FCA fabrieken Turijn draaien straks weer dankzij elektrische auto

Na een mislukte eerste poging.

Al jaren is het in Turijn -ooit het mekka van de Italiaanse auto-industrie- kommer en kwel op het gebied van productiviteit. Onder Marchionne probeerde men de boel al wat af te stoffen door de productie van luxe margeauto’s te Mirafiori en Grugliasco. Tegen 2020 moest dit resulteren in een terugkeer naar het benutten van de volledige productiecapaciteit. De assemblage van kleinere massaproducten als de Alfa Romeo MiTo, Fiat Idea en Lancia Musa, moesten zo snel mogelijk worden losgelaten om dit doel te bespoedigen. Dit omslagpunt richting een ‘polo del lusso’ (as van luxe producten) was hoopgevend voor de stad Turijn en de omliggende regio. Maserati’s hebben als product meer marge en zijn bovendien geschikt voor export naar diverse continenten.

Einde van een lange donkere tunnel.

Toch konden duizenden werknemers uit Turijn (meer dan 4200), nog lang niet meeprofiteren van deze transitie en zaten de meeste mensen tussen 2013 en 2020 nog gewoon thuis op kosten van de staat. FCA leek niet de capaciteit te hebben om dit op eigen houtje te realiseren en de markt veranderde bovendien drastisch met het oog op de verlaging van de CO² uitstoot. FCA zegt deze week in een officiële verklaring, dat het echte keerpunt nu wél is gekomen. De productie van batterijen en elektrische auto’s (en andere diensten die hieraan gelinkt zullen zijn in Mirafiori zoals Solar Power Production Units en Vehicle-to-Grid) zal uitkomst gaan bieden. Iedereen komt weer aan het werk en de nieuwe elektrische Fiat 500 vormt slechts het begin. FCA stelt zelfs enkele tientallen nieuwe ingenieurs aan de komende tijd, die gespecialiseerd zijn in deze techniek.

2 gedachten over “FCA fabrieken Turijn draaien straks weer dankzij elektrische auto

  • 26 september 2020 om 20:02
    Permalink

    Ik zou zeer geïnteresseerd zijn in artikelen die wat meer de diepte ingaan met hoe de Fiat het met batterijen oplost, hoe de elektrische aandrijflijn in elkaar steekt e.d.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.