FCA afgelopen maand weer sterk in Italië (+7,14%)

FCA kan ook wat de tweede maand betreft tevreden terugkijken op de verkoopresultaten op de voor de groep zo belangrijke thuismarkt. In totaal werden er door Lingotto in Italië 53.959 auto’s verkocht in februari (+7,14% tegen een marktgemiddelde van +6,17%). Het marktaandeel op jaarbasis is nu 29,42%.

Fiat verkocht 38.896 auto’s (+6,06%). De Panda blijft een verkoopknaller en werd zelfs 15.997 maal verkocht. De 500L doet het ook erg goed en werd derde van het land met 5749 stuks. De 500 eindigde vijfde met 4740 exemplaren en de 500X zevende met 4476 stuks. De Tipo vinden we dit keer buiten de top 10, op plek twaalf met 3595 stuks. De Punto verdwijnt steeds verder uit beeld en staat achttiende met 2729 eenheden.

Lancia kan rustig teren op 1 model omdat de Ypsilon het buitengewoon goed blijft doen. Het bijna opgedroogde merk verkocht vorige maand nog 7195 auto’s (+5,92%) waarvan 7193 de naam Ypsilon droegen.

Alfa Romeo ziet alleen de Giulietta (2271 stuks) terug in de top 50, maar kan toch gerustgesteld zijn met een verkoop van 3796 stuks (+22,89%). De Giulia is uiteraard de drijvende kracht achter deze toename, die waarschijnlijk steeds verder door zal zetten, vooral als de Stelvio steeds meer mee gaat doen.

Jeep verkocht in totaal 3803 auto’s (+4,13%) en ziet de goed verkopende Renegade terug op een veertiende plek (3461 stuks).

Maserati verkocht 235 auto’s (+115,6%) en Ferrari verkocht met 34 stuks als enige een aantal auto’s minde dan in februari 2016 (-27,66%).

45 gedachten over “FCA afgelopen maand weer sterk in Italië (+7,14%)

  • 3 maart 2017 om 11:52
    Permalink

    De Giulia breekt ook in Italië geen potten qua verkoopcijfers. Ik vrees het ergste voor deze auto. In sleutelmarkten als Duitsland, Italië, Spanje, Frankrijk en de V.S. is er slechts een handjevol van verkocht. In Nederland is het al helemaal drama. Ruim een half jaar na de marktintroductie kunnen we denk ik wel de voorzichtige conclusie trekken dat de auto is geflopt. Ik heb de cijfers niet paraat, maar zelfs de verguisde 159 had denk ik een betere verkoopstart. Het is zeer jammer, maar de auto is gewoon niet sexy genoeg. De wauw-factor ontbreekt. De wauw-factor die er bij de 156 en 159 wel was.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 12:06
    Permalink

    De vergelijking met de 159 is niet zomaar te trekken, omdat Alfa ten tijde van de lancering nog een veel groter gamma en veel meer dealers had. 9 jaar doen over een opvolger heeft gewoon gevolgen die niet 1-2-3 te corrigeren zijn met een paar geslaagde spotjes op televisie. De 159 had bovendien een zeer goed ontvangen station en dat publiek moet vooralsnog nog steeds bij de concurrent aankloppen. Van de Stelvio moet je ook niet direct verwachten dat er opeens rijen klanten staan, wie een SUV wil hebben denkt niet direct aan Alfa.

    Als je de cijfers van Giulietta met Giulia vergelijkt, dan kloppen de verhoudingen: Een D-segmenter zet lagere aantallen om dan een C-segmenter. Van een flop kan je daarom naar mijn mening niet zonder meer spreken, wel moet Alfa de opgaande lijn met groei in twee cijfers een paar jaar volhouden.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 13:38
    Permalink

    @dmantione Die station van de 159 was er niet meteen bij de verkoopstart. De vergelijking met de Giulietta gaat wat mij betreft niet op. Dat is een uitlopend model waarvan er niet veel meer verkocht worden. Een nieuw model als de Giulia zou die cijfers makkelijk moeten overtreffen.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 15:58
    Permalink

