FCA: 3 productiemodellen binnenkort concreet

Italië snakt naar nieuwe impulsen om de economie te stimuleren en FCA zal daarin opnieuw uitkomst in bieden. Eind deze maand hopen vakbonden in een breed overleg met Lingotto, eindelijk concrete toezeggingen te ontvangen over het beloofde productieplan.

Het is de Italiaanse overheid zelf die alvast uit de school klapt dit keer. In een publicatie van het minsterie van financiën, staat letterlijk dat het spits wordt afgebeten met drie modellen voor de fabrieken Melfi, Pomigliano d’Arco en Mirafiori. Niet Cassino dus, waar ze het de komende twee jaar nog met de Stelvio, Giulia en Giulietta moeten doen.

Melfi mag nu het model goed aanslaat, de Jeep Compass voor de Europese markt gaan produceren. Pomigliano d ‘Arco mag tegen alle verwachtingen in toch uit gaan zien naar de kleine Alfa Romeo SUV, wat goed nieuws is voor alle fans die al een tijdje naar een wat meer ‘bereikbaar’ nieuw product verlangen. Mirafiori bouwt straks aan de reeds vaker aangekondigde grote SUV van Alfa Romeo, die zo cruciaal is voor nog betere verkoopcijfers in de VS en een eerste goede stap richting China. Op 29 november vernemen we officieel of dit allemaal klopt. Over een nieuwe 500 (die ook in Italië geproduceerd zou worden) wordt overigens nog niet gesproken.

14 gedachten over “FCA: 3 productiemodellen binnenkort concreet

  • 15 november 2018 om 11:20
    Permalink

    Het is natuurlijk goed nieuws, maar niet de auto’s waar we op zitten te wachten en we weten ook dat we de komende 3 jaar niet veel meer dan dit hoeven te verwachten. In het grote plaatje ben ik bang dat het beeld hetzelfde blijft.

    Beantwoorden
  • 15 november 2018 om 12:17
    Permalink

    Nou, nou 3 nieuwe modellen!!!
    Nee, daarmee gaat FCA de markt echt veroveren. TOP nieuws is dit zeg!

    Beantwoorden
  • 16 november 2018 om 11:27
    Permalink

    @Specht

    Laten we alsjeblieft, alsjeblieft, die wat eenzijdig en wat bekrompen denkende financieel analisten hier niet teveel ruimte geven.

    Beantwoorden
  • 16 november 2018 om 23:33
    Permalink

    @Henk Wyden is geen financieel analist, hij is als beleggingsspecialist en spreekbuis ADW, een partij die met USD 150 miljoen één van de belangrijkere aandeelhouders en dus mede-eigenaren is van FCA. En hij heeft natuurlijk groot gelijk. Of je nu 30, 20,10, 3 of een half jaar terugblikt op de Europese tak van FCA , het is kommer en kwel: too little, too late, navelstarend, het lijkt geen idee te hebben van ontwikkelingen in de markt, en het begrijpt niets van sales en marketing. Ook dit bericht, uitgelekt door een Italiaans ministerie, over 3 modellen (waarvan de Compass een al bestaand model is), zet geen zoden aan de dijk. De komende 3 jaar moet het volledig gamma van FCA Europra vervangen worden, uitgezonderd de Stelvio. We hebben het over 20 modellen, waarvan zeker 10 binnen een jaar, niet over 2. En dan nog aanhaken bij leasemaatschappijen, fleetowners, een goede marketingmachine, goede dealerorganisatie en een goede aftersales, en na 3-4 jaar facelifts van al die modellen, tussentijds het volledig gamma elektrificeren, en na 8 jaar al die modellen volledig vervangen. VW kondigde vandaag 44 miljard aan investeringen aan……

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 11:56
    Permalink

    @mareblu

    er zit uiteindelijk nauwelijks praktisch verschil tussen beleggingsspecialist of financieel analist. het gaat ze uiteindelijk alleen om geld en niet het bedrijf of de producten.

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 12:41
    Permalink

    Als Marublu de moeite doet om inhoudelijke te reageren en uitlegt waarom hij gelijk heeft, en dat met een simpel spelen op de man “het is een financieel iemand, dus alleen daarom al heeft hij ongelijk”, dan wordt een discussie voeren wel erg moeilijk.

    Natuurlijk kijken mensen uit de financiële hoek naar de centen. Maar de centen zijn nu precies waar het om draait en in deze de totale verwaarlozing van de Europese tak. Afstoten is dan vanuit financieel oogpunt inderdaad slimmer dan verlies na verlies blijven maken. Er staan zinnige dingen in dat artikel, zoals synergie in het A- en B-segment.

