Export Italiaanse auto’s naar Japan groeit

alfa japan

De export van de in Italië geproduceerde auto naar de Japanse markt zit in de lift. Sterker nog, voor het eerst in decennia zijn er begin dit jaar zelfs meer Italiaanse auto’s in het land van de rijzende zon op kenteken gezet, dan Japanse auto’s in Italië. Maserati, Alfa Romeo, Fiat en Ferrari zorgden met de leveringen samen voor een slordige 30,6 miljoen euro, tegenover de 29 miljoen aan Japanse auto’s die in Italië aan wal gingen. Voor wat dat laatste betreft, worden in deze cijfers overigens alleen Japanse auto’s meegerekend die ook daadwerkelijk in Japan gebouwd zijn. Toyota’s uit Groot Brittannië of een Nissan uit Frankrijk tellen in dit geval dus niet mee.

Ondanks dat het niet om gigantische aantallen gaat natuurlijk, is het toch interessant om te zien dat de Italiaanse auto wel degelijk in de lift zit in het Verre Oosten. In januari werden er 53,5% meer Italiaanse auto’s de Japanse havens binnengebracht, terwijl andersom de afname 9,9% bedroeg. Maserati zorgt voor de grootste groeicijfers, zoals ook in China en Amerika het geval is. Toch deed ook Fiat het goed tijdens het eerste kwartaal met een +118% (in januari) en rond de 400 auto’s per maand. Alfa Romeo doet ook mee met maandelijks ongeveer de helft minder. Alfa Romeo en Fiat verkochten in Japan samen circa 10.000 auto’s in 2013.

Fiat Japan

De pogingen van FCA om steeds meer in het buitenland te verkopen lijken gestaag te slagen. In de VS werden de eerste maanden van dit jaar opnieuw meer Italiaanse auto’s geïmporteerd ten opzichte van het jaar ervoor, wat tevens terug is te zien in de maandelijkse verkoopcijfers van bijvoorbeeld Maserati en Fiat. Daarentegen worden in Italië nog altijd tweemaal zoveel auto’s geïmporteerd (+4% in januari 2014) dan dat er worden uitgevoerd (+0,1% in januari 2014). Iets wat ooit ondenkbaar was en wat overheid en fabrikant vroeg of laat weer hopen om te kunnen buigen. In andere EU lidstaten is dit precies andersom.

7 gedachten over “Export Italiaanse auto’s naar Japan groeit

  • 7 april 2014 om 21:15
    Permalink

    Volgens mij is het andersom: Toyota heeft een fabriek in Frankrijk (voor de Yaris) en Nissan trok na de mislukte verstandhouding met Alfa Romeo (Arna) naar Engeland.

    Beantwoorden
  • 7 april 2014 om 21:17
    Permalink

    Die foto… applaus dat je die hebt kunnen vinden. Autoedizione heeft correspondenten in Japan? 😀

    Beantwoorden
  • 7 april 2014 om 23:02
    Permalink

    @ squadra

    素晴らしい映画

    Those were the days and they have come a long, long way!

    Beantwoorden
  • 8 april 2014 om 12:17
    Permalink

    @niccolo

    Ik dacht dat er (in elk geval in Europa) al meer dan 10 jaar geen bussen met Renault logo meer werden verkocht/geproduceerd,
    en dat alle oude (Europese)Renault busactiviteiten trouwens in handen zijn van Iveco.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.