    Lancia doet het buiten gewoon goed met maar 1 model. Alfa met zowel een B,C en D segmenter is nog bedroevend laag. Helaas is de Mito wat te duur in vergelijk met de punto en niet spectaculair genoeg anders of beter. De Giulia opereert in een nice markt door in te stappen daar waar het vorige model ophield met dito prijs waar de aantallen laag zijn het D segment loopt terug en men koopt daar dus sneller een Duitser in dit segment de Giulia is mooi maar het is geen 156 of 159 die met kop en schouders boven de rest uitstak in looks en prestatie ook beter was zowel de 156 als de vergruisde 159 stuurde beter dan een 3 serie van de zelfde leeftijd. Dat de Giulia in dat opzicht de nieuwe maatstaf zou kunnen zijn is mooi maar de wauw-factor zit alleen in de Q versie op de specificatie lijst.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 17:44
    Permalink

    Giulia verkopen Nederland 2016: 258 stuks, in 2017; 119 stuks.(Autoweek)
    In Europa totaal 2016 voor de Giulia; 10475 stuks(Carsalesbase)
    In de VS in 2016: 36 stuks , in 2017 in de VS; 482 stuks.(Carsalesbase)
    Hoezo wordt er niets verkocht…………

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 18:07
    Permalink

    Jeetje wat zijn jullie een stelletje negatievelingen .
    Alfa scoort in 2017 in elk land een dikke plus
    Al twee maanden lang.
    Aan een giulia wordt meer verdient dan een panda.
    Fca verkoopt duurdere auto.s maar verdient meer.
    Wees eens positief .en de giulia geen wauw factor. Raar .ik ben een alfist in hart en nieren en ben trots op mijn merk.
    De 159 mooi maar veel te zwaar.
    De giulia achterwiel messcherp sturen en een laag gewicht .

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 19:19
    Permalink

    @Hans, wat jij met woorden zegt probeerde ik met cijfers te zeggen, FCA verdient meer credit, ben ik volledig met je eens!

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 20:03
    Permalink

    De Stelvio gaat verassen. De eerste reviews uit Dld en GB lezende heb ik het idee dat ie overtuigender is dan de Giulia.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 20:39
    Permalink

    @Hans,

    159 veel te zwaar net hoe je het bekijkt de 200PK benzine giulia is 1KG lichter dan een 159 1750TBI als ik kijk naar de gewichts verschillen op Autoweek. 1404 tegen 1405 kg en een 159 was niks zwaarder dan alle concurenten in het segment. De 156 die was licht met 1225 kg als instap;).

    Beantwoorden
  • 3 maart 2017 om 20:53
    Permalink

    Eens met OneFiveNine, het gaat helemaal niet goed met de verkoop van de Guilia, in geen enkel land. De extreem trage intorductie zorgt er voor dat alle concurrenten inmiddels vernieuwde modellen hebben, en de keuze om het gamma te beperken tot een sedan, en geen instapmotoren, zorgt ervoor dat de verkoop uiterst mager is. Alfa moest 400.000 stuks per jaar gaan halen. In dit tempo scoort de Guilia er ongeveer 25.000 per jaar. Moet de stelvio dan straks 300.000 per jaar gaan doen?
    @Hans: Alfa scoort helaas niet in elk land een dikke plus. Was het maar zo. Spanje, een markt met 1 miljoen stuks op jaarbasis, in februari scoort Alfa min 21%, en de Giula doet 65 exemplaren, tegen Audi 600 a4’s, Mercedes 500 C’s etc.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 00:40
    Permalink

    Prachtige cijfers voor alfa. Dat terug van nul moet beginnen na lange afwezigheid in het Dsegment. En dan komt de stelvio er nog aan…. komt in orde met de verkopen

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 10:07
    Permalink

    Vreemd al die doom verhalen van jullie.
    In jan is de productie van de giulia en stelvio van 400 naar 800 pwr dag gegaan dit doen ze niet omdat het zo slecht gaat.
    Per jan is de giulia pas leverbaar in de usa canada mexico Australië china enz .
    Ik zou zeggen verdiep je eens in alfa en lees eens wat.
    Ik zit dicht bij het vuur en ik zeg je het gaat heel goed met alfa romeo.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 11:18
    Permalink

    Hans ik wil je graag geloven hoor. Maar een productie van 400 per dag, zijn ongeveer 8000 per maand. Dit waren de verkoopstatistieken in Europa: oktober 1565, november 1974, december 1830. maar waar blijven al die andere auto’s dan? Niet naar de VS hoop ik, want daar worden er nog maar enkele honderden per maand verkocht.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 11:58
    Permalink

