Eerste rij-indruk Maserati Quattroporte en Ghibli

Maserati duo

Een week geleden mochten we als Team AutoEdizione richting Auto Moto d’Italia rijden in Rosmalen met twee fonkelnieuwe Maserati’s, de Quattroporte 3.0 V6 biturbo S Q4 en de Ghibli 3.0 V6 diesel. Het bleek een zeer verrassend koningskoppel, die heel duidelijk aantonen dat Italianen gelukkig prima in staat zijn, om inmiddels 100 jaar oud erfgoed tot in perfectie in een nieuw jasje te gieten. Het is trouwens juist ter ere van roemruchte merken als Alfa Romeo, Lancia (lees binnenkort onze review over de Delta S by MOMODESIGN) én Maserati dat we ooit begonnen met AutoEdizione, dus het doet ons extra deugd dat we het edele merk met de drietand de komende jaren veel vaker voorbij zullen zien komen en dat we de auto’s ook daadwerkelijk zelf vaker van dichtbij zullen ervaren.

maser driessen

Zoals Maserati de geschiedenis op passende wijze weer tot leven weet te roepen middels twee belangrijke nieuwe modellen, zo weet Driessen Maserati in Eindhoven in perfecte harmonie met de merkwaarden, het mooie merk aan de man te brengen. Dat gebeurt standaard met een stijlvol gevoel voor gastvrijheid, zoals we die bijvoorbeeld eind juni ook mochten ervaren tijdens de introductie van de Ghibli. Driessen heeft op dat gebied een reputatie hoog te houden en staat in heel zuidelijk Nederland en zelfs tot over de Belgische grens, bekend als een autogroep dit precies aanvoelt waar Maserati voor staat. De dealer weet ons te melden dat de belangstelling voor de Ghibli beneden de rivieren behoorlijk is en dat het nu meer klanten dan ooit richting de showroom trekt.

[nggallery id=1005]

Gebulder door het Brabantse bos die dag, bracht opnieuw een grote (permanente) glimlach op ons gezicht. Doorgaans waren van dergelijk genot achtpitters van bijvoorbeeld GranTurismo en 8C de oorzaak, dus het feit dat de nieuwe V6 met dubbelde turbo zoveel emotie teweeg brengt, getuigt weer van een knap staaltje Italiaans technisch vernuft. De combinatie met de werkelijk prachtige Quattroporte maakt hebberig, al ging onze fantasie ook alvast uit naar de Alfa Romeo van de toekomst. In sportstand komt een indrukwekkende dierlijk geluid naar voren, dat tijdens het terugschakelen op geblaf lijkt. De Quattroporte is voelbaar groot, maar laat zich perfect sturen als een pure GT. Juist dat levert zoveel plezier op; het feit dat je van uiterst comfortabel, binnen een klik kan switchen naar sportief rijden.. correctie; Italiaans sportief rijden! Het ingenieuze adaptieve Q4 systeem geeft nimmer het gevoel dat het je aan de ketting wil leggen en dat elke rit tot een zeer zakelijke wordt gereduceerd. Geen Germaans rationeel gedoe dus maar puur Mediterraans genot. Als we ons even bezitter van dit in Turijn gebouwde slagschip wanen, zouden we daarom vrijwel altijd zelf willen rijden, ondanks de zeer comfortabele ruimte achterin. De 410 pk uit de V6 met dubbele turbo gecombineerd met de symfonie uit het uitlaatsysteem, heeft ons die dag in oktober diverse malen doen zeggen; ‘Je zou toch bijna zweren dat het een achtcilinder is’.

