Enkele vragen en antwoorden over het plan Mirafiori

Hieronder lees je enkele vragen en antwoorden die momenteel veel gesteld en gegeven worden in verband met het nieuwe plan dat Fiat SpA heeft klaarliggen voor de grote befaamde Mirafiori fabriek in Turijn.

Wat zijn de gevolgen voor de op papier reeds vastgelegde afspraken als Fiat-Chrysler deze ‘Newco’ er door krijgen?

Voor dit plan heeft Fiat zich bij geen enkele ondernemersorganisatie laten inschrijven. Fiat wil een nieuw eigen collectief contract opstellen buiten het bestaande nationale contract voor de staalindustrie om.

Welke obstakels wil Marchionne met deze nieuwe ad hoc maatregel overwinnen?

De volledige bestuurbaarheid (flexibiliteit) van de fabrieken en de fabrieken geheel rendabel maken door de ploegendiensten op te voeren tot 18 per week. Verder moet iedere werknemer maximaal 120 uur per jaar kunnen overwerken op de zaterdagen i.p.v. de huidige 40 uur.

Wordt het contract met Mirafiori dan ook exact hetzelfde als die van Pomigliano d’Arco?

Niet perse. Iedere fabriek kent andere omstandigheden en andere doelen, dus kan er sprake zijn van de nodige verschillen. Het Pomigliano d’Arco akkoord kan een basis vormen voor die van Mirafiori, al zal dit plan heel specifieke details bevatten.

Wat verandert er op de loonstrook van de werknemers als de Newco eenmaal een feit is?

Volgens het voorstel dat op 3 december is gestrand, zal men sowieso hetzelfde verdienen als in het huidige contract plus de nodige bonussen die Fiat wil mogelijk maken binnen alle functies. Men zal er dus zelfs op vooruit gaan. Bovendien heeft men naar naarmate men langer bij de firma werkt, recht op diverse tweejaarlijkse loonsverhogingen.

Moet men meer uren maken in het geval van een akkoord?

Nee. Men blijft in totaal maximaal 40 uur per week maken. De pauze’s worden wel korter van 40 naar 30 minuten per dag mits de huidige omstandigheden (productiesysteem) verbeterd worden. En een werknemer die in 2009 voor 23.500 euro minimaal 10 diensten draait kon naar 15 diensten gaan voor 27.000 euro. Straks zullen dat maximaal 18 diensten per week zijn zijn voor een jaarlijkse 28.200 euro.

Wat gaat er gebeuren als er voor de autosector straks een nieuw nationaal contract komt op initiatief van Fiat?

De Newco Fiat -Chrysler kan met een nieuw landelijk contract weer zitting nemen in de Confindustria. Dat contract zal van toepassing zijn op alle autoindustriële fabrieken in Italië.

Dus deze zal ook gelden voor andere firma’s buiten Fiat?

Ja, ook al is Fiat momenteel de enige grote producent binnen Italië. Het contract is gericht op het zoveel mogelijk landelijk toepassen van dezelfde regels aangaande rechten en sociale maatregelen en het verhogen van de algehele productiviteit binnen de firma Fiat.

Waarom is de Fiom tegen de Newco?

Omdat het bang is voor de afschaffing en aanpassing van het huidige contract.

Een gedachte over “Enkele vragen en antwoorden over het plan Mirafiori

  • 13 december 2010 om 19:18
    Permalink

    Leuk dat er elke dag bijna wat te melden valt uit Italië: Nu zijn de bonden en de stad Modena weer bang voor een vertrek van Maserati naar de ex-Bertone fabriek vanwege de groei eis naar 50.000 eenheden:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.