverkeer laveert, blijft de verbazing overheersen bij het idee dat deze exotische auto nog onder de 80 mille zit, belastingvriendelijk is en nog zuinig te rijden is ook. Conclusie; wat voor maar weinigen doorgaans is weggelegd, is plots een stuk bereikbaarder geworden dankzij deze uitvinding van Alfa Romeo. Iets wat met de 33 Stradale vroeger absoluut niet het geval was (duurder dan menig Ferrari destijds), maar wat voor veel andere Alfa’s uit het verleden wel gold. De 4C is dus zelfs relatief gezien redelijk vriendelijk voor je portemonnee en laat intussen geen spaan heel van een veel duurdere Porsche Cayman. Het merk uit Arese is dus terug en heeft zichzelf overtroffen. Wordt vervolgd…

4c launch edition2

5 gedachten over “Eerste indruk Alfa Romeo 4C: ‘Il Biscione’ bijt weer!

  • 13 maart 2014 om 16:42
    Permalink

    Laat je nou niet verleiden om – net als de rest van het journaille – de vergelijking aan te gaan met Cayman… Dat is en blijft een andere auto. Die is, zoals de Duitsers zo mooi zeggen “alltagstauglich”. De 4C is een concept waar er, naast de Lotus, geen tweede van is. En dat is goed zo, of beter nog, dat getuigt van lef en is gewoon GEWELDIG!

    Beantwoorden
  • 13 maart 2014 om 17:55
    Permalink

    Deze opmerking dekt de lading:

    “wat voor maar weinigen doorgaans is weggelegd, is plots een stuk bereikbaarder geworden dankzij deze uitvinding van Alfa Romeo.”

    Geen auto, nee; “uitvinding”!

    Beantwoorden
  • 14 maart 2014 om 19:05
    Permalink

    De 4C is wel degelijk geschikt om dagelijks in te rijden; je moet alleen niet te tere trommelvliezen hebben en een beetje van actie houden 😉

    Beantwoorden
  • 18 maart 2014 om 19:57
    Permalink

    Veelbelovende recensie … maar moeten we het doen met die mini-kentekensticker links op de voorbumper? 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.