    De wereld is gelukkig nog iets groter dan Europa en de V.S. Bijvoorbeeld Australië:

    http://www.alfaromeo.com.au/

    …of Zuid-Afrika:

    http://www.alfaromeo.com.co.za/

    Verder speelt mee dat kentekenregistraties geteld worden: Produktie loopt iets vooruit op kentekenregistratie en voor op getekende contracten. Als de produktie opgevoerd wordt, dan is dat een teken dat het aantal contracten dat getekend wordt aan het oplopen is.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 13:15
    Permalink

    Oei, een aantal lezers hebben geen vertrouwen (meer) in het boekhoudkundige genie van ene SM ?

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 15:55
    Permalink

    Segio Marchione is een brandweerman, geen boekhouder. Een bedrijf in nood weer op de rails zetten kan hij als geen ander. Voor de rest levert hij erg veel “net niet” en “te laat” af.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 19:42
    Permalink

    Hier komt ie : één van de in 2017 op kenteken gezette Giulia’s is van mij. Ik rijdt een donkerblauwe Business Super met tabaco leren interieur.

    Nu ga ik je vertellen dat het werkelijk heerlijk rijdt, en overal waar ik de auto parkeer merk je een wauw factor. Iedereen vind de auto geweldig mooi, mede Giulia rijders geven bijna altijd een grijns en een duimpje en de eerste brunette in een Mito werd ook al wild enthousiast. Ze is bijzonder, valt op, trekt bakken aandacht en ik zou er zo weer één bestellen als deze ingeleverd moet worden.

    Aan de andere kant zijn er wat nadeeltjes, het meest in het ook springend is wel het tempo waarin de laatste liters diesel lijken te verdwijnen en vanaf 50 km resterend zie je alleen — in je scherm.

    Ik begrijp ook wel waarom de verkoop niet echt wil. Het D segment kakt een beetje in en rond Alfa Romeo hangt nog steeds een stigma mbt olieverbruik, roesten en defecten. De mijne is nu een maand en 7000 km oud, maar ik heb nog geen problemen met de kwaliteit gevonden.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 20:53
    Permalink

    Ik zou iedereen aanraden om de cijfers van Bovag er eens bij te pakken: https://bovag.nl/pers/cijfers/personenauto/verkoopcijfers-personenauto-s-naar-merk-model-per

    Gaat dan wel alleen over de Nederlandse markt. Echter zie je in deze cijfers toch duidelijk dat het geen verkoop knaller is. Ter vergelijking een A4 of 3 serie doen in de maand januari ruim boven de 200 verkopen, Giulia blijft rond de 70 hangen. En om over de andere modellen maar niet te spreken…hoop uiteraard dat dit alleen voor de NL markt van toepassing is.

    Beantwoorden
  • 4 maart 2017 om 23:10
    Permalink

    Ik rij nu al 3 maanden met mijn GIULIA 2.0 200pk. Gewoon de perfectie. Een auto met 2 gezichten: je kan er in alle stilte comfortabel mee rijden. Maar ga je sportieve toer op… het is om kippenvel van te krijgen!
    OneFiveNine is een zeurpiet: de Giulia heeft tot nog toe alle prijzen weggekaapt in meerdere landen. De prijs van de mooiste, de meest innovatieve, de veiligste.. en volgende week The car of the Year?
    De verkoopaantallen lopen volgens planning. Staar je niet blind op Nederland, dat is altijd al Duitsgezind geweest. Het is te hopen dat Alfa geen volkse wagen wordt als BMW. Alfa moet exclusief blijven. 250.000 wagens in 2018 is voldoende, Maserati 70.000 en Ferrari 30.000. Giulia…de nieuwe Stelvio… de nieuwe Giulietta.. de Alfetta.. Wat een mooie toekomst staat ons te wachten. Jeep en Fiat zorgen wel voor de kwantiteit. En nu GM Opel verkocht heeft, is de baan vrij voor GM-FCA en in dat bedrijf is er plaats voor exclusieve wagens als Alfa, Maserati en Ferrari.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 08:54
    Permalink

    Yeah, right : BMW is een “volkse” wagen geworden.
    Maar wel een merk dat “zijn eigen broek kan ophouden”.
    Net als Mercedes die net nog een cabrio uit brengen. Hoeveel modellen hebben die beide merken niet in allerlei uitvoeringen en niches ?
    Financieel blijven die gezond met een verkoopvolume dat de helft is van FCA.

