Er komt geen Lancia Thema met V8 naar Europa

Lancia Thema V8

Lancia wil beschaafd blijven. Terugverlangen naar de 8.32, een Stratos of een Delta Integrale is dan voorlopig ook nog taboe voor wie Lancia een warm hart toedraagt. Toch zullen de meeste melancholici -inclusief ondergetekende- er geen traan om laten dat van de opgepompte 6.4 Hemi SRT8 (465 pk) geen tegenhanger komt uit Turijn. Lancia zou dit ontkennende bericht hebben doorgespeeld aan het Italiaanse autoblad Quattroruote waaruit de bovenstaande illustratie afkomstig is. Intussen werkt Chrysler aan het verder uitbouwen van het SRT-label. Dit zal volgens de visie van Fiat gebeuren, dus zou je het een beetje te vergelijken kunnen zijn met Abarth van vandaag. FGA geeft in Europa de komende vier jaar alle ruimte aan Alfa Romeo als het om sportiviteit gaat, dus het is wel enigszins verklaarbaar waarom de best presterende sedan straks geen Lancia logo zal hebben. In de jaren ’80 was dit wél het geval en stond het merk van Chivasso met de in de volksmond ‘Thema Ferrari’ genaamde 8.32, hoger op de sportieve ladder dan het merk uit Milaan. Van deze prachtige BMW M5 en Mercedes AMG-killer met 8-pitter (en 32 kleppen) van Ferrari, werden er destijds 3520 exemplaren gebouwd.

Chrysler SRT8

Thema 832

5 gedachten over “Er komt geen Lancia Thema met V8 naar Europa

  • 16 juni 2011 om 11:58
    Permalink

    ” Van deze prachtige BMW M5 en Mercedes AMG-killer met 8-pitter (en 32 kleppen) van Ferrari, werden er destijds 3520 exemplaren gebouwd.”

    Er is dus wel markt voor dit soort jongens.

    “komende vier jaar alle ruimte aan Alfa Romeo als het om sportiviteit gaat”

    Waar blijven dan die GT’s/GTV/ 156/147GTA’s etc opvolgers 2013 is dan nog wel erg ver weg. En intussen draait het merk alleen op een C segment met een B als aanvulling daarnaast komt er eind 2012 dan een prijzige 4C en een SUV maar die gaan hier geen potten breken hopelijk in de VS wel daar is men hopelijk wel van het slechte imago af.

    Waarom kan de Thema niet de V8 krijgen als Alfa toch niks krijgt in dit segment gemiste kans lijkt me om de Duitsers een beetje het hoofd te bieden.

    Gelukkig gaat er wel wat komen maar toch jammer dat de 159 eerst een valse start maakte en daarna alle leden maten zijn geamputeerd. En nu als een zielig hoopje nog een jaar langer moet wachten op zijn opvolger. Geef de 159 dan op zijn minst nog wat motoren zodat we er nog wat meer van kunne gaan zien. Het is 1 van de mooiste wagens te koop maar de keuze is nul (ok 1 benzine en 1 diesel (met twee motor management keuzes lekker de 140 nemen en naar squadra brengen met 200 PK is dat wel laggen)).

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 13:57
    Permalink

    Zeg nooit nooit.
    Ik denk dat ze eerst de reactie van de markt willen afwachten op het “nieuwe” Lancia.
    Er zijn te veel onzekerheden:
    – gaan de vroegere Chrysler-kopers nu Lancia kopen?
    – gaan de vroegere Lancia-kopers nu de ex-Chryslers kopen?
    – ligt het nieuwe model wel goed in de markt?

    Als de Thema even goed aanslaat als de Freemont dan zie ik op termijn nog wel een SRT-versie aan deze kant van de oceaan.

    Ik kreeg trouwens deze week een brief van mijn Lancia dealer in de bus dat hij er mee ophoud en voortaan alleen nog Alfa en Fiat verkoopt. De ex-Chrysler dealer 100 meter verderop neemt de Lancia concessie over.

    Beantwoorden
  • 16 juni 2011 om 17:03
    Permalink

    Nou ik blijf mijn Ypsilon gewoon voor onderhoud naar mijn eigen Fiat dorps garage brengen hoor.
    Daar werkt een ervaren monteur die zo’n beetje alle Fiat’s Lancia’s en Alfa’s sinds jaren ’70 heeft meegemaakt.
    En ook daar weten ze dat leerling monteurs of stagelopers nog niet naar mijn auto’s mogen kijken.
    Dus het bestaat niet dat zo’n kauwgum knauwende Crysler Yank monteur ook maar 1 moersleutel in de richting van mijn volbloed stadracertjes mag wijzen. 😡

    Beantwoorden
  • 17 juni 2011 om 00:01
    Permalink

    Saya, wat een heerlijk berichtje!

    Gelukkig weet ik als Lancia & JEEP verkoper dat service niet afhankelijk is van merk, continent of soort kauwgom.

    En ik weet ook dat sommige stagelopers zo consencieus en bevlogen zijn dat ze juist die service verlenen die de ‘oude garde’ afdoen als -dat is mijn werk niet-.

    Kortom, op naar de nieuwe Ypsilon 2 cylinder turbo met chipaanpassing en je bent weer helemaal HOT!

    Beantwoorden
  • 18 juni 2011 om 15:27
    Permalink

    Ben al blij als de Lancia Thema gewoon naar Europa komt! Een nieuw vlaggenschip is meer dan nodig om de nu nog schare Alfa 166 rijders te laten overstappen in deze prachtige limo. 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.