Elektrische Fiat 500 scoort maximaal in groene NCAP

Mega efficiënt.

Poeh poeh, 5 sterren! Maar is in het land der blinden een eenoog koning in het geval van de elektrische 500? Er zijn nu immers nog niet zoveel compacte elektrische auto’s op onze planeet. Nee, de hoge score in de Green NCAP, is omdat de elektrische nieuwe Fiat 500 gewoon heel goed is. Dat viel ons ook al op. De elektrische Fiat 500 is zelfs de eerste auto die dit jaar op alle onderdelen maximaal scoort en de enige die 10 uit 10 scoort in de ‘Energy Efficiency Index’.

Toegankelijk voor iedereen?

De nieuwe 500 is Italië’s populairste elektrische auto en populair zijn is precies wat Fiat wil met deze nieuwe elektrische koers. Daarom is Fiat’s slogan ook; “Het is alleen green, als het green is voor iedereen.” Maar voorlopig is de instapprijs van de elektrische 500 minimaal 25 mille (Action), wat niet bepaald een spotprijsje is. Het is nu eenmaal vrij prijzig voorlopig om een dergelijke auto tot stand te brengen. Fiat’s slogan is dus vooralsnog een ambitie die men uitspreekt. We zouden ook in het nogal elektrisch georiënteerde Nederland de 500 veel vaker willen tegenkomen dan nu het geval is. Maar men verwacht dat dit spoedig anders kan. Verschillende factoren zullen er aan bijdragen dat de instapprijs een stuk lager zal komen te liggen de komende jaren. Helemaal als er ook een elektrische opvolger van de Panda komt (2023), die uiteraard een stuk economischer van karakter zal zijn dan een meer niche/premium 500.

Fiat’s Full electric uit Turijn heeft een autonomie tot 320 km (WLTP) met Lithium-Ion batterijen van 42 kWh, een Fast charger van 85 kW. Om 50 km te kunnen rijden is een laadtijd van 5 minuten al toereikend en om tot 80% op te laden moet ie 35 minuten aan het stroom. Voor de NCAP test is een 87 kW (118 pk) versie gebruikt. Deze heeft een top van 150 km/u en gaat van 0-100 in 9 seconden.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.