    Maar goed : Louis zijn hoop is gevestigd op GM om Alfa Romeo exclusief te laten blijven.
    Yeah, right (2e keer) : een merk als GM dat in het verleden helemaal geen blijk heeft gegeven hoe het moet omgaan met “exclusieve” merken.
    Saab, Pontiac en Hummer zijn allemaal van de markt verdwenen,
    Lotus werd verkocht. “Gewone merken” als Oldsmobile en Saturn weggesaneerd.
    De belangen in (“gewone merken”) Isuzu, Subaru en Suzuki werden allemaal van de hand gedaan.
    Hé : net 3 merken die het nu goed doen…

    Als FCA samengaat met GM, is het einde verhaal voor Fiat.
    Niet lang daarna zal het voor Alfa Romeo en Maserati bergaf gaan en worden ze verkocht.
    Misschien aan een autogroep die er wat mee kan, misschien aan een fantast als Muller.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 09:55
    Permalink

    laten we nou gwoon genieten met zijn allen: autoweek, topgear en autovisie dit weekend allen laaiend enthousiast over de stelvio. Inderdaad misschien wel de best sturende suv…mijn leasebudgetje staat klaar en ik sta volgende week in de rij om te bestellen. Eindelijk uit die fraudi-poolwagen waar ik echt nul gevoel bij heb (wel degelijk). GO Alfa!!

    Hoe de toekomst eruit ziet weet niemand, maar nu staan er gewoon 2 fantastische auto’s (ik heb de giulia proefgereden en rijdt echt beter dan mijn full options A4 en net zo goed als een 3 serie). Iets te klein qua kofferbak voo mijn gezin, dus de stelvio. Emoties mannen, dat is waar het om gaat in het leven!

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 10:32
    Permalink

    Gefeliciteerd Raz, geweldig daar straks in te kunnen rijden. Ik schaar me ook in het kamp der positivo’s. Wat een gezeur hier zeg, lijkt af en toe het forum van Autoweek wel. Jammer, ik zie wel een mooie toekomst voor mijn geliefde merk.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 11:21
    Permalink

    @Dmantione: natuurlijk is de wereld groter dan EU en VS, maar (nog?) niet voor Alfa Romeo. Jouw genoemde voorbeelden zijn illustratief: In Australië werden in heel 2016 slechts 711 Alfa’s verkocht , een min van 55%, en ook in de maand december was het dramatisch: 46 stuks, een min van 46%. En in Zuid Afrika is het niet veel beter: 120 stuks in heel 2016, een min van 23%, en in december 5 exemplaren, een min van 69%. In december werden daar ook 5 Ferrari’s en 29 Maserati’s verkocht……
    De ambitie is om te goeien naar 400.000 stuks. Louis vindt 250.000 in 2018 voldoende. We zaten in 2016 op 65.000 stuks. We moeten dus in 2017 op 150.000 – 180.000 moeten komen om enigszins op koers te liggen. Dat zijn er 12.500-15.000 per maand. In januari zaten we wereldwijd op minder dan 7000 stuks. Daar zal bij FCA echt niemand tevreden mee zijn.
    Ik hoop echt met iedereen dat Alfa Romeo weer succes krijgt, en met de komst van de Stelvio kan dat ook zeker, maar er is nog een hele lange weg te gaan, en met name ook een veel snellere introductie van nieuwe modellen, die na introductie ook direct geproduceerd en leverbaar moeten zijn.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 12:59
    Permalink

    Mareblu .
    Weet je wat jou probleem is je zit gewoon te zoeken naar landen waar het minder zou gaan om je gelijk te halen.
    In australë zijn in 1 min de eerste 100 giulia.s verkocht. Dat waren de eerste 100 die in het land waren .de orders lopen wel goed daar.
    In amerika een groei van 385% in feb .
    In duitsland een groei van 14 %
    In Italië een groei van 22%
    In mexico een groei
    In Brazilië een groei.
    In engeland een groei .
    In frankrijk een groei .
    In belgie een groei.
    In nederland een groei .
    Kijk ik bekijk het van een andere kant .
    Positief

