Europees dieptepunt treft FGA het hardst

Pittige tijden voor Fiat.

Aan pijn valt nauwelijks te wennen. Ondanks dat het ingecalculeerd is komt het vaak hard aan. De grote smak die de Italiaanse markt maakte vorige maand blijkt een continentaal kwaaltje. Terwijl Nederland juist blij is dat 2009 voorbij is, zal menig -over het algemeen beschermde- grote Europese markt momenteel hunkerend achteromkijken naar dat jaar. De optelsom van een krimpende Europese markt en een verschrompelende Italiaanse markt, zorgt ervoor dat het vorig jaar nog best presterende FGA het vandaag extra zwaar heeft met -27,3%.

Een van de belangrijkste oorzaken is de vrije val van de Duitse markt met -31,7%. Een grotere daler dan Italië dus. Het marktaandeel van FGA in Duitsland is hierdoor geslonken van een riante 9,7% naar een magere 7,6%. Lingotto geeft zelf bij deze cijfers te kennen dat vorig jaar in principe een recordjaar was. Fiat profiteerde niet alleen van subsidieregelingen, maar had ook de juiste nieuwe (groene) modellen paraat op het juiste moment. Nu ook in Duitsland de staatssteun tot een minimum is beperkt, voelt juist Fiat dat terug binnen haar huidige modellenaanbod.

FGA verkocht vorige maand 87.630 auto’s in de EU tegenover 120.499 in de vierde maand van vorig jaar. Als we kijken naar het oosten van Europa zien we dat Fiat 68.352 auto’s verkocht heeft. Een daling van -28,1% ten opzichte van 2009. Lancia verkocht op ons continent -15,8% oftewel 9107 stuks. Alfa Romeo -25,1% gelijk aan 7557 exemplaren. De Panda is na vier maanden nog altijd het sterkste model met 18% van alle verkopen. Op de tweede plaats zien we de 500 met 12,75%. Daarachter volgt de Punto met 7,6%.

Er is ook goed nieuws. In Spanje groeide FGA met +62% en in Groot Brittannië met +42%. Van januari tot april verkocht FGA 416.000 auto’s in Europa, wat goed is voor een marktaandeel van 8,4%. Het merk Fiat verkocht 336.000 van dit totaal (6,8% marktaandeel). Lancia staat over deze periode op een totaal van 42.800 (0,8%) en Alfa Romeo op 34.500 (0,7%).

4 gedachten over “Europees dieptepunt treft FGA het hardst

  • 20 mei 2010 om 13:57
    Permalink

    citaat:”Een van de belangrijkste oorzaken is de vrije val van de Duitse markt met -31,7%. Een grotere daler dan Italië dus. Het marktaandeel van FGA in Duitsland is hierdoor geslonken van een riante 9,7% naar een magere 7,6%. ”

    een daling van de markt in duitsland zorgt niet voor een daling van het marktaandeel.. de ramp is natuurlijk voor FGA dat hier beide dalen.. zowel de markt.. als het aandeel..

    Beantwoorden
  • 21 mei 2010 om 17:33
    Permalink

    Begrijp ik maar meestal daalt als de verkopen hard dalen ook het aandeel.Het blijft bijna nooit gelijk. Helemaal in dit geval hangt het een met het ander samen.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2010 om 14:52
    Permalink

    Je zou dus kunnen zeggen dat FGA in de hoek zit waar de hardste klappen vallen.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2010 om 19:07
    Permalink

    Wie zijn dan degene die wel in marktaandeel stijgen? Waar dalers zijn , zijn immers ook stijgers.

    Zoals Daf in de truckmarkt die als enige aandeel won.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.