FCA en Suzuki gaan nieuwe samenwerking aan

FCA en Suzuki staan op het punt om hun bestaande samenwerking nieuw leven in te blazen. Dat verklaarde de CEO van de Japanse fabrikant Toshihiro Suzuki tijdens een persbijeenkomst op het jaarlijkse Quattroruote Day in Milaan. Namens z’n oude vader Osamu Suzuki (88) nam de Japanse directeur de zogenaamde Gianni Mazzocchi prijs in ontvangst, als erkenning voor de consequentheid waarmee dit inmiddels vier generaties oude familiebedrijf in de autoproductie zit. Suzuki was zichtbaar vereerd met de Italiaanse erkenning. Dat is niet voor niets want de Japanners hebben sowieso goede ervaringen in het samenwerken op Italiaanse bodem. Dat kan overigens niet gezegd worden van hun recente avontuur met een bepaalde Duitse producent.

Het nieuwe plan zal te maken hebben met een elektrische auto voor de Indiase markt. In India is Maruti-Suzuki een grote speler en FCA kan in ruil voor bijvoorbeeld knowhow een graantje meepikken op deze grote opkomende markt. FCA leverde de afgelopen jaren reeds 1.6 dieselmotoren aan Suzuki en produceerde gezamenlijk op succesvolle wijze een compacte Crossover. De Fiat Sedici (foto boven) en de Suzuki SX4 rolden van een gemeenschappelijke productieband in het Hongaarse Esztergom, waar de Japanners al enkele decennia auto’s bouwen. Of er nu ook weer een Europees avontuur in zit qua samenwerking is nog niet bekend. Mogelijk volgt er dit voorjaar meer informatie op dit gebied, tijdens de presentatie van FCA’s nieuwe investeringsplan.

7 gedachten over “FCA en Suzuki gaan nieuwe samenwerking aan

  • 9 februari 2018 om 21:03
    Permalink

    Italianen en Aziaten hebben een zelfde eergevoel en respect; iets wat de Duitsers ontbreekt. Vandaar dat FCA wel goed met Mazda en Suzuki kan samenwerken.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2018 om 22:14
    Permalink

    Samenwerking lijkt op vrij beperkte schaal te zijn, maar in principe zouden Suzuki en FCA ook een goede match kunnen zijn voor een volledige fusie. Ze vullen elkaar geografisch perfect aan: FCA een topspeler in Noord en Zuid Amerika en Zuid Europa. Suzuki een topspeler in Japan en onbetwist marktleider in India. Beiden redelijke posities in de rest van Europa. Beide volop actief in kleinere segmenten met zowel low budget modellen als meer premium modellen. Ze kunnen in die segmenten heel veel techniek delen. FCA is vooral op zoek naar mondiale uitbreiding en grotere volumes om kosten te besparen. Suzuki is afwezig in hogere marktsegmenten waar FCA wel aanwezig is. FCA is nu nr 8 en Suzuki nr 10 in de wereld, samen zouden ze de nr 4 worden, achter VW, Toyota en Renault/Nissan. Suzuki is veel kleiner in volume en in omzet en qua beurswaarde, maar het heeft wel een winstmarge die 2,5x zo hoog ligt als FCA, ondanks dat ze geen dure premiummerken hebben. Het enige belangrijke dat ontbreekt is dat beiden achterlopen met EV-techniek en in China kleine spelers zijn.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.