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 15:37
    Permalink

    Het zou ook fijn zijn wanneer er direct bij introductie meerdere opties te krijgen zijn, ik zit bijvoorbeeld te wachten totdat de Veloce stoelen van de Giulia ook leverbaar worden op de lichter gemotoriseerde. De standaard stoelen bieden wat mij betreft niet voldoende steun voor het rijgedrag. Bij merken als BMW en Audi is dit altijd op elk model mogelijk, waarom is dit bij Alfa niet mogelijk? Dit soort zaken verhogen naar mijn mening de verkopen; wanneer je niet merktrouw bent ga je voor dit soort zaken naar de concurrent….

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 18:06
    Permalink

    @RB. Goed nieuws voor je. Heel Binnnkort kun je het velocepakket los bestellen op de lichtere auto’s. Dus tip: koop een 200pk met velocepakket en ff langs de tuner. Heb je gewoon een veloce;)
    Stoelen schijnen ook los bestelbaar te zijn. Helemaal met je eens trouwens want de standaard giulia stoelen zijn vrij kort en niet echte sportstoelen. Maar heel ff wachten dus

    Beantwoorden
  • 5 maart 2017 om 20:22
    Permalink

    Hans, uitgezonderd Engeland (-6,7%) klopt het lijstje dat je noemt. Maar dat brengt nog steeds het totaal op slechts 7000 in januari, terwijl dat volgens doelstelling er minimaal het dubbele en het liefst het drievoudige moet zijn. Aandeelhouders en management van FCA worden echt niet vrolijk van deze cijfers, denkend aan de miljarden die ze geinvesteerd hebben. Laten we hopen dat de Stelvio een betere start maakt.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 10:41
    Permalink

    @Raz: heb je enig idee wanneer “heel binnenkort” is? Ik zal eens informeren naar de prijzen van die stoelen los (ben bang dat dit heel duur is).

    Ik moet over uiterlijk 1 maand een nieuwe leaseauto bestellen. Twijfel over de Giulietta (lage maandlasten mbt eigen bijdrage, veel opties mogelijk) en de Giulia (meer auto, wel fijn gezien ik veel km maak). Wellicht de goedkoopste Stelvio 2WD ((lease-)prijzen helaas nog niet bekend).

    Naast Alfa denk ik ook nog aan een aantal andere merken (maar die noem ik hier maar niet…..;-)).

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 13:07
    Permalink

    @olaf: verkoop knaller is niet hetzelfde als leaseknaller. Het is gewoon geen leaselieveling op dit moment door een relatief hoge afschrijving. Bij de 156 kwam dat ook pas na een jaar toen de restwaarden werden herzien. Ter vergelijk: je rijdt een VW Passat 1.4TSI DSG 150PK vol opties voor hetzelfde termijnbedrag als een Giulia 2.0 automaat Business Super. Een 320i High Executive gaat je niet lukken. In Nederland rijdt de gemiddelde leaser op dit moment een rijk uitgeruste door erwt voortgetrokken duitser, maar nu de bijtellingsregels veranderd zijn, gaat dit dit jaar duidelijk veranderen.
    Ook gaan veel werkgevers op aanraden / aandringen van leasemaatschappijen af van ‘beperkt merk/model bakjes’, naar vrije keuze. Er is nl. een scheefgroei ontstaan in de portefeuilles door alle bijtellingsvoorkeuren.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 13:44
    Permalink

    Je kan eigenlijk pas over 2 jaar zeggen of Alfa Romeo weer een succes is de nieuwe modellen die allemaal nog moeten komen.

    We weten niet waar Alfa Romeo mee gaat komen er zijn geruchten. Dat Alfa Romeo als merk het goed gaat doen is een feit het merk is mega COOL. De Giulia is er net en alle types zijn er nog niet het Veloce pakket is na Geneve leverbaar op alle type’s bijvoorbeeld.

    Alfa Romeo zal blijven bouwen aan de Alfa Giulia en er komen nieuwe modellen bij, een grote Alfa Romeo in het E-segment een opvolger voor mijn Alfa Romeo 166. En heel belangrijk voor Alfa Romeo een nieuwe Giulietta met RWD die er gaat komen als 5DRS, Sportwagon, en een coupe het byzondere is dat Alfa Romeo straks de enige is met RWD in het C-segment.

