FCA schuift Lancia richting Fiat

Wat gaat er gebeuren met Lancia?

Luca Napolitano, FCA’s leider voor het merk Fiat (en Abarth) in de regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) heeft nu ook Lancia onder z’n hoede. Het roemrijke luxe Italiaanse merk is al jaren veroordeeld tot de lokale markt en voert slechts de kleine Ypsilon. Dankzij goede verkoopresultaten van de kleine vijfdeurs, is Lancia nog altijd niet helemaal van de radar verdwenen. Lingotto vertrouwt Lancia toe aan een ervaren manager, wat in principe goed nieuws is. Maar wat heeft dit precies te betekenen voor de komende jaren? Heeft men een nieuwe doelstelling voor het prachtige merk uit Turijn, zodra de fusie met PSA een feit is? Of wordt Lancia’s rol juist steeds kleiner en onbeduidender en mag het daarom nog even aanschuiven bij Fiat/Abarth?

Bruno naar Jeep

Antonella Bruno heeft als commerciële dame de laatste jaren feilloos aangevoeld, hoe de vrouwelijke doelgroep succesvol in het vizier kon worden gehouden met de Ypsilon. Ze deed dat met verve vanaf 2013. De verkopen van de bijna 10 jaar oude kleine Lancia bleven onder haar hoede maar toenemen. De juiste vrouw op de juiste plaats dus. Tegelijkertijd was onder haar leiding het merk Lancia nietiger dan ooit, in meer dan 110 jaar geschiedenis. Maar die koers was uiteraard niet door haar persoonlijk ingezet, maar door Sergio Marchionne. Overigens heeft niemand ooit van haar te horen gekregen wat ze zelf van deze kleine rol vond. Op alle vragen vanuit de pers over de toekomst van Lancia moest ze behendig ontwijkend reageren. Dat moet weleens frustrerend zijn geweest voor Bruno. Haar taak bij Lancia zit er inmiddels op en ze is sinds juni voor het veelbelovende Jeep in onze regio aan het werk. Geen kleine klus dus, maar dat was het op de kaart houden van Lancia met alleen de Ypsilon ook niet.

21 gedachten over “FCA schuift Lancia richting Fiat

  • 16 juli 2020 om 22:43
    Permalink

    Voor Lancia is het aftellen tot het definitief gedaan is. Het volgende slachtoffer van de onkunde van FCA is Alfa Romeo nu blijkt dat alle in oorsprong voor Alfa ontwikkelde techniek naar Maserati wordt verschoven. Ongelooflijk.

    Beantwoorden
  • 16 juli 2020 om 23:08
    Permalink

    Lekker weer heel veel negatieve roeptoeters die nergens ergens op slaan. De fusie met PSA maakt alles juist weer mogelijk ook voor Lancia.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 07:35
    Permalink

    Ik krijg juist vertrouwen dat het goed gaat, Lancia is een merk dat door publiek in hart gesloten is en dat weten ze donders goed

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 11:37
    Permalink

    Door de opkomende Chinese automerken, zal de automarkt de komende jaren sterk veranderen. In het recente verleden zijn automerken als Saab en Rover, weliswaar door andere oorzaken al verdwenen. Ook in de toekomst zullen merken verdwijnen. Voor de consument zal de keuze mogelijkheid echter steeds groter worden.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 14:50
    Permalink

    Bij FCA is het meer wil ik een merk bewust klein maken of wil ik een klein merk groter maken dan het is….

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 16:29
    Permalink

    @Lusso

    Klopt helemaal!

    Alfa Romeo lijkt een soort sportief budget merk binnen de groep te worden. Er staat zelfs een SUV op een PSA platform op de planning. We zijn terug bij af… De Giulia en Stelvio waren veelbelovend, maar nu lijkt Alfa Romeo toch een soort Seat binnen te groep te worden.

    Alle budgetten gaan naar Maserati en Alfa Romeo zal alleen het B-C en D segment blijven bedienen (gedeeld met Opel). Het ontbreken van daadkracht en visie is om te janken.

    Ergens hoop ik dat Alfa Romeo een keer door een serieuze partij wordt overgenomen.

    Beantwoorden
  • 17 juli 2020 om 23:08
    Permalink

    @ Theo Thomassen
    Saab en Rover recent verdwenen?! De meeste recente modellen van beide (mooie) merken hebben Young-Timer status!

    @Il Quadrifoglio
    De tijd dat Alfa Romeo als trots, zelfstandig merk was, is nóg langer geleden. Dat is niet zozeer kritiek op het merk maar meer een observatie over de manier waarop nu auto’s geproduceerd worden. Times they are achanging, daar ontkomen ze zelfs in Portello (😉) niet aan.

    Beantwoorden
  • 18 juli 2020 om 07:59
    Permalink

    Tijden veranderen, het goede blijft kan ik hier nog niet opmaken..
    Ik hoop eigenlijk dat men de jaren 50 /60 weer gaan oppakken want toen was er durf en visie

    Beantwoorden
  • 18 juli 2020 om 14:26
    Permalink

    @niccolo : Theo Thomassen schreef “in het recente verleden”. Dat is niet hetzelfde als “recent”.