maser interieur

Toch indruk kunnen maken met veel minder geluid, maakt dat de Ghibli diesel net zo goed een doordacht concept is, die de drietand waardig is. Omstanders en ook de bezoekers in Rosmalen lieten niet voor niets duidelijk merken, juist vanwege de Ghibli te dromen van een eigen Maserati. Stel je voor; dagelijks naar je werk en terug in een perfecte ambiance van verfijnd Italiaans rijgedrag en uitrustingsniveau. Rijk, lichtvoetig en eigenlijk best zuinig. De 4,97 m lange sedan (de Quattroporte is 5,26 m lang) is voorzien van een zogenaamd ‘Active Sound’ systeem in de uitlaat. Een zinloze vinding? Absoluut niet, want de Ghibli diesel heeft hierdoor een prachtig donker geluid, dat zeer welkom is tijdens het aangename stuurwerk. Voeg daar een reusachtige 600 Nm koppel aan toe uit het 275 pk sterke blok uit Cento (VM Motori) en je hebt een sedan die zeer atletisch op je overkomt, ondanks de 1800 kg aan gewicht. De diesel lijkt vloeken in de kerk wat Maserati betreft, maar stelt dus echt in geen enkel opzicht teleur. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het team van Paolo Martinelli, het blok onlangs ook in de Quattroporte hebben durven lepelen. Zoals wij ‘m reden kost de Ghibli ietsjes meer dan een ton, terwijl de Quattroporte S Q4 die je hier ziet op ruim 150.000 euro komt.

masers

Dat het volgend jaar precies een eeuw geleden is, dat het merk met de drietand vorm kreeg op de lijn Bologna-Modena, is voor ons reden genoeg om binnen afzienbare tijd weer extra op dit merk en deze twee prachtige sedans in te zoomen. Inmiddels lopen de roots van Modena naar Torino en biedt Maserati feitelijk de hele Italiaanse auto-industrie weer perspectief. Zoals we vorige week al schreven, vormen de Ghibli en de Quattroporte een verademing in deze toch best lastige tijden voor de Italiaanse auto. Maserati laat zien dat de grote luxe auto van beneden de Alpen 100% bestaansrecht heeft, of er nu Maserati, Lancia of Alfa Romeo op staat.

[nggallery id=1006]

6 gedachten over “Eerste rij-indruk Maserati Quattroporte en Ghibli

  • 27 oktober 2013 om 07:29
    Permalink

    Prachtige auto’s, beetje protserig interieur, maar supermooie fronts! Maar de achterzijde vind ik echt te ‘algemeen’. Een Tesla is niet zo heel anders …

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2013 om 09:26
    Permalink

    Wie van de drie moest met de Delta rijden ? :mrgreen:
    (witte Delta te zien op de laatste foto van de 1e reeks. Fotograaf-auto ?)

    “”beetje protserig interieur””
    Mmmh, op de foto’s vind ik het eerder een sober, maar gedistingeerd interieur.
    Zonder tierlantijntjes, maar ‘chique’ zonder ‘protserig’ te zijn.
    Achterkant : veel Tesla’s zie ik niet rijden… 😀 kan niet vergelijken.
    Indien Maserati zijn verkopen wil verhogen, mag het niet te hard uit de band springen wat betreft ‘styling’.
    De achterlichten vind ik ook maar ‘gewoontjes’.

    Maar ben ik doelpubliek ? Euh, nee 😀

    Beantwoorden
  • 30 oktober 2013 om 10:06
    Permalink

    @koen haha bij toerbeurt gekke is dat het niet eens een straf was. Pracht Delta

    Tesla is vreemd ontworpen gedrocht vergeleken met de Masers. Wannabe Mazda 6 en dan is de Japanner mooier. Je moet auto’s altijd in het echt zien om te concluderen hoe ze zijn. Eigenlijk heel slecht vergelijkingsmateriaal dus waarbij de Italianen zeer goed uit de bus komen. We kwam zelfs een rode Tesla tegen met de Masers toen we langs de kant van de weg de route bespraken. de man keek in z’n binnenspiegel en zag ons in lachen uitbarsten vanwege het 100% geluid. Stap je juist uit een knetterende QP zie je een Tesla snel optrekken zonder enig geluid behalve die van de banden op het asfalt. Als dat de toekomst is…leven wij liever dagelijks in het verleden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.