    Ik zou ook met een nieuwe Mito gaan komen ietsje groter als de huidige en met 5 deuren op basis van een nieuw onderstel waar Alfa Romeo de meest sportieve versie van krijgt binnen FCA.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 16:34
    Permalink

    Altavilla is zeer enthousiast over de verkoop van de Stelvio. Dat belooft wat!

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 18:27
    Permalink

    Hans, natuurlijk groeit Alfa Romeo. Het merk verkocht bijna niks meer. Maar als je kijkt naar de groeicijfers dan is het gewoon te weinig. Te weinig voor een gloednieuw model dat de wederopstanding van het merk moet zijn. En daar komt bij dat Alfa’s vaak in de eerste twee jaar na marktintroductie goed verkopen, daarna zakt het in. Het eerste jaar van de Giulia is al verloren. Ik ben niet negatief, ik ben realistisch als ik kijk naar de cijfers. Ik vind het ook jammer, maar wel verklaarbaar.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 20:46
    Permalink

    @cobra427, ik hoop het echt van harte dat de nieuwe leaseregels van positieve invloed zullen zijn. Ik rij/sta elke dag in de spits, tot nu toe allemaal grijze muizen spul. 2017 is het jaar van de waarheid voor Alfa, als de verkoop van de 2 nieuwe toppers niet doorzetten kan ik mij niet voorstellen dat ze nog met andere modellen zullen komen.

    Alfa zou ook een 5 deurs mito moeten uitbrengen. Als je kijkt hoe slim mini dat heeft aangepakt en hoeveel te dure lease mini’s er rondrijden. Volgens mij spreek je dan echt een grote groep jonge moeders met een leuk lease budget aan.

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 22:38
    Permalink

    @RB: ik begreep dat na geneve (volgende week) het veloce pakket ook op de lichtere modellen te verkrijgen is. De losse sportstoelen weet ik niet, maar komen er wel. Stelvio lichtere modellen schijnen ook al na geneve te bestellen zijn…maar weet niet of dat ook voor de 2wd geldt. Ook ik ben in afwachting om nieuwe lease-auto te bestellen. Heb door wat trucjes (tijdelijk pool-auto) het bestellen iets weten te rekken, dus hoop dat we volgende week nieuws hebben. Overigens moet je voor de giulia gaan als je twijfelt tussen giulietta en giulia. Ik had een bloedmooie giulietta, maar qua rijden is de giulia echt een mega-stap vooruit. Succes!

    Beantwoorden
  • 6 maart 2017 om 23:44
    Permalink

    Bijna 40 reacties. Bewijs hoe Alfa leeft in vele harten. En we beleven een mooie Alfa-periode. Van Mito tot een Alfetta.. met ook GT, spider… een volledig gamma staat ons te wachten. Wie had dat ooit durven denken? Grazie …. mille grazie, Sergio! Giulia en Stelvio krijgen eervolle testverslagen. Verwacht van Alfa geen populaire omzetcijfers, dat hoeft niet. Het moet en zal een bijzonder, exclusief merk blijven. En gelukkig maar. Binnen een groot concern is het mogelijk om de kosten te beperken en plaats te maken voor juweeltjes als Alfa, Maserati en Ferrari. En Sergio weet dat drommels goed: GM en FCA vormen het grootste concern ter wereld en geeft de nodige ademruimte voor die exclusieve merken.
    En Nederland, trouwens ook voor mijn België, moet wat minder Duits zijn.Nederland heeft prachtige magazines zoals De smaak van Italia, Corsaitalia… waarop ik geabonneerd ben. Bravo Holland!
    De Italiaanse toekomst lacht ons toe, unocinquenove (mooier dan one five nine)!

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 00:20
    Permalink

    Ik zat even te rekenen overigens. 7000 auto’s in een maand, en ze werken met 1 shift. Dus 8 uur per dag 30 dagen per maand auto’s in elkaar zetten.

    7000 gedeeld door 30 is 233 auto’s per dag. Omgerekend iedere twee minuten een Giulia. Om het in perspectief te zetten, de Mini fabriek in Nederland heeft een capaciteit van 200.000 auto’s met een 2 ploegendienst. dat zijn 8300 Mini’s per maand per ploegendienst. Als de fabrieken en de tijdsduur vergelijkbaar zijn dan draait Cassino op 85% van zijn kunnen.