    Het “recente verleden” is ongeveer wel de tijdsspanne dat Saab en Rover zijn verdwenen. Autobianchi kan je er misschien nog bijrekenen ?
    En dat zijn nu inderdaad al (mooiie) youngtimers geworden. 🙂

    “In het verleden” zou dat bijvoorbeeld Facel Vega, Delahaye kunnen zijn ? Pakweg hun einde gekend in jaren ’50 en ’60 ?
    Dan is er ook nog het “verre verleden”… ? Pierce-Arrow, Minerva (de toen in licentie gebouwde Land Rovers uit de jaren ’50 reken ik niet mee als eigen merk. Minerva was al een onderdeel van Imperia sinds half jaren ’30).

    Beantwoorden
  • 18 juli 2020 om 19:09
    Permalink

    @Koen
    Ach, dat is een semantische discussie. Saab was een jaar of tien geleden uitgesparteld, Rover een jaar of vijf daarvoor. Recent, zeer recent, etc. In Automotive termen hebben wij het dan over twee, drie model generatie’s geleden. Mijn punt is dat de italiaanse merken telkens achter de ontwikkelingen aanlopen. Onlangs kraaide er nog iemand victorie omdat een Maseratie nu leverbaar wordt met inductielader voor de mobiele telefoon. Hulde en “Il canto degli Italiani” uit volle borst!

    Beantwoorden
  • 18 juli 2020 om 23:28
    Permalink

    @nicollo Helemaal gelijk wat betreft “achter de ontwikkelingen aanlopen”.
    Spijtig genoeg.
    De Maserati met 48 volt systeem : tja, dat is eigenlijk een mild-hybride, toegepast door …. Suzuki op zijn kleine modellen (Swift, Ignis) en de iets grotere cross-overs (Vitara en S-Cross). Hun nieuwste SUV (de Across) is verkrijgbaar in stekker-hybride.
    Bij Suzuki dus….
    Bij een model als de Ghibli hoort stekker-hybride als je mee wil doen met de groten.
    En dan kan je nog een “instap”versie met hybride of desnoods die 48 volt aanbieden.

    En ja, FCA heeft een mild-hybride systeem bij de Panda en de 500.
    Een stekker-hybride van de 500X en de Jeep Renegade werd tentoongesteld op het Autosalon van Brussel. Nog niet op de website van Fiat België.

    Beantwoorden
  • 19 juli 2020 om 12:13
    Permalink

    Eventjes de roze bril afzetten en realistisch blijven:
    – de wereldwijde verkoopcijfers van Alfa en Maserati zijn desastreus
    – de verhuis van Lancia naar Fiat zou kunnen impliceren dat Lancia in het beste geval de rol krijgt van een mini-afspiegeling van DS zoals bij Citroën
    – de komst van de Maserati MC20, de Nettuno-motor en de hybride Ghibli bewijzen dat Maserati de status van sportief merk definitief overneemt van Alfa
    – de door FCA aangevraagde miljardenlening moet hoofdzakelijk dienen voor de uitbetaling van de beloofde dividenden aan de aandeelhouders (dit is meer dan creatieve boekhouding….)
    – dit sluit mooi aan bij het bericht in het Britse tijdschrift Autocar dat ter financiering van de nieuwe fusie wellicht activa (lees : Alfa en Maserati) zullen worden afgestoten.

    Dus niet zozeer onkunde maar keiharde rode cijfers !!

    Beantwoorden
  • 22 juli 2020 om 10:15
    Permalink

    FCA heeft nog steeds geen antwoord op de Duitsers grootmachten als Audi, BMW en Mercedes vroeger was Lancia een welkome afwisseling, Alfa is voor de Duitsers een lachertje..

    Beantwoorden
  • 22 juli 2020 om 13:43
    Permalink

    Riep je in het verleden dat FCA moest ingaan op het aanbod van Ferdinand Piëch om Alfa over te nemen klonk er her en der hoongelach! Sergio Marchionne en zijn medeplichtigen wisten het beter. De prachtige presentatie van 1 juni 2018 heeft ook weer niks opgeleverd. Ondertussen gaan de echte serieuze fabrikanten gewoon door met plannen, introduceren en produceren. Door de coronacrisis is er wel e.e.a veranderd, maar de karavaan gaat gewoon verder. De sticker GTA op de Giulia is een lachertje, een zoethoudertje voor degenen die niet gehinderd worden door kennis van zaken en denken dat we hier te maken hebben met een serieuze autofabrikant, Forza, het nieuwe Alfa Romeo uit JAPAN!!! Hulde voor Hyundai met hun N-modellen, Honda met de Civic Type R, Renault met de Megane RS, Toyota Gazoo Racing. Mercedes AMG, BMW M, Porsche.

    Sluiten die hap, zijn we af van die onzin uit Turijn.

