Elkann belooft Italië de productie van ‘groene’ 500

Het lijkt een beetje een doekje voor het bloeden, maar Elkann verzekerd de duizenden Italiaanse werknemers dat toekomstige hybride en volledig elektrische modellen, vooral in Italië van de band zullen rollen. Het gaat dan om de toekomstige Fiat 500, 500 Giardiniera en 500X met lage uitstoot. Italië krijgt de 500 er dus bij, wat historisch gezien als muziek in onze oren klinkt. Er zou deze week al zelfs een eerste testfasemodel van de nieuwe Fiat 500 zijn gesignaleerd in Turijn. De toekomstige versies zullen ook in de VS op de markt verschijnen. In Servië ziet men intussen uit naar een hybride versie van de 500L en de toevoeging van een nieuwe compacte Crossover op termijn. Mogelijk de opvolger van de huidige 500L.

Maar, Elkann’s mededeling komt in een onzekere periode waarin steeds meer Italiaanse productielocaties te maken hebben met lagere productieaantallen en dagen dat er zelfs niet geproduceerd wordt. Voorheen hadden enkel de fabrieken in Turijn daarmee te kampen, maar inmiddels zijn ook andere locaties aan de beurt, waar de afgelopen jaren de productieband juist dag en nacht door bleef lopen. Melfi, Pomigliano en zelfs Cassino hebben hier nu mee te maken. De sterk teruglopende verkoop op de Italiaanse markt weegt zwaar.

9 gedachten over “Elkann belooft Italië de productie van ‘groene’ 500

  • 4 oktober 2018 om 12:34
    Permalink

    Tsja…. dat krijg je als je niet vernieuwd en de concurrentie dat wel doet met nieuwe modellen en motoren..

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2018 om 15:41
    Permalink

    Ja uit het B segment stappen was geen verstandige zet ben ik bang. Met alleen a segmenter een paar mini SUV’s allleen houd je het personeel niet aan het werk. Al zouden ze maar een paar tientjes verdienen op een nieuwe Punto het houd de fabrieken draaiend het merk beschikbaar voor groot publiek en deelt de ontwikkelings kosten voor het platform voor duurder modelen zodat je daar de marge op kunt halen als het straks helemaal een Nice merk gaat worden net als de andere merken binnen de firma draaid de toko alleen nog maar of vollume vaan Jeep en is er in Europa niks meer over dan onbetaalbare Italianen voor de gewone man tot 4x modaal. Ik hoop dat ze Alfa omhoog kunnen houden maar met wat we nu hebben en het stil zwijgen en niks zien aan mules e.d. Is een slecht teken. Ik hoop dat ze Sergio’s hoge hoed hebben bewaard om wat uit te toveren.

    Uiteraard hoop ik op beter maar net als met F1 dit jaar hebben ze geweldige auto’s maar winnen gaan ze niet zoals het nu gaat er moet ergens iets veranderen/verbeteren. De mild hybride 350pk giulia is ook nog nergens te vinden. Maar zou ook met de 1.4 moeten komen om de broodnodige productie aantallen te verhogen.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2018 om 16:20
    Permalink

    Het klikt misschien allemaal wat negatief maar we hopen met z’n alle op beter. De cijfers in aantallen in de EU en vooral Italië laten helaas zien dat FIAT achteruitloopt door gebrek aan vernieuwing. PSA heeft wel geïnvesteerd en heeft zelfs Opel binnen een jaar er boven op gehaald dus het kan wel degelijk. Wat PSA kan moet FCA ook kunnen.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2018 om 17:39
    Permalink

    Kop op!

    Nadat Noord Amerika (USA en Mexico) en Zuid Amerika (met name Brazilië) op poten zijn gezet qua productie en nieuwe modellen, met zeer groot succes, wordt het nu volop de aandacht voor de EU.
    Wat aan de orde komt de komende jaren is de herschikking van de productie (net als in N en Z Amerika) en van de modellen.

    Fijn dat de site weer actief is overigens.

    Beantwoorden
  • 4 oktober 2018 om 21:20
    Permalink

    De Italianen worden al jaren een vette salami voorgehouden, en dit is er weer zo een. Ondertussen zit nog altijd een groot deel van de arbeiders thuis met door de Italiaanse staat bekostigde constructies. Ondertussen worden de Elkannetjes en andere aandeelhouders maar rijker en rijker, en gaat de afbraak van wat ooit de Fiat Groep was vrolijk door.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2018 om 00:01
    Permalink

    Dit is wel erg mager en erg laat. In Italië is na een (ook) qua verkoop dramatische maand augustus ook een dramatische maand september met -40%.
    Ik begrijp FCA niet meer. Er is al twee jaar een nieuwe serie motoren maar de firefly zit nog steeds alleen in Renegate/500X. Waarom niet gelijk uitrollen ook naar Panda/500 en Tipo? Er is eveneens sinds twee jaar een opvolger in de Puntoklasse in de vorm van de Argo. Waarom niet met een iets subtielere neus en achterkant in Europa uitbrengen?
    Jarenlang niet investeren heeft geleid tot mooie winstcijfers maar ook tot steeds moeilijk verkoopbare auto’s. De Italiaanse markt, en met name de Panda daar, heeft de schijn nog een tijd op kunnen houden maar dat lukt nu ook steeds minder.
    Dus waar staan we nu? Lancia is praktisch weg. FCA holt achteruit. Alfa Romeo voldoet lang niet aan de verwachtingen. Er komt geen Giulia SW omdat daar buiten Europa geen vraag naar is maar helaas is daar ook geen vraag naar de gewone Giulia. En de Mito is weg en de Giulietta is nog steeds mooi en fijn maar ook al over de houdbaarheidsdatum. En in plaats van daar aan te werken, lijkt er eerder een model boven de Stelvio te komen, formaat Levane. Daar ga je geen omzet mee draaien.
    Chrysler is net als Fiat hard aan het teruglopen. Feitelijk verkoopt alleen de Jeep goed. Dat is erg mager en zeker niet goed genoeg om de verkoopcijfers op peil te houden. In Brazilië houdt FCA nog een beetje stand, maar met 14% is het al lang niet meer zoals een jaar of 5 geleden toen daar rond de 23% marktaandeel was.
    Kortom: wil FCA een speler van belang blijven, dan moeten snel hybrides en elektrische auto’s komen. Voor alle modellen op de markt. En moet er een opvolger voor de Punto komen, voor de Giulietta en voor de Mito. Met alleen de aankondiging van een elektrische en hybride 500 kom je er niet en blijven de verkoopcijfers kelderen, de dealers failliet gaan en de fabrieken gesloten worden. Ik word er triest van, met name omdat ik echt geen enkel lichtpuntje zie.

    Beantwoorden
  • 5 oktober 2018 om 11:09
    Permalink

    @CCHans
    Door de WLTP situatie (op deze site al veel behandeld) was voor de meeste merken de verkoop in Augustus hoog (voordat de WLTP inging) en in september uitzonderlijk laag.

    Beantwoorden
  • 22 oktober 2018 om 10:10
    Permalink

    Europa wacht op Europese auto zoals Fiat, en Lancia modelen
    Europa zit niet te wachten op Jeeps.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.