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 13:27
    Permalink

    @Henk: tijd om wakker te worden. Je bent eigenaar van een bedrijf om er geld mee te verdienen. Dat geldt voor de familie Agnelli en dat geldt ook voor Wyden en zijn ADW. Niemand investeert in FCA omdat ze Alfa Romeo zo’n mooi merk vinden.
    @Dmantione: we begrijpen elkaar denk ik verkeerd. Wat jij zegt is namelijk precies wat ik bedoel, daarom schreef ik ook: “Hij heeft natuurlijk groot gelijk”, FCA is sterfhuisconstructie, met veel te merken, waarin veel te weinig samenhang is. Opsplitsen / verkopen is de enige oplossing, juist ook voor ons als liefhebbers van Italiaanse auto’s. Het huidige 5 jaren plan is net als alle voorgaande plannen veel te mager. De achterstand op de concurrentie wordt alleen maar groter met dit 5 jaren plan. In Chinese, Arabische, Koreaanse en zelfs Duitse handen zijn Maserati en Alfa Romeo beter af.

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 15:14
    Permalink

    Het probleem is volgens mij nu juist dat FCA alleen maar wordt geregeerd door financieel specialisten. En dat het bij FCA juist niet gaat om de producten.
    Het was een briljante strategie waarmee Chrysler is overgenomen, ere wie ere toekomt. Maar verder geeft FCA aan alleen te willen investeren in auto’s met een grote marge. Zelfs dat gebeurt nauwelijks, kijk naar Maserati, maar alle andere modellen laten ze een voor een uitsterven. Daarmee worden de werknemers in de fabrieken in de kou gezet. En ook de dealers (je zal maar zoals bv Van den Dungen in Veghel een uitstekende dealer zijn maar alleen Fiat in je pakket hebben). En natuurlijk de klanten. Je zal je Punto maar willen inruilen. Of een hybride of e-auto willen kopen…
    Als je ziet hoe snel de andere automerken innoveren en met nieuwe modellen komen en hoe traag dat bij FCA gaat, dan heb je geen kristallen bol nodig om vast te stellen dat een groot deel van het modellenpakket gaat verdwijnen. Als ze zo doorgaan dan bestaat Fiat over 5 en Alfa over 10 jaar niet meer.
    Misschien prima voor de aandeelhouders in FCA (een naam die vast binnenkort wordt gewijzigd) maar heel verdrietig voor ieder die houdt van Italiaanse auto’s.

    Ook raar is de “verbaasde” reactie over de teruglopende verkoop. Neem de parallel met het Nederlands elftal. FCA strategie is alsof we nog steeds spelen met het elftal uit 2010. Waarvan echter sommige spelers gestopt zijn en een aantal spelers nog wel voetballen, maar niet meer op hetzelfde niveau als toen. Daardoor heb je met die 2010 selectie niet meer genoeg spelers om nu nog een volwaardig elftal op te stellen. En, o wonder, het elftal verliest, wie had dat kunnen denken? En dan de schuld van de dalende verkoop neerleggen bij een andere methode om brandstofverbruik te meten?

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 16:09
    Permalink

    @dmantione

    Het is simpel mijn mening dat het beleggingsspecialisten en financieel analisten hoofdzakelijk om het geld te doen is (niet zo raar, dat dat is hun beroep), en niet om het bedrijf of de producten.

    Met goede investeerders is het andere koek, zoals Marcel Boekhoorn die een bedrijf als de Hema een langdurige een gezonde toekomst wil geven, of, inderdaad, Exor, die in de persoon van John Elkann een langdurig duurzame en financieel gezonde toekomst wil geven aan CNH en FCA. en niet de makkelijke weg van de uitverkoop zoekt.

    Beantwoorden
  • 17 november 2018 om 16:24
    Permalink

    Ik denk dat het tijd is dat Exor nu daadwaarkelijk gaat laten zien dat ze staan voor het erfgoed van de Agnelli’s. Nu is er nog geld op de bank en liggen er dus nog goede kansen het tij te keren. Als de Agnelli’s gaan rentenieren daarentegen….. Ik denk dat het geen verbazing zal wekken als ik zeg dat alle tekenen helaas zijn dat de Agnelli’s wel aan het rentenieren zijn. Van de 2 miljard die nu als dividend wordt uitgekeerd kun je bijvoorbeeld veel meer doen dan in dit artikel wordt aangekondigd.

    Beantwoorden
  • 19 november 2018 om 00:26
    Permalink

    Zo’n superdividend van 2 miljard euro betekent inderdaad dat de Agnelli’s aan het cashen zijn. En het betekent ook dat FCA blijkbaar geen plannen heeft die een betere return on investment zouden opleveren voor de aandeelhouders. Bij goed draaiende bedrijven vertrouwen aandeelhouders erop dat beschikbare cash wordt aangewend om een fraai rendement mee te halen uit operationele activiteiten. De Agnelli’s en het management van FCA laten hiermee zien dat ze dus bv liever niet nog eens 2 miljard willen investeren in Fiat, Alfa of Maserati.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.