    Beantwoorden
  • 24 juli 2020 om 11:54
    Permalink

    Dat Maserati de mild-hybride krijgt heeft niet zozeer te maken met “degradatie” van Alfa. Vergeet niet dat Maser in een hoger segment opereert en de laatste tijd nu ook niet bepaald voorop loopt in vooruitstrevende techniek (ja een understatement). Daarom ook van groot belang dat daar wat gebeurt, wat we er ook van denken. Alfa krijgt die techniek echt wel. Maar Alfa past wat mij betreft ook nog steeds erg goed onder de vleugels van Geely Holding (bij Volvo en Lotus). Maar dat is de eer te na van de Italianen denk ik. Maar je weet het nooit maar nooit.

    Lancia verschuiven naar Fiat is niet per definitie slecht. We weten niet wat er achter de schermen allemaal speelt nu na de fusie met PSA. Ik zie als “merk” eerder DS sneuvelen dan Lancia. Maar dat zal intern bij de Fransen misschien gevoelig kunnen liggen. Commercieel is Lancia (voor Europa) een veel sterkere naam dan DS. Het is een 50/50 fusie, dus ook PSA zal wellicht een merk moeten slachtofferen. Ik zie met de fusie meer mogelijkheden. Toch ook wel voor Alfa. Peugeot maakt prima onderstellen en er is technisch genoeg mogelijk om daar een eigen stempel op te drukken, ook met motoren. Elektrificatie moet samen, dat is ongehoord kostbaar. Enkel voor Alfa op eigen houtje een onderstel ontwikkelen is uiteraard de grootste waanzin en niet haalbaar (gebleken). Wie beweert dat dat nog wel kan snapt niet wat er gaande is in de automobiele sector. En ach, verkeerde keuzes maken loopt als een rode draad door de Alfa geschiedenis, als een kat met weet ik hoeveel levens….

    De dreiging uit China is nu nog niet enorm groot gebleken, er zijn al diverse merken failliet/gestopt. Europa moet scherp blijven, maar dat blijkt op politiek niveau al een hele opgave. Dat is en blijft natuurlijk een gevaar.

    Beantwoorden
  • 24 juli 2020 om 18:35
    Permalink

    @Bart, fijn dat er weer een reactie met positieve insteek is en reëler. Met dat negatieve gedoe kom je niet veel verder. Vindt de huidige update van de giulia echt goed gedaan! Nu nog plug in en dan hebben ze er weer een koper bij. Full electric wordt ik nog niet warm van met de huidige accu techniek.

    Beantwoorden
  • 25 juli 2020 om 11:38
    Permalink

    Feit is dat Alfa het de komende 2 tot 4 jaar moet redden met twee modellen (Giulia en Stelvio) die nu al uit de gunst van de consument zijn gevallen, en twee SUV’s (toch niet bepaald sportieve modellen…) die tegen een torenhoge concurrentie zullen moeten opboksen. Maserati krijgt voor diezelfde periode wel sportieve ademruimte dankzij technologie die bij Alfa Romeo werd ‘ontleend’, gewoon omdat de financiële middelen van FCA te beperkt zijn. Het klopt dat Alfa in zijn verleden veel fouten heeft overleefd, maar voor elk merk waar ook ter wereld zal in de toekomst daarvoor weinig of geen plaats meer zijn…. Na twee opeenvolgende dure reddingsplannen staan zowel Alfa als Maserati terug bij af. Wie aan de startlijn komt (zeker nu) met een serieuze handicap, krijgt het sowieso erg moeilijk. In de Engelse autopers kon je onlangs lezen dat ‘Alfa is knee-deep in the red’ en zoiets is niet leuk om te lezen voor elke Alfist (ja, ook ik) maar voor sentiment is geen plaats in de boekhouding…. Het gebrek aan consumentenrespons op de lopende actie met megakortingen voor de Giulia, Stelvio (en zelfs Giulietta !) in stock (dus geen recente exemplaren…) zou toch een belletje moeten doen rinkelen.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2020 om 21:02
    Permalink

    Ik riep jaren geleden al dat FCA Alfa had moeten verkopen aan VW.
    Dan hadden ze Seat waarschijnlijk afgestoten, en hadden we nu bij Alfa de keuze gehad uit een soortgelijke modellijn als Seat nu heeft.
    Ik ben zelf geen SUV fan, maar het verkoopt allemaal best aardig.
    De Tarraco is geen verkooptopper, maar zie ik veeeeel vaker rijden als de Stelvio.
    De Ateca rijd ook al een paar jaar rond, terwijl Alfa de Tonale nog niet eens klaar heeft.
    De Arona is een leuker en sportiever alternatief voor de Japanse merken of de te dure VW en Audi varianten.
    Blijven over de Leon en Ibiza, welke nog steeds erg populair zijn. Al dan niet in Cupra vorm.
    Inmiddels heeft Alfa geen geld meer en komt er niets binnen. Aangezien PSA de leiding krijgt, voorzie ik dat er rigoreus gesnoeid gaat worden in de merken.
    Ook qua After sales is Alfa en Lancia niet meer levensvatbaar, en dus gaat dat gewoon keihard stop gezet worden. Mark my words. 🙂

    Beantwoorden
  • 4 augustus 2020 om 22:04
    Permalink

    @specht even benieuwd waar de opmerking “Aangezien PSA de leiding krijgt….” op gebaseerd is, wat ik gelezen heb is het 50/50

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.