    Voor de Stelvio gaan ze een 2e shift inzetten, dus met een volle produktie zouden ze op 200.000 exemplaren kunnen komen. Willen ze meer, dan moet er een dienst of een lijn bijkomen.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 11:08
    Permalink

    Giulia blauw.
    Ze maken niet alleen auto, s die verkocht zijn .
    Bijv in amerika is het heel normaal als een dealer er 20 op voorraad heeft staan.
    Ook gaan er biten tegelijk naar landen als china Australië en amerika de productie van de giulia en stelvio staat nu op 800 per dag

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 12:36
    Permalink

    @Louis Luigi (is Louis dezelfde persoon ?)
    Ik copier (en pas een beetje aan) gewoon de tekst die ik als antwoord heb gegeven aan uw naamgenoot (enkele antwoorden terug 05 maart 08:54) :

    Louis Luigi zijn hoop is gevestigd op GM om Alfa Romeo exclusief te laten blijven.
    Een merk als GM dat in het verleden helemaal geen blijk heeft gegeven hoe het moet omgaan met “exclusieve” merken.
    Saab, Pontiac en Hummer zijn allemaal van de markt verdwenen,
    Lotus werd verkocht.
    “Gewone merken” als Oldsmobile en Saturn weggesaneerd.
    De belangen in (“gewone merken”) Isuzu, Subaru en Suzuki werden allemaal van de hand gedaan.
    Hé : net 3 merken die het nu goed doen…

    Als FCA samengaat met GM, is het einde verhaal voor Fiat.
    Niet lang daarna zal het voor Alfa Romeo en Maserati bergaf gaan en worden ze verkocht.
    Misschien aan een autogroep die er wat mee kan, misschien aan een fantast als Muller.

    Toevoeging 7 maart : Opel is net verkocht aan PSA.
    GM heeft Opel niet op de rails gekregen in al die jaren.
    Ligt het aan Opel ?
    Of is dat merk leeggezogen door GM door de hoge patentvergoedingen die Opel moest betalen aan GM ?
    Een boekhoudkundige truc om hier in Europa geen of zeer weinig belastingen te betalen ?

    Nog eentje vergeten uit de recente geschiedenis : Daewoo omgelabeld naar Chevrolet…

    Yeah, right. Met zo’n moloch moet FCA zeker samengaan. Not.

    Beantwoorden
  • 7 maart 2017 om 12:44
    Permalink

    Mareblu .
    Weet niet waar jij kijktmaar in februari in engeland alfa romeo 18,9%

    Beantwoorden
  • 9 maart 2017 om 08:38
    Permalink

    @Raz: zie net dat de uitgebreidere prijslijst van de Stelvio online staat: incl. veloce interieur pakket. De lichtere motoriseringen staan er nog niet op. Van de Giulia staat de prijslijst van januari er nog op…hopelijk snel aanvullingen!

    Wat betreft keuze: momenteel maak ik 75.000 km per jaar, een Giulia is dan de betere keuze, echter ik denk dat de Giulietta voor mij iets meer rijplezier biedt op de binnenwegen. Daarbij vind ik het veiliger om met een FWD te spelen dan een RWD. (wellicht kan ik niet zo goed rijden..;-))

    Beantwoorden
  • 10 maart 2017 om 00:14
    Permalink

    @Hans: als je goed had gelezen had je gezien dat ik cijfers noemde van januari. Februari cijfers waren er op dat moment nog niet. Februari is procentueel goed, year to date is het een schamele + 2,35%, en we praten over 480 stuks in 2 maanden…….de doelstelling zal voor Alfa Romeo liggen rond de 1500-2000. ze moeten dus niet 2,35% stijgen maar met minstens 50%. Ter vergelijking: year to date doet Jaguar er 3500, Porsche 889, Lexus 1000 en Mercedes 19.000.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2017 om 13:07
    Permalink

    Louis en Giulia_blauw, veel rijplezier gewenst in jullie Giulia’s ! Terugkomen van weggeweest is moeilijk voor AR, proefrijden, mond op mond reclame, berichten van blije bezitters, oog in oog op de weg tegenkomen, alle kleine beetjes helpen. En inderdaad Louis Luigi, NL/Be moet eens wat minder Duits worden!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.